کد خبر: 833430
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
پيش از اين در تعريف بازار عنوان مي‌شد كه بازار مكاني است كه عرضه و تقاضا در آن وجود دارد، اما ...
هادی غلامحسینی
پيش از اين در تعريف بازار عنوان مي‌شد كه بازار مكاني است كه عرضه و تقاضا در آن وجود دارد، اما با رشد فناوري‌هاي الكترونيكي بايد عنوان داشت بازار ديگر لزوماً يك مكان نيست و معاملات مي‌تواند در فضاي مجازي شكل بگيرد كه مشخصات (متن، عكس يا فيلم) كالا ارائه شده و معامله در اين فضا انجام مي‌گيرد، بدين ترتيب بايد شاهد نهضت شكل‌گيري كاهش قيمت‌ها به لطف پيشرفت فضاي مجازي باشيم.

طي سال‌هاي گذشته شاهد خروج بازار‌ها از فضاي حقيقي و ورود آنها به فضاي مجازي هستيم با اين تدبير الكترونيكي و فناوري ديگر يك فروشنده كالا لازم نيست مكاني را براي عرضه كالا تهيه كند و به‌تبع آن هزينه‌هاي زيادي از روي دوش فروشنده برداشته مي‌شود و بازار در فضاي مجازي شكل مي‌گيرد.
از سوي ديگر نيز خريدار كالا ديگر نيازي نيست متحمل هزينه‌هاي رسيدن تا بازار، ترافيك و صرف وقت قابل ملاحظه و... شود، به‌طوري كه به سهولت مي‌تواند از طريق تلفن، كامپيوتر، تبلت و... به سادگي وارد بازار شود كالاي مورد نياز خود را با مشخصات قيمتي و ظاهري مدنظر خود خريداري كند و در اين ميان هزينه‌هاي زائد زيادي كه عملاً منجر به رشد قيمت كالا مي‌شد از بين مي‌رود.

به‌طور نمونه هم اكنون قيمت كالاها در مناطق مختلف تهران بايكديگر متفاوت است و مواردي چون هزينه‌هاي حمل و نقل، ‌مغازه و... دليل اين موضوع عنوان مي‌شود كه با شكل‌گيري و توسعه بازار در فضاي مجازي ديگر اين هزينه‌ها از بين رفته و پيش‌بيني مي‌شود تجارت در كشور شكل جديدي به خود خواهد گرفت و در واقع تاجران فرداي ايران افرادي آشنا به صنعت فناوري ارتباطات و اطلاعات هستند.
بدين ترتيب به نظر مي‌رسد با پيشرفت فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي در ايران قواعد اقتصادي جديدي در حال شكل‌گيري است كه مي‌تواند مؤلفه‌هاي قيمت، عرضه و تقاضا، ‌مصرف و... را در تمامي بخش‌هاي اقتصاد به شدت تغيير دهد، در واقع بوروكراسي‌هاي سخت و پيچيده اقتصادي موجب پيدايش مفري براي فعاليت اقتصادي آسان شده است كه دولت‌ها بايد توجه كنند كه ديگر نمي‌توانند همچون قديم از بوروكراسي ايجاد شده در مسير اقتصاد سنتي به درآمدهاي كلان دست پيدا كنند، از اين رو بايد به فكر روزي باشند كه از ارائه خدماتي مفيد و مطلوب نظر مصرف‌كننده كه همانا مردم هستند درآمد كسب كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار