کد خبر: 833415
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
در صورت اثبات سرطان‌زایی پارازیت‌ها، همه امواج ماهواره‌ای و امواج رادیویی متهم هستند / چند روز پيش بود كه انتشار مصاحبه‌اي از معاون تحقيقات وزارت بهداشت دوباره پرونده پارازيت‌ها را در افكار عمومي جامعه باز كرد...
زهرا چيذري
چند روز پيش بود كه انتشار مصاحبه‌اي از معاون تحقيقات وزارت بهداشت دوباره پرونده پارازيت‌ها را در افكار عمومي جامعه باز كرد و كاسه و كوزه 300 هزار بيمار سرطاني در كشور و افزايش سالي 90 هزار مورد جديد از سرطان را بر سر اين امواج نامرئي شكست. دكتر رضا ملك‌زاده درباره پارازيت‌ها اينگونه اظهار نظر كرده است: «علاوه بر اينكه امواج و پارازيت‌ها ممكن است باعث ايجاد سرطان شود، مي‌تواند عوارض ديگري هم براي سلامتي داشته باشد و مي‌تواند در شيوع بيشتر سرطان در كشور ما هم تأثير‌گذار باشد». در برابر اين رئيس اداره پرتوهاي وازرت بهداشت تأكيد مي‌كند «انرژي اين پرتوها از حد خطرناك آن بسيار كمتر است و اگر بنا باشد خطري سلامت مردم را تهديد كند،  اين خطر از جانب سيگنال‌هاي ماهواره‌اي خواهد بود؛ چراكه در برابر طيف گسترده‌اي از سيگنال ماهواره‌اي كه شبانه روز توليد مي‌شوند تعداد محدودي امواج با همان فركانس و با محدود انرژي كمي متفاوت براي تداخل يا تضعيف اين سيگنال‌ها توليد مي‌شود كه قابل مقايسه با سيگنال‌هاي توليد شده نيست.

 پارازيت‌ها بخشي از امواج نامرئي هستند كه در گروه امواج الكترومغناطيس جا مي‌گيرند؛ چيزي درست شبيه امواج رادیويي، ‌سيگنال‌هاي ماهواره‌اي، ‌امواج موبايل و مودم‌هاي واي فاي؛ در اين ميان اما تنها پارازيت‌ها هستند كه بدنام شده‌اند. اظهار نظرهاي پزشكان هم به عنوان قشر معتمد مردم درباره خطرات پارازيت در ابتلا به بيماري سرطان و سقط جنين امري است كه به بدبيني‌ها درباره اين دشمنان نامرئي دامن مي‌زند. حالا اگر معاون تحقيقات وزير بهداشت بيايد و در اين باره اظهارنظر كند، بديهي است نگراني‌ها از آنچه هم اكنون وجود دارد نيز بيشتر خواهد شد؛‌ نگراني از اشعه‌اي نامرئي كه ما را در كام مرگ فرو خواهد برد.  در برابر اظهارات دكتر ملك‌زاده درباره نقش پارازيت‌ها در ابتلاي به سرطان به سراغ مهندس علي گوراني، رئيس اداره پرتوهاي وزارت بهداشت مي‌رويم تا اين بار از زاويه نگاه يك متخصص پرتوها به اين موضوع نگاه كنيم. گفت‌وگويي كه افق‌هاي تازه‌اي را درباره امواج پيش‌رويمان باز مي‌كند.
   
سيگنال‌هاي ماهواره‌اي متهم اصلي ماجرا
امواج تلفن همراه، ‌واي فاي و سيگنال‌هاي ماهواره‌اي كه در طيف گسترده‌اي هر روز و هر لحظه ما را احاطه كرده‌اند و ما هيچكدام از آنها را نمي‌بينيم، درست از جنس همين آنتي‌سيگنال‌هاي ماهواره‌اي هستند كه آنها را به نام پارازيت مي‌شناسيم. گوراني با بيان اين مطلب به «جوان» می‌گوید: در واقع بايد بگوييم كه ابتدا سيگنالي توليد شده كه حالا آنتي‌سيگنال‌ها يا همان پارازيت براي تداخل درآن توليد مي‌شود. وي تصريح مي‌كند: پارازيت‌ها دقيقاً همان مشخصات سيگنال‌هاي ماهواره‌اي را دارند با يك اختلاف جزئي در انرژي. از سوي ديگر در برابر طيف بسيار گسترده‌اي از امواج ماهواره‌اي كه آنها را در قالب دهها هزار شبكه ماهواره‌اي مشاهده مي‌كنيم، آنتي سيگنال‌ها يا همان پارازيت‌ها در برابر تعداد محدودي از اين سيگنال‌ها توليد مي‌شوند پس در صورت اثبات سرطانزايي اين امواج متهمان رديف اول چنين قصه‌اي سيگنال‌هاي ماهواره‌اي و تمامي امواج راديويي هستند نه آنتي‌سيگنال‌ها و در اين صورت بايد از تمامي امواج راديويي چشمپوشي كنيم از ماكروويو گرفته تا تلفن همراه و بيسيم‌هاي مختلفي كه از آنها استفاده مي‌كنيم. اين در حالي است كه هيچ‌كس به خود امواج ماهواره‌اي توجهي ندارد و همه حساسيت‌ها روي پارازيت‌ها متمركز شده است.  رئيس اداره بهداشت پرتوهاي وزارت تأكيد مي‌كند: برابر استاندارد ايران، انرژي ميدان الكتريكي اين پرتوها هيچ‌گاه نبايد بيش از 61 ولت بر سانتي‌متر به مردم برسد. اكنون همه سيستم‌هاي راديويي ما در محدوده قانوني قرار دارد و پارازيت‌ها در ايران در محدوده استاندارد قرار گرفته و به ندرت انرژي ميدان الكتريكي آنها كه يكي از معيارهاي جهاني براي سنجش سلامت اينگونه انرژي‌هاست از 15 بيشتر مي‌شود. وي درباره محدوده انرژي‌ پارازيت‌ها مي‌گويد:‌ ماهواره‌هاي تجاري روي فركانس 10 تا 12 گيگ هستند و آنتي‌سيگنال‌هاي آنها هم در همين محدوده‌اند. با وجود اين برخي افراد به گونه‌اي با پارازيت‌ها برخورد مي‌كنند كه انگار اين امواج بمبي جداگانه هستند، در حالي كه اين امواج هم همان مشخصات ديگر امواج الكترو مغناطيس را دارند. وي درباره فيلم‌هايي كه در اين باره از سوي شبكه‌هاي ماهواره‌اي توليد شده و در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌چرخد نيز تصريح مي‌كند:‌در اين كليپ‌ها غلط‌هاي محرز علمي وجود دارد. گوراني با اشاره به ديش‌هاي ماهواره‌اي درباره امواجي كه اين ديش‌ها به خود جذب مي‌كنند نيز مي‌گويد: تمام انرژي‌اي که در سطح ديش جمع مي‌شود، روي كانون آن يعني جايي كه ال ام بي‌قرار دارد، متمركز مي‌شود اما در اين حالت هم اگر آشكارسازي را در مقابل اين ديش‌ها قرار دهیم، ‌ميزان امواج آن از حد استاندارد سلامت بيشتر نيست. به گفته گوراني طبق اعلام مركز تحقيقات سرطان وابسته به سازمان جهاني خطرات پرتوهاي راديوفركانس‌ها در دسته «احتمالاً سرطان‌زا» قرار دارند. وي در عين حال تصريح مي‌كند: يك اصلي در دنيا وجود دارد به نام «آلارا»، به اين معني كه تا جايي كه امكان دارد، پرتوها را بايد كاهش داد.
  
دريافت امواج طي پرواز با هواپيما
محمد اسماعيل اكبري، رئيس مركز تحقيقات سرطان ايران هم در اين باره مي‌گويد: حتي يك مقاله علمي وجود ندارد كه اثبات كند پارازيت‌ها در بروز سرطان دخالت دارند. البته مشخص است كه اگر ما در معرض زياد امواج قرار بگيريم، خطرناك بوده و ممكن است تغييراتي را در سلول ايجاد كند، اما ما توليد‌كننده موج نيستيم و حتي در صدا و سيما هم توليد موج را نداريم، بلكه موج را دريافت مي‌كنيم، در صورتي كه خود ما توليد‌كننده موج شويم مي‌تواند خطر‌آفرين باشد.  وي با اشاره به اينكه انسان در روز به طور مداوم در معرض اشعه‌هاست، تأكيد مي‌كند: حتي يك بار پرواز با هواپيما يكصد برابر يك دستگاه راديولوژي به بدن اشعه مي‌رساند و اگر اشعه به طور ممتد و ثابت به يك فرد تابيده شود شايد در طولاني‌مدت مشكل‌آفرين باشد، ولي امواج‌هايي كه اكنون براي خنثي‌سازي امواج ماهواره‌اي استفاده مي‌شود، چون در حد استاندارد است، مشكل‌آفرين نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار