کد خبر: 833630
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
با اينکه کارشناسان معتقدند ورود سازمان تعاون روستايي مي تواند کيفيت شير توزيعي و اجراي طرح را در مدارس بهبود بخشد اما آموزش و پرورش تمايلي به حضور اين سازمان ندارد
در حالي که قرار بود همزمان با آغاز سال تحصيلي، طرح توزيع شير رايگان در مدارس شهرستانها اجرايي شود اما اين طرح عملا تا پايان فصل پاييز به دليل عدم توان مالي آموزش و پرورش در تسويه بدهي هايش به کارخانجات لبني، مسکوت ماند. بالاخره اواسط دي ماه پس از کش و قوس فراوان، شير رايگان به مدارس رسيد اما انتشار اخباري از توزيع همزمان آن در بين مسافران هواپيماي مسير تهران اصفهان احتمال وجود مشکلات بيشتر در پرونده طرح توزيع شير رايگان در مدارس را قوت بخشيد. اتفاقي که اگرچه به گفته برخي مسئولان ناشي ازخطاي انساني بوده اما بر ابهامات موجود در سوابق گذشته اين طرح و البته اهمال کاري متوليان و مجريان ان مي افزايد.
مريم احمدي

شير يارانه اي دانش آموزان به مسافران هواپيما رسيد!

اواسط دي ماه سال جاري پس از تاخير سه ماه و نيمه، طرح توزيع شير رايگان به طور همزمان در مدارس برخي استانها از جمله اصفهان، خراسان رضوي، ايلام، يزد، بوشهر و چند استان ديگر اجرا شد. طرحي که به رغم ضرورت اجراي ان در تحقق هدف ارتقاي سلامت دانش آموزان به دليل بدحسابي دولت در پرداخت بدهي سالهاي گذشته کارخانجات لبني، چند ماهي بلاتکليف مانده بود تا اينکه بالاخره چندي پيش مسئولان سازمان آموزش و پرورش از تخصيص بودجه ورفع مشکلات اين طرح و آغاز توزيع ان خبر دادند. اما سر دراوردن پاکت هاي شير يارانه اي با مهر "ويژه مدارس" در هواپيماي تهران- اصفهان شائبه هاي جديدي در خصوص پابرجا بودن مشکلات اين طرح و نارضايتي کارخانجات لبني ايجاد کرد. رسيدن شير رايگان مدارس به دست مسافران به جاي دانش آموزان اين احتمال را قوت مي بخشيد که کارخانجات لبني به دليل عدم دريافت مطالبه شان از آموزش و پرورش، محصول توليدي راقبل از اينکه زمان انقضايش به پايان برسد به ناچار روانه بازار جديدي کرده اند! ضمن اينکه اين احتمال هم مطرح شده که آموزش و پرورش به دلیل نداشتن بودجه، شیر مدارس را فروخته است!

اين در حالي است که مسئولان شرکت لبني مذکور اين مسئله را معلول خطاي انساني واشتباه کارگر بارگیری و پخش کننده اين محصول اعلام مي کنند اما دبير انجمن صنفي لبني معتقد است اين اشتباه، نمي تواند کاملا اتفاقي باشد! رضا باکری مي افزايد: به هیچ وجه نباید از سوی هیچ برندی که تحت قرارداد با آموزش و پرورش است، چنين اتفاقي بیفتد.

البته مسئولان اموزش و پرورش در خصوص اين اتفاق واکنشي نشان نداده اند و تنها به گفتن اينکه بدهی‌های مربوط به سال گذشته شرکت‌های لبنی پرداخت شده است، اکتفا کرده اند.

اگرچه نمي توان صرفا بروز چنين اتفاقاتي را به عنوان نقطه منفي در کارنامه طرح توزيع شير رايگان ثبت کرد اما برخي شنيده ها و گزارش ها حاکي از آن است که علاوه بر مشکل مالي و عدم پيگيري هاي جدي سازمان اموزش و پرورش به عنوان متولي اصلي براي تسريع دراجراي طرح توزيع شير رايگان مدارس، نبود سيستم نظارت اجرايي در سالهاي گذشته نيز ابهامات و شائبه هايي را در خصوص چگونگي اجراي اين طرح و احتمال سوء استفاده از آن را تقويت مي کند. به عنوان نمونه سالهاي گذشته گزارشاتي در خصوص عرضه ترکيب پودر پنير با اب به جاي شير در مدارس عرضه شده بود! مسئله اي که مسئولان اموزش و پرورش در خصوص ان اظهار بي اطلاعي کردند و حتي برخي کارشناسان با بيان اينکه پودر آب پنیر سرشار از پروتئین و ماده‌ای بسیار غنی است و آسیبی به دانش آموزان وارد نمی‌کند، سعي کردند موضوع را کم اهميت جلوه دهند! اين اتفاقات احتمال سوء استفاده عده اي متخلف در اين طرح را پررنگ و لزوم تغيير روش اجراي طرح را ضروري مي کرد با اين حال امسال هم چون گذشته بدون هيچ تغيير و اصلاحاتي طرح به مرحله اجرا رسيده است.

ورود يا عدم سازمان تعاون روستايي؟

از زمان تصويب طرح توزيع شير درمدارس بحث ورود سازمان تعاون روستايي به اجراي اين طرح هم مطرح بوده است. د رحالي که برخي مسئولان معتقدند ورود سازمان مذکور مي تواند کيفيت شير توزيعي و نحوه اجرا را افزايش دهد اما گويا آموزش و پرورش و متوليان تمايلي به حضور سازمان تعاون روستايي ندارند.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی در اين خصوص مي گويد: سازمان تعاون روستایی برای اجرای طرح شیر مدارس اعلام آمادگی کرده اما دولت در این زمینه تا کنون تصمیم لازم را اتخاذ نکرده است.

محمد رضا ملاصالحی مي افزايد:سازمان تعاون روستایی متولی خرید توافقی شیر خام از دامداران است و از طریق اخذ وام عملیات می تواند به جای تبدیل شیر خام به شیر خشک در صورت لزوم به عملیات اجرایی توزیع شیر در مدارس ورود پیدا کند.

ضمن اينکه سازمان مرکزی تعاون روستایی با توجه به شبکه‌های مویرگی که در سطح کشور و استان‌های مختلف دارد و ارتباط نزديک با کارخانجات لبني مي تواند شیر باکیفیت را برای مدارس تامین کند. با اين حال هنوز معلوم نيست چرا دولت ومسئولان متولي براي استفاده از ظرفيت و پتانسيل هاي اين سازمان اقدامي انجام نداده اند؟!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار