کد خبر: 833673
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
چهارمين عرس بين‌المللي بيدل فردا با سخنراني آيت‌الله محمدي‌گلپايگاني، رئيس دفتر مقام معظم رهبري در سالن وزارت كشور افتتاح خواهد شد.
چهارمين عرس بين‌المللي بيدل فردا با سخنراني آيت‌الله محمدي‌گلپايگاني، رئيس دفتر مقام معظم رهبري در سالن وزارت كشور افتتاح خواهد شد. در مراسم افتتاحيه افتخار حسين، رئيس پيشين مؤسسه اكو، پروفسور شريف قاسمي از هند، سيدرضا محمدي رئيس اتحاديه نويسندگان افغانستان، اصغر دادبه، علي معلم دامغاني رئيس فرهنگستان هنر و غلامعلي حدادعادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي سخنراني خواهند كرد.
در اين مراسم همچنين شريف غزل، خواننده مشهور افغانستاني اشعار بيدل را به صورت آوازي اجرا خواهد كرد.

در اين دوره عرس بيدل 55 مقاله از اساتيد خارجي و داخلي پذيرفته شده است كه 13 مقاله با موضوع سبك هندي و ديگر شاعران، 28 مقاله با موضوع بيدل دهلوي و شش مقاله با موضوع آموزش زبان فارسي از خارج كشور پذيرفته شده است در حاشيه مراسم نمايشگاهي از آثار نسخ خطي و چاپ سنگي و چاپي آثار بيدل دهلوي برپا مي‌شود. چندين نسخه كه هم‌روزگار با بيدل در زمان حيات او كتابت و نسخه‌برداري شده است از جمله آثاري است كه به نمايش درخواهد آمد. اين آثار از ميان حدود 250 نسخه‌اي كه در آرشيو بنياد بيدل موجود است انتخاب شده است. همچنين دهها نسخه معتبر از آثار بيدل كه پيش از حيات اين شاعر كتابت شده است نيز به نمايش گذاشته خواهد شد. در كنار اين آثار خطي ارزشمند مجموعه‌اي از آثار چاپ شده بيدل از چاپ سنگي تا چاپ ديجيتال (از ابتداي صنعت چاپ تا‌كنون) كه در شبه‌قاره هند، پاكستان، افغانستان، ايران و آسياي ميانه منتشر شده است نيز نمايش داده مي‌شود.

از ديگر برنامه‌هاي جنبي چهارمين عرس بيدل برپايي كارگاه‌هاي تخصصي از سوي استادان هندي و پاكستاني است و دو كارگاه «گنجينه درخشان سكه‌ها و كتيبه‌هاي فارسي شبه قاره هند»، «نسخه‌شناسي و نسخه‌پژوهي با محوريت ميراث خطي فارسي در شبه‌قاره هند» پروفسور غلام السيدين و پروفسور عارف نوشاهي در روز جمعه اول دي‌ماه برگزار خواهد شد.  افتتاحيه چهارمين عرس بيدل روز چهارشنبه 29دي‌ماه از ساعت 9:30 در سالن وزارت كشور برگزار و روز پنج‌شنبه 30دي‌ماه از ساعت 18 مراسم اختتاميه برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار