کد خبر: 833609
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
وزير امور اقتصادي و دارايي در جريان بازديد از سامانه جامع گمرك ايران با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد در مقابله با فساد گفت كه در اين زمينه ۱۰۰ دستاورد وجود دارد كه طي ۱۰۰ روز آتي رونمايي خواهد شد و سامانه جامع گمركي يكي از اين ۱۰۰ دستاورداست. او البته از مدیرگمرک شنید که در مواردی افراد سعی می کنند در سامانه جامع گمرکی به صورت آنلاین به مأمور رشوه دهند که اطلاعات آن در اختیار گمرک است.
وزير امور اقتصادي و دارايي در جريان بازديد از سامانه جامع گمرك ايران با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد در مقابله با فساد گفت كه در اين زمينه ۱۰۰ دستاورد وجود دارد كه طي ۱۰۰ روز آتي رونمايي خواهد شد و سامانه جامع گمركي يكي از اين ۱۰۰ دستاورداست. او البته از مدیرگمرک شنید که در مواردی افراد سعی می کنند در سامانه جامع گمرکی به صورت آنلاین به مأمور رشوه دهند که اطلاعات آن در اختیار گمرک است.
وعده‌هاي ۱۰۰ روزه را براي نخستين بار دولت تدبير پايه‌گذاري كرد، البته وعده‌هايي كه عملي نشد. اين بار نوبت به وزير اقتصاد رسيده كه البته روزهاي پركاري را پشت سر مي‌گذارد. علي طيب‌نيا در جريان بازديد از تازه‌ترين امكانات سامانه جامع گمركي كه روز گذشته در ساختمان گمرك ايران واقع در فرودگاه مهرآباد با حضور مسعود كرباسيان برگزار شد، اظهار كرد: طي سه سال گذشته در مجموعه خانواده اقتصاد و دارايي اقدامات بسياري در جهت ارتقاي شفافيت و تأمين منابع مالي پايدار انجام شده است كه ترتيباتي انجام داده‌ايم كه ۱۰۰ مورد از اين اقدامات طي ۱۰۰ روز رونمايي شود و امروز از سامانه جامع گمركي كه گام مهمي در ارتقاي شفافيت در گمرك ايران بود، به عنوان يكي از آن ۱۰۰ دستاورد رونمايي شده است.
وي اظهار كرد: اعتقاد من بر اين است كه مقابله با فساد و بهبود شفافيت ميسر نيست، مگر اينكه از فناوري ارتباطات و اطلاعات به نفع احسن استفاده كنيم. امروز در گمرك ايران همه شيوه‌هاي جديد متناسب با فناوري جديد كار مي‌كنند. امروزه در بسياري از گمركات كشور ديگر افراد مراجعه نمي‌كنند و همه پروسه‌ها به صورت الكترونيكي انجام مي‌شود و به اين واسطه ارتباط معمول با مراجعه‌كنندگان قطع شده است و زماني كه براي انجام امور صرف مي‌شود، كاهش يافته است.
طيب‌نيا همچنين گفت: نكته بسيار مهم اين است كه اقداماتي كه در سامانه جامع الكترونيك گمرك انجام شد، توسط جوانان، دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه تهران انجام شده كه با همكاري نزديك با گمرك ايران توانستند امور اين سامانه را به انجام برسانند.
 
  کار 10 ساله را دوساله تمام کردیم
مسعود كرباسيان نيز در جريان رونمايي از اين سامانه به وزير اقتصاد توضيح داد: اقداماتي كه طي دو سال در راستاي الكترونيكي‌كردن پروسه‌هاي گمركي ايران انجام شده است، در بسياري از كشورها با كيفيت پايين‌تر در زمان طولاني‌تري انجام شده‌اند.
وي اظهار كرد: وقتي قائم‌مقام سازمان جهاني گمرك به ايران آمد، گفت كه شما كاري كرده‌ايد كه در كشور كره ۱۰ سال طول كشيد.
رئيس كل گمرك با نشان دادن بخش‌هاي مختلف سامانه جامع گمركي به وزير امور اقتصاد و دارايي، گفت: اكنون آمار به صورت روزانه روشن است كه چقدر كالا به كشور وارد شده و چقدر كالا از كشور خارج مي‌شود و تمامي اطلاعات مربوط به واردات و صادرات كالا نيز در سامانه الكترونيكي روزانه ما مندرج است. چنين اقدامي فقط در چهار يا پنج كشور دنيا انجام مي‌شود.
همچنين كرباسيان يكي ديگر از دستاوردهاي سامانه جامع گمركي را ارائه پروانه الكترونيك دانست و گفت: پيش‌تر امور گمركي افراد با بانك توسط ارائه يك مهر تسويه مي‌شد كه اين موضوع امكان بروز تخلفات را افزايش داده بود، ولي اكنون اين كار به صورت الكترونيكي انجام مي‌شود.
كرباسيان ضمن اشاره به برقراري تبادل اطلاعات گمركي با كشورهاي همسايه و همچنين توسعه روابط گمركي با تأكيد بر بخشودگي تعرفه گفت: چنين روابطي را با روسيه آغاز كرده‌ و ۱۵ درصد بخشودگي تعرفه گرفته‌ايم. همچنين با آذربايجان، تركيه و چين نيز چنين روابطي برقرار شده و برخي به نتيجه رسيده‌اند.
او همچنين به طيب‌نيا توضيح داد: گمرك ايران اقدام به توليد پلمب‌هايي كرده است تا امكان جعل آن را از متخلفان سلب كند. در گذشته اين امكان وجود داشت كه عده‌اي پلمب را جعل كرده و امور خود را با استفاده از پلمب جعلي پيش مي‌بردند.
   آنلاین رشوه می‌دهند
كرباسيان همچنين در بخشي ديگر درباره سامانه جامع گمركي به طيب‌نيا توضيح داد: طي اقداماتي كه در سامانه جامع گمركي شده است، ارتباط معمول با مراجعه‌كننده قطع شده و آنها فقط مي‌توانند با يكديگر از طريق سامانه به صورت آنلاين در ارتباط باشند. در موارد مشابه مشاهده شده كه مراجعه‌كننده سعي كرده است به صورت آنلاين كارشناس را مجاب به همراهي و دادن رشوه بكند كه اطلاعات آن در اختيار ماست.
 
  طیب‌نیا: مجازات کنید
طيب‌نيا در پاسخ به اين موضوع گفت: به نظرم براي موارد اينچنيني بايد مجازات‌هايي تعيين شود.  كرباسيان همچنين در بخشي از مراسم رونمايي از سامانه جامع گمركي اظهار كرد: در حال حاضر كل اطلاعات مبدأ كالاهاي وارداتي به كشور را به دست آورده‌ايم، ولي كالاهاي ملواني هنوز شامل آن نيست و پيشنهاد شده است تا كالاهاي ملواني نيز اظهارنامه ارائه دهند. اكنون قبل از اينكه كالا به گمرك برسد، مي‌دانيم چه نوع كالاهايي با چه تعرفه و ارزشي وارد شده و اين گامي بزرگ در ايجاد شفافيت است و اكنون درآمدهاي گمرك ۴۰ درصدي افزايش يافته است.
او به جزئي كردن تعرفه‌ها هم اشاره كرد و گفت: اكنون جزئيات بيشتري در تعرفه‌ها منعكس است كه شامل نوع، برند و مدل مي‌شود و اين موضوع موجب شفافيت بيشتر مي‌شود.  رئيس كل گمرك در مورد قابليت سامانه درباره رجيستري گوشي‌هاي تلفن همراه هم بيان كرد: گمرك در حال حاضر IMEI گوشي‌ها را ثبت مي‌كند كه قيمت و مدل آنها هم وجود دارد. از زمان راه‌اندازي سامانه تاكنون واردات 2 ميليون گوشي ثبت شده است.
وي در حاشيه اين برنامه درباره ماليات‌هاي معوقه واردات كالا گفت: اكنون سامانه ماليات و سامانه گمرك به يكديگر متصل شده و همكاري‌ خوبي صورت گرفته است كه طبق آن از كارت‌هاي بازرگاني يكبار مصرف ماليات علي‌الحساب 4درصد گرفته مي‌شود. اميدواريم با اين روش و ساير اقدامات گمرك ديگر شاهد معوقه شدن ماليات واردات و كارت‌هاي بازرگاني نباشيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار