کد خبر: 833607
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس خبر داد
مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس از برگزاري همایش علمی «موزه‌های دفاع مقدس و گردشگری» در تاريخ سوم اسفند ماه سال جاری و همزمان با آغاز عملیات خیبر در محل این موزه خبر داد.

به گزارش «جوان»، سردار جواد خضرایی در نشست خبری در محل باغ موزه دفاع مقدس اظهار کرد: جنگ تحمیلی به این دلیل دفاع مقدس نام گرفته است که این دفاع در خود الهامات ارزشی نهفته دارد اما متأسفانه تاکنون آن طور که باید نتوانسته‌ایم از این الهامات در جهت تعالی اخلاقی و معنوی جامعه استفاده کنیم. شاید یکی از این دلایل، وجود تعداد کم کارهای علمی از جمله تدوین پایان‌نامه توسط دانشجویان در موضوع ایثار و شهادت باشد و تعداد کم پایان‌نامه‌های موجود در این حوزه را می‌توان با مراجعه به سایت «ایران داک» مشاهده کرد.

خضرایی ادامه داد: ما در جهت غلبه بر مشکلات موجود در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدامات مختلفی انجام داده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به تشکیل شورای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت اشاره کرد. تاکنون 35 جلسه در این شورا برگزار شده است و ما برای اقدامات مد نظر طرح تحقیق تهیه کرده‌ایم که تعداد زیادی از این تحقیقات وارد فاز اجرایی شده‌اند تا بتوانیم از نتایج آن استفاده کنیم. البته انتظار می‌رفت سازمان‌ها و نهادهای دیگری از جمله وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد این جریان علمی بشوند. به هر حال امیدواریم در یک پروسه زمانی یک ساله بتوانیم نتایج تحقیقات علمی را در اختیار مسئولان مربوطه قرار بدهیم تا راهکارهای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت بازآفرینی شوند.

وي گفت: ما در این راستا و در جهت پیوند بین دانشگاه و متولیان فرهنگ ایثار و شهادت سیاست حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم از تحقیقات انجام شده توسط آن‌ها راهکارهای جدیدی را به دست بیاوریم و در این راستا با 129 دانشگاه مکاتبه کرده‌ایم. همچنین شیوه‌نامه‌های حمایت از پایان‌نامه‌ها را به دانشگاه‌ها ارائه داده‌ایم و این کار همچنان ادامه دارد. در بحث حمایت از پایان‌نامه‌ها علاوه بر حمایت مالی، دانشجویان را با عناوین موضوعات مورد نظرمان هم آشنا می‌کنیم تا راحت‌تر بتوانند موضوع تحقیقی خودشان را انتخاب کنند. تاکنون بیش از 2000 عنوان موضوع تعریف شده است. همچنین 200 عنوان موضوع هم به پزشکی و پیراپزشکی اختصاص یافته است. دانشجویانی که از عناوین مورد نظر ما طرح تحقیقی خودشان را انتخاب می‌کنند بلافاصله منابع را هم در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. در تألیف پایان‌نامه‌ها یکی دیگر از کارهای مدنظر ما حضور استاد ناظر علمی و تخصصی در کنار دانشجویان است تا بتوانند با دریافت راهنمایی‌های تخصصی موضوع مورد نظر را به سرانجام برسانند. طی سه ما گذشته بیش از 150 نفر از دانشجوی ارشد و دکتری عناوین خود را از بین طرح‌های تحقیقاتی ما انتخاب کرده‌اند و امیدواریم طی یک برنامه چند ساله بتوانیم از لحاظ آماری به معادل حداقل نتایج مربوط به فعالیت‌های گذشته انجام شده تاکنون در بحث پایان‌نامه دست پیدا کنیم.

مشاور شهردار تهران همچنین با اشاره به برگزاری دو همایش گردشگری و موزه‌های دفاع مقدس در روزهای سوم و هشتم اسفندماه گفت: در این راستا با بیش از 40 سازمان، نهاد و دانشگاه و وزارتخانه همکاری داریم.

در ادامه این جلسه سید جواد هاشمی فشارکی دبیر علمی همایش مبانی طراحی موزه‌های دفاع مقدس،تبیین مبانی طراحی و چارچوب طرح معماری موزه‌های دفاع‌مقدس مبتنی بر تاثیرگذاری سازنده آموزه­‌های دفاع مقدس بر مخاطبین،تبیین مبانی هنری اثرگذار بر کالبد موزه دفاع‌مقدس،ارائه راهکارهای خلق مکان­‌های الهام بخش فرهنگ دفاع‌مقدس برای طراحان و هنرمندان، شناسایی،گردآوری و تدوین و ترویج مبانی و مفاهیم علمی تولید شده در طراحی موزه‌های دفاع مقدس و کمک به تولید علم و دانش بومی و خلق هنر حماسی اسلامی در ترویج آموزه‌های جنگ تحمیلی از طریق موزه‌های دفاع مقدس را اهداف برگزاری این همایش برشمرد.

وی افزود: ماحصل نیازسنجی‌های بعمل آمده در حوزه معماری موزه‌های دفاع مقدستوسط باغ موزه دفاع‌مقدس، فقدان یک الگوی نظام مند در این زمینه و ضرورت نیل به آن در راستای ارتقای پیام واثرگذاری معماری،کالبد،عناصر،سازه و تندیس­‌های این موزه‌­ها است.بر این اساس همایش « مبانی طراحی موزه‌های دفاع مقدس » با علم به این فقدان و در راستای ترمیم آن،در هشتم اسفند ماه سال جاری در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار خواهد شد و در این همایش 15 دانشگاه معتبر با ما همکاری می‌کنند.

در این نشست خبری، اصغر رضوانی دبیر اجرایی همایشملی موزه‌های دفاع مقدس و گردشگری،گزارشی از اقدامات انجام شده برای برگزاری این همایش را ارائه کرد و افزود: مهلت ارسال مقالات به همایش علمی موزه‌های دفاع مقدس و گردشگری تا بیستم بهمن تمدید شده است.با توجه به تماس‌های متعدد محققین و پژوهشگران، مهلت ارسال مقالات تا بیستم بهمن ماه تمدید و تیم داوری موظف شد تا به محض دریافت مقالات،کار داوری آثار را شروع کند.

رضوانی گفت:جایگاه مفهومی موزه­‌های دفاع مقدس و گردشگری،یادمان‌های دفاع مقدس و گردشگری،گردشگری دفاع مقدس، ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت،تجربه­‌های جهانی موزه­‌های جنگ و گردشگری،باغ موزه­‌های دفاع‌مقدس و توسعه گردشگری(بازار داخلی و خارجی)،الگوهای عملیاتی توسعه گردشگری موزه­‌های دفاع مقدس،جاذبه­‌ها و تنوع بخشی محصول گردشگری، بازاریابی گردشگری موزه‌های دفاع‌مقدس،مدیریت توسعه موزه­‌های دفاع مقدس و گردشگری،گردشگری دفاع مقدس، کودکان و نوجوانان،آموزش راهنمایان و گردشگری دفاع مقدس و گردشگری دفاع مقدس و قدرت نرم را محورهای این همایش برشمرد

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار