کد خبر: 833613
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
تبديل گمرک اصلاندوز به بندر خشک
یکی از کارکردهای بسیار مهم بنادر خشک در کنار افزایش توان صادراتی منطقه و کشور ایجاد فرصت های جدید اشتغال است. مکاني که نیاز ضروری استان اردبیل بوده و به ایجاد توسعه پایدار دراين استان کمک می کند. منطقه مغان در شمال استان اردبیل یکی از مناطق مستعد در بخش کشاورزی است که به انبارغله شمال غرب کشور مشهور بوده وهزاران تن محصول کشاورزی از جمله غلات، دانه های روغنی ومحصولات دامی وباغی در آن تولید می شود، تولیداتی که در صورت برنامه ریزی مناسب می تواند روانه بازارهای بزرگ کشورهای شمالی شود و بندر خشک یکی از مهمترین مقوله ها و زیرساخت ها برای عملی شدن این راهبرد اقتصادی می باشد. راه‌اندازی بندر خشک مغان سبب ایجاد تحولات عظیمی در بخش اقتصادی کشور خواهد شد.
سليمه محمدي

بندر خشک اصلاندوز دروازه صادرات اردبیل مي شود

سرمایه گذاری در صنایع تولیدی، کشاورزی و خدمات، توسعه زیرساخت های حمل و نقلی و تشویق سرمایه گذاری از جمله معیارهای قوی و تاثیرگذار در ایجاد بندر خشک است. از اين رو احداث بندر خشک در منطقه اصلاندوز بدلیل دارا بودن شرایط لازم به خواسته اصلی مردم تبدیل شده و اراده مسئولان استانی دولت و امید در استان اردبیل به ایجاد و راه اندازی آن قرار گرفته است، اراده ای که در صورت تحقق می تواند به توسعه منطقه کمک شایانی کند.

بر همین اساس استاندار اردبیل چند وقت پیش اعلام کرد:«ایجاد بندر خشک در اصلاندوز اردبیل یکی از مهم‌ترین مطالبات استان است و به زودی مصوبه آن اخذ می‌شود.» این در حالی است که مردم استان اردبیل بیش از یک دهه است چشم انتظار تکمیل راه آهن میانه – اردبیل بوده تا شاهد عملیاتی شدن وعده ناامید کننده دولت تدبیر و امید به استان اردبیل باشند، استاندار اردبیل در یک اقدام عجولانه نیز احداث بندر خشک در اصلاندوز را وعده داد. ایجاد بندر خشک مزیتهای زیادی برای استان را دارد و این همت والای مسئولان را می‌طلبد که این پروژه نیز مانند پروژه راه‌آهن نیمه تمام رها نشود.

مجید خدابخش در اين خصوص به "جوان" گفت: با توجه به اینکه راه‌آهن اردبیل یک پروژه فعال بوده و اجرا می‌شود، در نظر داریم بندر خشک را نیز با هدف توسعه تجارت خارجی استان راه‌اندازی کنیم.

وی راه‌اندازی بندر خشک را فرصت مغتنمی برای فعالیت صنایع تبدیلی دانست و افزود: به ویژه در موضوع لبنیات تولیدی می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

استاندار اردبیل با یادآوری این نکته که کشور جمهوری آذربایجان به دلیل تولید سنتی و قیمت بالای شیر خشک تولیدی استان تمایل به خرید آن ندارد، ادامه داد: تنها با اصلاح زنجیره‌های تولید می‌توان به ارزش‌افزوده و صادرات قابل ‌توجه دست یافت.

تبديل گمرک اصلاندوز به بندر خشک

استاندار اردبیل گفت: به دولت پیشنهاد کردیم تا با تدوین طرح توجیهی بندر خشک برای گمرک اصلاندوز نسبت به راه‌اندازی آن اقدام کنیم.

مجید خدابخش افزود: گمرک اصلاندوز بعد از 15 ماه فعالیت به دنبال جنگ قره‌باغ به حالت تعطیلی کشیده شد و هیأت دولت در هفته‌های گذشته نسبت به حذف گمرک اصلاندوز اقدام کرد در حالی که مطالبه مردم غیر از مصوبه مجلس بود تا این گمرک فعال شود.

وی تصریح کرد: با رایزنی‌هایی که با هیأت دولت داشتیم، قرار شد گمرک اصلاندوز به بندر خشک تبدیل شود که قرار است طرح توجیهی را در این زمینه تهیه کنیم تا در کنار لغو مصوبه اخیر دولت در حذف گمرک اصلاندوز، این گمرک به بندر خشک تبدیل شود.

استاندار اردبیل ادامه داد: با احداث پل و اتصال راه آهن به آن سوی مرز به راحتی می‌توانیم از گمرک اصلاندوز به عنوان بندر خشک استفاده کنیم.

استفاده از ظرفیت بندر خشک در توسعه تجارت

استاندار اردبیل از جمله برنامه‌های آتی استان را فعال‌سازی بندر خشک در گمرک اصلاندوز و در ادامه استفاده از ظرفیت آن برای توسعه تجارت عنوان کرد.

خدابخش با اشاره به سفرهیئت تجاری اردبیل به سه کشور روسیه، داغستان و آذربایجان یکی از اهداف سفر را تحقق و توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در راستای برون‌گرایی و صادرات عنوان کرد و گفت: در سفر اخیر نبود بندر و راه ریلی به عنوان یکی از موانع تحقق تجارت اردبیل مطرح ‌شد که البته بحث فعال‌سازی بندر خشک در گمرک اصلاندوز را مطرح کردیم و در عین حال به راه‌آهن اردبیل – میانه که قرار است به پارس‌آباد متصل شود اشاره شد.

بندر خشک،دروازه ورود استان اردبیل به کشورهای همسایه

صدیف بدری ، نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم در اين خصوص به "جوان" گفت: ایجاد بندر خشک در مغان با توجه به موقعیت مرزی استان اردبیل روابط اقتصادی شمال کشور را توسعه می‌بخشد.

وی با اشاره به تصمیم مسئولان استان اردبیل برای راه ‌اندازی بندر خشک افزود: برای توسعه تجارت خارجی اردبیل نیاز است خط ریلی در این منطقه ایجاد شود تا بتوان شاهد رونق و توسعه اقصادی و اشتغالزایی در منطقه باشیم.

نماینده مردم اردبیل ادامه داد: نمایندگان استان با پیشنهاد راه‌‌اندازی بندر خشک در اصلاندوز موافق بوده و تحقق آن را پیگیری می‌کنند.

بدری با اشاره به روابط خوب دولت‌‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: با راه‌اندازی بندر خشک شاهد توسعه مراودات اقتصادی بین دو کشور خواهیم بود.

وی افزود: با راه‌اندازی بندر خشک استان اردبیل بعنوان دروازه ورود به کشورهای حوزه قفقاز مطرح شده و به یکی از مناطق مهم و تاثیرگذار در امور تجاری تبدیل خواهد شد.

راه اندازی بندر خشک در اصلاندوز ایده استاندار اردبیل است که با استقبال مردم منطقه مغان مواجه شده و با مطرح شدن این طرح انگیزه و روحیه مردم بویژه جوانان برای اشتغالزایی در منطقه بیشتر شده است این طرح در صورت اجرا، تحول عظیمی را در منطقه به لحاظ اقتصادی ،کشاورزی و اشتغال ایجاد می کند.عملیاتی شدن طرح بندر خشک نیاز به پیگیری جدی مسوولان و نمایندگان استان و توجه دولتمردان کشوری دارد و امید است که این طرح در کوتاه مدت شکل عملیاتی گرفته و امیدها در دل مردم منطقه را برای رونق اقتصادی منطقه بارورتر سازد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار