کد خبر: 833448
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
دونالد ترامپ كه منتظر برگزاري مراسم تحليفش به عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور امريكاست، هنوز نظر منفي به برجام دارد ...
سيدرحيم نعمتي
دونالد ترامپ كه منتظر برگزاري مراسم تحليفش به عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور امريكاست، هنوز نظر منفي به برجام دارد و در نخستين مصاحبه‌اش با روزنامه‌هاي انگليسي تايمز و آلماني بيلد مي‌گويد: «فكر مي‌كنم يكي از بدترين توافق‌هايي است كه تاكنون حاصل شده است، اما نمي‌خواهم بگويم كه قصد دارم با اين توافق چه كار كنم.» او در تازه‌ترين اظهار نظرش همچنان همان عبارت دوران كارزار انتخاباتي‌اش در مورد برجام را تكرار كرده و آن را «بدترين توافق» در تاريخ امريكا مي‌خواند، اما نمي‌خواهد مثل آن موقع تصميم مشخصي را در مورد آن اعلام كند. او در كارزار انتخاباتي چون برجام را بدترين توافق در تاريخ امريكا مي‌دانست، به صراحت وعده مي‌داد كه در صورت رسيدن به مقام رياست جمهوري آن را پاره خواهد كرد. با وجود آن وعده اما حالا مي‌گويد كه قصد ندارد تصميمش را در مورد آن اعلام كند. آيا ترامپ وعده‌اش را در مورد برجام كنار گذاشته و تصميم ديگري را دارد؟

وقتي كه ركس تيلرسون و جيمز ماتيس، دو وزير پيشنهادي ترامپ در وزارتخانه‌هاي كليدي خارجه و دفاع، براي تشريح و دفاع از برنامه‌هاي خود به كميته‌هاي روابط خارجي و نيروهاي مسلح سنا رفتند، حرف‌هايي در مورد برجام زدند كه با گفته‌هاي قبلي و فعلي ترامپ تفاوت داشتند. تيلرسون در كميته روابط خارجي سنا با وجود وعده «بازنگري كامل» در برجام اما مخالفت خود را با رد آن اعلام كرد و ماتيس هم در مورد برجام گفت كه وقتي امريكا قولي مي‌دهد بايد به آن احترام بگذارد و همكاري با متحدانش را ادامه دهد، هرچند برجام را توافقي غيردوستانه خواند. از اين گفته‌ها روشن است كه تيلرسون و ماتيس با ترامپ موضع مشتركي عليه برجام دارند و آن را توافقي بد يا دست‌كم غيردوستانه مي‌دانند اما در نحوه برخورد با آن اتفاق نظر ندارند. در حالي كه تيلرسون از بازنگري كامل در برجام مي‌گويد، از گفته‌هاي ماتيس چنين برمي‌آيد كه اجراي آن را پذيرفته و همكاري با متحدان امريكا را به كنار گذاشتن برجام يا بازنگري كامل در آن ترجيح مي‌دهد و ترامپ كه قبلاً گفته بود برجام را پاره مي‌كند حالا نمي‌خواهد تصميمش را اعلام كند. اين نحو تصميم و برخوردهاي متفاوت با برجام از سوي رئيس‌جمهور جديد امريكا و دو وزير كليدي پيشنهادي او هر چند باعث شده تكليف برجام در دولت آينده امريكا به طور كامل معلوم نباشد اما مي‌توان از همين مقدار اظهار نظرها، يك برآورد نسبي داشت.

اظهار نظرهاي تيلرسون و ماتيس در سنا تعجب تحليلگران را برانگيخته بود چرا كه به نظر مي‌رسيد اين دو با ترامپ بر سر برجام اختلاف نظر دارند و تحليل‌هاي متفاوتي در اين مورد نوشته شد، اما حالا كه ترامپ ديگر از پاره كردن برجام حرفي نمي‌زند، بايد گفت كه آن دو كم و بيش و از قبل تغيير سياست ترامپ را در سنا اعلام كرده‌ بودند. اين تغيير سياست به معناي قبول برجام اما در حدود و ثغور بسيار تنگ و سختي است تا در عين اينكه ترامپ امضاي پاي برجام را حفظ مي‌كند اما شرايط سختي را هم بر آن اعمال خواهد كرد. از اين جهت، پذيرش برجام از سوي ترامپ در اصل متفاوت نخواهد بود از آنچه هيلاري كلينتون در كارزار انتخاباتي مي‌گفت. هيلاري در عين پذيرش برجام از سياستي سفت و سخت در اجراي آن مي‌گفت و حالا هم به نظر مي‌رسد ترامپ مي‌خواهد همين رويه را در پيش بگيرد، بنابر اين ترامپ نسبت به هيلاري قصد رويه متفاوتي در قبال برجام ندارد و مي‌توان گفت نتيجه انتخابات رياست جمهوري امريكا در نوامبر گذشته شرايط متفاوتي براي برجام ايجاد نكرده است. از سوي ديگر، نگاهي كوتاه در 1/5 سال گذشته هم نشان مي‌دهد برجام در دولت باراك اوباما بنابر وعده و وعيدهاي امريكايي‌ها پيش نرفته و شرايط سختي را گذرانده است. در مجموع، ترامپ با پذيرفتن برجام آن هم تنها در حدود ميراثي به جا مانده از دولت قبل امريكا و به عنوان تعهد حقوقي امريكا به متحدانش، همان نحو عملكردي را در پيش مي‌گيرد كه در اين 1/5 سال بر سر برجام آمده با اين تفاوت كه دولت اوباما با شعار و لفاظي‌هاي جانبدارانه از برجام شرايط سختي را در اجراي آن به وجود آورده بود و حالا ترامپ با شعار و لفاظي‌هايي متفاوت و عليه برجام همين شرايط را دنبال مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار