کد خبر: 833634
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
اين روزها به يك سالگي برجام رسيده‌ايم؛ برگ برنده‌اي كه دولت به زعم خودش رو كرده بود و قرار بود فخر اصلي جريان حامي دولت در انتخابات 96 باشد اما با عهدشكني امريكايي‌ها و عيان شدن اعتماد بي‌جهت دولت ايران به برگي بازنده و هزينه‌آفرين براي دولت تبديل شده است.
اين روزها به يك سالگي برجام رسيده‌ايم؛ برگ برنده‌اي كه دولت به زعم خودش رو كرده بود و قرار بود فخر اصلي جريان حامي دولت در انتخابات 96 باشد اما با عهدشكني امريكايي‌ها و عيان شدن اعتماد بي‌جهت دولت ايران به برگي بازنده و هزينه‌آفرين براي دولت تبديل شده است. امروز در يك سالگي اجراي برجام، تحريم‌ها همچنان به ميزان زيادي پا برجاست؛ قانون آيسا تمديد شده و بانك‌هاي بزرگ جهاني همچنان از تعامل با ايران حذر مي‌كنند. رهبر معظم انقلاب از ابتدا تأكيد كرده بودند كه نسبت به اعتماد به امريكا خوش‌بين نيستند. با اين حال دولت يازدهم ترجيح داد اين مسير را شخصاً تجربه كند. خواسته‌هاي طرف غربي اجرايي شد و چون قدم‌هاي متقابل در كار نبود، اين سو برجام را اجرا و آن سو همزمان نقض مي‌كرد و پاسخي نمي‌گرفت.
 دولت در برابر بدعهدي‌هاي برجامي امريكا پاسخگو باشد
داريوش اسماعيلي نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با تسنيم با انتقاد از بي‌توجهي دولت به واحدهاي صنعتي و توليدي در كشور، گفت: با گذشت يك سال از اجرايي شدن برجام، هنوز شاهد ثمرات آن در توليد و ايجاد بنگاه‌هاي توليدي و صنعتي نيستيم.
وي با تأكيد بر اينكه دولت بايد توجه ويژه‌اي به وضعيت اشتغال و معيشت مردم داشته باشد، اظهار كرد: دولت يازدهم در جريان مذاكرات هسته‌اي با 1+5 و پيش از انعقاد قرارداد برجام، همه مشكلات داخلي كشور اعم از آب خوردن مردم را به برجام گره زده بود، اما امروز با گذشت يك سال از اجراي روند برجام، شاهديم كه نه تنها مشكل آب خوردن مردم حل نشد بلكه خود برجام نيز بر مشكلات كشور اضافه شد.
نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس، تصريح كرد: امروز بهتر است دولتمردان به جاي كوبيدن بر طبل برجام و تأكيد بر اجراي دقيق آن، به فكر حل مشكلات داخلي كشور باشند و گره از كلاف سردرگم اقتصاد و توليد باز كنند.
اسماعيلي با اشاره به تأكيدات مكرر مقام معظم رهبري مبني بر توجه به سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي و توجه به اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر، خاطرنشان كرد: راه‌حل مشكلات اقتصادي و معيشتي كشور در داخل و توجه به ظرفيت‌هاي دروني است.
وي اضافه كرد: با گذشت يك سال از اجرايي شدن برجام، دولت بايد نسبت به بدعهدي‌هاي امريكا در روند اجراي آن به مردم پاسخگو باشد، دولت بايد پاسخ دهد كه چرا عمر صنعت و توليد را به بهانه برجام تلف كرده است؟
 
دولت اصرار داشت به هر قيمتي با امريكا توافق كند
محمدحسن قديري‌ابيانه كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با فارس و به مناسبت اولين سالگرد اجراي برجام با بيان اينكه برجام نافرجام بوده است، گفت: رئيس‌جمهور و ساير مقامات دولتي يك سال پيش با صراحت و قاطعيت اعلام كردند كه از امروز تمام تحريم‌ها برداشته مي‌شود و اين در حالي است كه يك سال از برجام گذشته و هنوز تحريم‌هاي اصلي پابرجاست.
وي افزود: متأسفانه دولت به فرمايشات رهبري عمل نكرد و به جاي اينكه در قبال هر قدمي كه برمي‌دارد خواستار برداشتن قدمي از سوي امريكا باشد و تضمين مطمئني از آنها بگيرد، تمام خواسته‌هاي آنها را عمل كرد و در مقابلش جز تحقير دريافت نكرد. نه تنها تحريم‌ها را برنداشتند بلكه آن را افزايش نيز دادند و راهي هم براي مقابله با نقض برجام نگذاشتند.  كارشناس مسائل بين‌الملل با بيان اينكه مطابق برجام اگر هريك از آن شش كشور و از جمله امريكا به تعهداتش عمل نكند، ايران مي‌تواند به شوراي امنيت شكايت كند، گفت: اگر در اين صورت ثابت شود امريكا برجام را نقض كرده تمام تحريم‌هاي معلق‌شده شوراي امنيت عليه ايران سرجاي قبلي خود برمي‌گردد.
قديري‌ابيانه در همين زمينه ادامه داد: اگر امريكا برجام را نقض كند، تحريم‌هاي ايران تمديد مي‌شود و سؤال اين است كه با چه تضميني چنين قرارداد مهم بين‌المللي را امضا كرده‌اند كه ايران بايد به خاطر نقض برجام توسط امريكا تحريم شود.
وي تأكيد كرد: نمي‌تواند جز اين باشد كه دولت اصرار داشت به هر قيمتي با امريكا توافق كند و اين توافق نيز نه به خاطر منافع ملي بلكه با هدف تأمين منافع جناحي بوده است.
قديري‌ابيانه با بيان اينكه متأسفانه اميدي به تدبير دولت فعلي نيست، خاطرنشان كرد: اين بي‌تدبيري توسط دولت در مراحل مختلف امضا و اجراي برجام به نمايش گذاشته شده است و اكنون نيز شاهد آن هستيم.

 جشن ورود ايرباس يك تحقير ملي بود
اين كارشناس مسائل بين‌الملل با اشاره به ورود يك فروند هواپيما به كشور در سالگرد اجراي برجام، گفت: ورود يك هواپيما به ايران يك دستاورد نيست. هرچند ما نيازمند هواپيما هستيم ولي ايرباس را به خاطر برجام نفرستادند و طبق اعلام مطبوعات روحاني در ملاقاتش با اولاند در سازمان ملل خواسته بود كه قبل از انتخابات چند هواپيما به ايران بفرستند و اين به اين معني است كه هدف روحاني از دريافت اين هواپيما انتخاباتي بوده است.  وي با بيان اينكه نحوه برگزاري جشن براي ورود هواپيما بسيار خفت‌بار بوده تصريح كرد: گويي ايران تا به حال با شتر بار مي‌برده و الان براي اولين بار هواپيمايي در خاك ايران به زمين مي‌نشيند. ايراني كه در دولت گذشته موشك به فضا مي‌فرستاد آيا بايد براي دريافت يك هواپيما اينطور پايكوبي كند.
قديري‌‌ابيانه تأكيد كرد: من اين نوع جشن را يك حقارت ملي تلقي مي‌كنم كه دولت به ملت ايران تحميل كرد و نمايش يك ايران ضعيف را در جهان به منصه ظهور نشاند. فرود هواپيما دستاورد برجام نيست و بايد آن را حمايت فرانسه از روحاني براي پيروزي در انتخابات 96 قلمداد كرد.
 نبايد بابت «آبنبات»هايي كه حين دشمني به ما مي‌دهند، خوشحال شويم
سيدجواد ساداتي‌نژاد نماينده مردم كاشان در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس، در سالگرد برجام با اشاره به اينكه ايستادگي استكبار جهاني و ابرقدرت‌ها در برابر ملت ايران نشانه عظمت اين ملت است، گفت: اين نشان مي‌دهد كه ما كاري سترگ انجام داديم و همه قدرت‌هاي جهاني در مقابل ما صف كشيده‌اند.  وي با تأكيد بر اينكه كار دشمن، عداوت، جفا و تحريم است، خاطرنشان كرد: ‌بايد مراقب باشيم در ميان اين همه دشمني اگر امتياز كوچكي همچون يك فروند هواپيماي ايرباس به ما دادند، نبايد جشن گرفت چراكه اين به نوعي تضعيف اصالت‌ها و بنيان‌هاي خودي است.  ساداتي‌نژاد با ذكر اين نكته كه جايگاه ايران بسيار بالاتر از اينهاست كه با دريافت يك فروند هواپيما بخواهد جشن و سرور برگزار كند، گفت: دشمن، ما را به خاطر قابليت‌هايمان تحريم كرده است والا كشور ناتوان را كه تحريم نمي‌كنند.   عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، خوشحالي بابت فروش يك فروند هواپيما به ايران را اذعان به نوعي شكست برشمرد و افزود: قطعاً دريافت يك فروند هواپيما فتح‌الفتوح نيست، هر چند داشتن هواپيماي خوب حق همه است اما نبايد بابت «آبنبات»هايي كه حين دشمني و ستم به ما مي‌دهند خوشحال شويم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار