کد خبر: 833676
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
اولين شفاف‌سازي نخست‌وزير انگليس
نخست‌وزير انگليس تصوير روشن‌تري از وضعيت كشورش در انگليس بعد از برگزيت ارائه كرده و مي‌گويد انگليسي‌ها با «چشم باز» خروج از اتحاديه اروپا را انتخاب كرده‌اند...
نخست‌وزير انگليس تصوير روشن‌تري از وضعيت كشورش در انگليس بعد از برگزيت ارائه كرده و مي‌گويد انگليسي‌ها با «چشم باز» خروج از اتحاديه اروپا را انتخاب كرده‌اند، به همين خاطر دولت بريتانيا قصد ندارد يك عضو «نصفه نيمه» اتحاديه اروپا باشد. ترزا مي ‌در عين حال تأكيد كرده كه كشورش «دوست خوب و همسايه» اتحاديه اروپا باقي خواهد ماند.

ترزا مي ‌يك سخنراني 45 دقيقه‌اي در «لانكاستر هاوس»، در كش و قوس گمانه زني‌ها درباره ابعاد خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا، تلاش كرد تصوير دقيق‌تري از مناسبات كشورش با اتحاديه اروپا ارائه كند. اين اولين شفاف‌سازي دولت خانم ترزا مي درباره مختصات مناسبات آينده كشورش در مذاكرات موسوم به برگزيت است، در حالي كه به نوشته بي‌بي‌سي، تا كنون «از فاش كردن جزئيات برنامه دولت در مذاكرات آينده با كشورهاي اروپايي سر باز‌ زده بود.» نخست‌وزير انگليس گفته كه مردم انگليس شش ماه پيش رأي به تغيير و خروج از اتحاديه اروپا و پيوند با ساير نقاط جهان دادند و اين رأي، تصويري از آينده روشن براي كشورشان است. او معتقد است: «اگر چه اين مسيري نامشخص شمرده مي‌شود و ممكن است براي برخي مأيوس‌كننده باشد اما تلاش‌ها براي روشن شدن ابعاد برگزيت ادامه خواهد داشت.» به گفته او انگليسي‌ها با «چشم باز» به خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا رأي داده‌اند و «باور دارند آينده‌اي درخشان براي فرزندان و آيندگان خود رقم مي‌زنند.» نخست‌وزير انگليس مي‌گويد: «رأي به خروج، لحظه‌اي نبود كه انگليس انتخاب كرد از دنيا عقب‌نشيني كند بلكه زمان ساخت بريتانيايي كاملاً جهاني بود.» نخست‌وزير انگليس مي‌گويد: «به دنبال جهاني كردن بريتانيا و در همين حال تبديل آن به يك دوست و همسايه خوب براي شركاي اروپايي‌مان، ضمن فرارفتن از مرزهاي اتحاديه اروپا هستم.» ترزا مي‌ با اشاره به رأي مردم انگليس به خروج از اتحاديه اروپا گفته است: «اين وظيفه دولت انگليس است كه در مذاكرات پيش رو و از فرصت پيش ‌آمده براي به اجرا درآوردن خواسته مردم و پيشبرد منافع كشور استفاده كند.»

به همين خاطر او مي‌گويد قصد ندارد يك عضو «نصفه‌نيمه» در اتحاديه اروپا باشد و خواهان عضويت نيم‌بند كشورش در ساير بخش‌هاي اتحاديه هم نيست: «بريتانيا همزمان با خروج از اتحاديه اروپا به دنبال اين نيست كه در ساير بخش‌هاي آن بماند.» اين بخش از سخنان ترزا مي ‌واكنشي به سخنان برخي رهبران كشور اروپايي است كه مي‌گويند بريتانيا نمي‌تواند در خروج از اتحاديه اروپا بعضي موارد را «دستچين» كند، يعني نمي‌تواند به بازار واحد اروپا دسترسي داشته باشد اما آزادي رفت و آمد كارگران را محدود كند. او تأكيد كرد كه خروج از اتحاديه اروپا به معناي پايان قطعي عضويت بريتانيا در اتحاديه است و در بازار واحد اروپا نخواهد ماند. نخست‌وزير انگليس گفته كه ديگر مناطق اروپا نمي‌دانند چرا مردم بريتانيا به خروج رأي دادند و حالا هم نگران پيامدهايي هستند كه خروج انگليس براي آينده اروپا خواهد داشت، اما به گفته او «برگزيت منجر به فروپاشي هرچه بيشتر پروژه اروپا نخواهد شد.» به نظر مي‌رسد اين بخش از سخنان نخست‌وزير انگليس واكنش به گفت‌وگوي يك‌شنبه دونالد ترامپ رئيس‌جمهور منتخب امريكا با روزنامه  تايمز است كه پيش‌بيني كرده به دنبال بريتانيا ساير كشورهاي اروپايي نيز از اتحاديه اروپا خارج خواهند شد. به گفته ساكن خانه شماره 10 در خيابان داونينگ استريت « انگليس به دنبال مبادله و تجارت آزاد با شركايش در اتحاديه اروپاست و اطمينان مي‌دهد ادامه روابط نزديك با كشورهاي عضو اين اتحاديه، فضايي امن‌تر و پر‌رونق‌تر را براي آنها تضمين خواهد كرد.» «ترزا مي» همچنين بخش زيادي از سخنانش را به موضوع مبادله تجارت آزاد انگليس با اروپا اختصاص و هشدار داد هرگونه محدوديتي به ضرر هر دو طرف خواهد بود و آزاد بودن و رفع موانع و محدوديت‌ها، موجب رونق فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي دو طرف مي‌شود. نخست‌وزير انگليس با بيان اينكه آينده پر‌رونق‌تري براي انگليس و اتحاديه اروپا پس از برگزيت پيش‌بيني مي‌كند، افزود: جدايي از اتحاديه نبايد مانعي بر سر راه تجارت آزاد با اتحاديه باشد. وي تصريح كرد: رونق اقتصادي در گرو مبادله تجارت آزاد ميان دو طرف است.
  
واكنش اقتصاد به سخنراني «مي»
بعد از سخنراني ترزا مي ‌ارزش پوند بريتانيا در برابر دلار امريكا 1/4 درصد بالا رفت. همزمان با سخنان نخست‌وزير انگليس، دفتر آمار ملي انگليس گزارشي منتشر كرد كه نشان مي‌دهد نرخ تورم در اين كشور در ماه دسامبر 2016، معادل 1/6 درصد بوده كه بالاترين حد طي بيش از دو سال گذشته به‌شمار مي‌آيد. تأكيد لندن بر خروج سخت بريتانيا از اتحاديه اروپا تأثير خود را در اقتصاد جنوب شرق آسيا برجاي گذاشت و ارزش سهام برخي بازارهاي كشورهاي اين منطقه با كاهش مواجه شد. بازار سهام ويتنام با كاهش يك درصدي مواجه شد و مالزي نيز كاهش 0/8 درصدي تا 3/3درصدي را تجربه كرد. بازار فيليپين نيز به آخرين تحولات خروج انگلستان از اتحاديه واكنش نشان داد و سهام برخي از صنايع اين كشور با كاهش نسبي مواجه شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار