کد خبر: 833795
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
واژگوني بخاري در يک مدرسه شيروان با فداکاري معلم به خير گذشت، مسئولان مي گويند سيستم گرمايشي 748 مدرسه خراسان شمالي استاندارد نيست
درحالي که به گفته معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش قرار بود تا پايان سال 96 تمامي مدارس کشور با بخاري‌هاي نفتي و گازي خداحافظي کنند و ديگر شاهد تکرار حوادثي چون آتش‌سوزي مدرسه روستاي شين‌آباد نباشيم اما با نزديک شدن به ماه‌هاي پاياني سال، هنوز اين معضل به قوت خود باقيست و گواه اين ادعا همين بس که روز گذشته يکي از کلاسهاي درس روستاي شیروان در اثر واژگوني بخاري دچار حريق شد و اگر فداکاري معلم نبود، کل کلاس در آتش مي‌سوخت و بايد دوباره واقعه تلخ شين‌آباد را شیروان تجربه مي کرديم.البته مشکل به همين يک کلاس ختم نمي شود زيرا مسئولان اداره آموزش و پرورش خراسان شمالي از استاندارد نبودن سیستم گرمایشی ۷۴۸ مدرسه در اين استان ابزار نگراني کرده اند. خبري که خود مي تواند آبستن حوادث تلخ ديگري باشد.
ميترا شهبازي

سال 91 بود که مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی، دچار حريق شد و به دنبال آن ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند و دو نفر از آن‌ها نيز بر اثر شدت جراحات واردە فوت کردند. حادثه‌اي که انتظار مي‌رفت بعد از آن ديگر شاهد تکرارش نباشيم، اما از آن تاريخ بيش از 4 سال مي‌گذرد و همچنان اغلب مدارس کشور از سيستم گرمايشي غير استاندراد استفاده مي‌کنند.

با اينکه در اين رابطه مسئولان بارها از اصلاح سيستم گرمايشي و برچيده شدن بخاري‌هاي نفتي و گازي در مدارس خبر داده‌اند اما همچنان اين معضل به قوت خود باقيست و دانش‌آموزان بايد با ترس و دلهره در مدارس فرسوده و غيراستاندارد تحصيل کنند. در اين راستا مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس خراسان شمالی با اشاره به اينکه ۷۴۸ مدرسه دراین استان استاندارد از سيستم گرمايشي مناسبي برخوردار نيستند ، مي‌گويد: "متاسفانه تعداد کلاس‌هاي اين چند صد مدرسه در خراسان شمالي به سه هزار و 86 کلاس درس مي‌رسد که نياز فوري به استانداردسازي دارند. "

بنابراين در تمام اين مدارسي که هنوز از سيستم گرمايشي بخاري استفاده مي‌کنند، هر روز بايد در انتظار حادثه‌اي درآور و حتي بدتر از آتش‌سوزي شين‌آباد باشيم، از اين رو مسئولان بايد فوري براي اصلاح آنها دست به کار شوند.

ابوالقاسم بابایی با اشاره اقداماتي که براي جلوگيري از وقوع حادثه‌اي دردناک در مدارس استان در دست انجام است، مي‌‎افزايد: "براي تامين امنيت دانش‌آموزان و آسوده خاطري والدين آنها، قرار است بخاری‌های گازی از کلاس های درس برچیده شود و به جای آن سیستم های گرمایشی استاندارد جايگزين قرار گيرد. در اين راستا تاکنون هشت میلیارد تومان اعتبار برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس خراسان شمالي اختصاص يافته که به دنبال آن مي‌توانيم 780 کلاس درس را به سیستم های استاندارد گرمایشی مجهز کنيم. "

آتش سوزي کلاس درس شیروان

تخریبی و فرسوگي مدارس، کمبود امکانات و تجهیزات مناسب، کمبود سرانه دانش آموزی، تراکم دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم و بازمانده شدن و ترک تحصیلی دانش آموزان از جمله مشکلات اصلي بخش آموزشي خراسان شمالي محسوب مي‌شود. علاوه بر اين طبق آمار رسمي تنها یک سوم مدارس استان مستحکم و مابقی تخریبی هستند و تمامي اين موارد حکايت از معضل وجود هزاران بخاري غيراستاندارد در مدارس دارد. مدارسي که طبق وعده مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش قرار است تا پايان سال 96 همگي از سيستم گرمايشي استاندارد برخوردار شوند و همچنان اجراي اين طرح در حد همان وعده باقي مانده است.

البته از زمان بيان وعده اصلاح سيستم گرمايشي تا اجرايش بارها شاهد وقوع حوادث آتس‌سوزي مختلفي در نقاط مختلف کشور بوده‌ايم که براي نمونه مي‌توان به همين آتش‌سوزي روز گذشته در کلاس درس شیروان اشاره کنيم که خوشبختانه خسارت جاني نداشته است.

سعید رحمانی فضلی، مدیر آموزش‌ و پرورش شهرستان شیروان در اين راستا مي‌گويد: "فداکاری معلم شیروانی مانع از گسترش آتش‌سوزی مدرسه روستای پالکانلو سفلی شد و علاوه بر اين، در اين کلاس که به خاطر واژگونی بخاری کاربراتوری آتش‌سوزی رخ داد و خوشبختانه هيچ دانش‌آموزي در اين حادثه آسیب‌ ندید. " حادثه‌اي که معلوم نيست در صورت ادامه اهمال کاري مسئولان باري ديگر در کدام استان رخ دهد و شدت آن در چه حد باشد؟

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار