کد خبر: 833458
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری:
استفاده از چاهک در حاشیه رودخانه ها و ضد عفونی آن با استفاده از اشعه UV، تهیه بچه ماهی سالم و رعایت شرایط بیوسکیوریتی و خشکاندن مزارع درگیر تنها راه کنترل بیماری ها در مزارع پرورش ماهی است که بتوان از آب رودخانه ها استفاده کرد.
هوشیار طهماسبی

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، جلسه بررسی مسایل و مشکلات صاحبان مزارع پرورش ماهی بخش ناغان با حضور مدیرکل دامپزشکی استان، معاون فرماندار شهرستان کیار، بخشدار ناغان، مسئولین ادارات مرتبط و نمایندگان صاحبان مزارع پرورش ماهی در بخشداری ناغان برگزار شد.

در ابتدای جلسه جان محمد ابراهیمی بخشدار ناغان ضمن عرض خوشامد گویی گفت: بخش اعظم تولید ماهی استان از مزارع پرورش ماهی سبزکوه با تعداد 180 مزرعه بدست می آید پس باید ماهی سالم و با کیفیت در اختیار مردم قرار دهیم.

سپس معاون فرماندار به همکاری صاحبان مزارع با دامپزشکی تاکید کرد و گفت: باید در جهت سلامت مردم و اشتغال پایدار کوشید و با خشکاندن مزارع می توان مزارع را سالم سازی کرد.

در ادامه جلسه مدیرکل دامپزشکی استان ضمن عرض تسلیت به مناسبت ارتحال جانگداز آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: این چهارمین جلسه ای است که به دلیل اهمیت موضوع سلامت مردم و تولید ماهی سالم در شهرستان کیار برگزار می شود.

دکتر عبدالمحمد نجاتی در ادامه گفت: در 3 سال گذشته با همکاری صاحبان مزارع تولید ماهی استان از 7 هزار تن به بیش از 18 هزار تن رسیده است پس باید در جهت جلوگیری و کنترل بیماری های ماهیان سردابی استان اصول بهداشتی دامپزشکی را رعایت نماییم.

دکتر نجاتی گفت: در فاصله 12 کیلومتر منطقه سبزه کوه حدود 180 مزرعه مجاز و غیرمجاز وجود دارد که باید با خرید بچه ماهی سالم و رعایت شرایط بیوسکیوریتی، بهتر می توان از ورود بیماری ها به مزارع جلوگیری نمود.

وی اظهار داشت: احداث چاهک در حریم رودخانه  مانند فیلتر شنی عمل می کند و باعث می شود که آب زلال وارد مزارع و به تبع آن بیماری های میکروبی، قارچی و انگلی آبزیان نیز کم می شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: برای جلوگیری از ورود مواد ضدعفونی کننده  و تلفات ماهیان، مدفوع و خوراک های مازاد و کنترل خواص فیزیکو شیمیایی آب مثل نیترات ، نیتریت ، H2s و ... از مزارع بالا دست ناچار به استفاده از آب چاهک می باشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان ضدعفونی آب حاصل از چاهک توسط اشعه UVو استفاده از بچه ماهی را یادآور شد و گفت: با استفاده از تجهیزات به روز گام مهمی در توسعه آبزی پروری می توان برداشت.

سپس مهندس منصوری مدیر شیلات استان گفت: تولید منطقه سبزکوه 3 هزار تن می باشد و با اقدامات پیشگیرانه می توان تولید را افزایش داد.

در پایان جلسه نیز نمایندگان صاحبان مزارع مسایل و مشکلات خود را عنوان نمودند. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر