کد خبر: 833414
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
بي‌سروسامان بودن فوتبال ايران، بازيكنان فرصت‌طلب كشورمان را به اوج وقاحت رسانده است.
شيوا نوروزي
بي‌سروسامان بودن فوتبال ايران، بازيكنان فرصت‌طلب كشورمان را به اوج وقاحت رسانده است. بالا رفتن بي‌حد و اندازه دستمزدها در اين رشته زمينه‌اي را فراهم كرده تا عده‌اي فوتباليست بي‌كيفيت، نيمكت‌نشين و حتي خانه‌نشين درآمدي ميلياردي به جيب بزنند آن هم بدون اينكه كك مسئولان بگزد! همين بي‌تفاوتي‌هاست كه اوضاع را به قدري وخيم مي‌كند تا مردم و هواداران مجبور به تحمل توهين‌هاي آنها شوند.

سال‌هاست كه عالم و آدم مي‌گويند سطح كيفي فوتبال كشورمان به حدي نيست كه بازيكنانش درآمدهاي ميلياردي و حتي چند صد ميليوني داشته باشند، سال‌هاست كه همه مي‌دانند فوتباليست‌ها و مربيان چندين برابر آنچه حقشان است، دريافت مي‌كنند و بارها و بارها كارشناسان و رسانه‌ها چرايي دستمزدهاي نجومي را از مسئولان فوتبال جويا شده‌اند، اما نه گوش شنوايي براي شنيدن انتقادها پيدا شده و نه مسئولي كه خودش را در قبال حيف و ميل شدن پول بيت‌المال مسئول بداند. از آقايان مسئول بايد پرسيد كه حواستان به اوضاع معيشتي مردم هست يا نه؟ در شرايطي كه بسياري به‌سختي گذران زندگي مي‌كنند و جوانان زيادي بيكار هستند عده‌اي با خيال راحت با تيم‌هاي معروف قرارداد آنچناني بسته‌اند و چه بازي كنند و چه بازي نكنند دستمزدي نجومي به جيب مي‌زنند. همين افراد از آنجا كه زحمتي براي پول درآوردن نمي‌كشند و مي‌دانند از بي‌دروپيكري فوتبال ايران است كه هم فوتباليست شده‌اند و ميلياردر، هرجور كه دلشان مي‌خواهد حرف مي‌زنند و نمك روي زخم مردم مي‌پاشند. فوتباليستي كه حتي يك دقيقه هم براي تيمش بازي نكرده ولي قراردادي بالاي يك‌ميليارد دارد در صفحه شخصي خود خانه‌نشيني و دستمزد نجومي‌اش را همچون پتكي بر سر منتقدان مي‌كوبد. آن يكي هم معتقد است 500 ميليون تومان زهرمارش شده! بله، اين حال و روز كساني است كه از بد روزگار بودجه دولتي صرف آنها مي‌شود و در قبال اين هزينه كردن‌ها بازدهي براي فوتبال ايران ندارند. متأسفانه شرايط هر روز حادتر از قبل مي‌شود و بي‌قانوني‌ها موقعيتي را فراهم كرده تا مشتي دلال و بازيكن‌نما يك شبه از قبل عدم نظارت به آرزوي‌ها دست نيافتني‌شان برسند.

سرخابي‌هاي پايتخت از بودجه دولتي ارتزاق مي‌كنند، اما يك نفر نيست كه به حساب و كتاب اين دو تيم برسد. از سالي كه ليگ برتر آغاز شد هزينه تيم‌ها هم به شكلي سرسام‌آور بالا رفت. از آنجا كه هيچ مسئولي حواسش به اين مسئله نبوده و نيست دلالان كه هر‌روز هم تعدادشان افزايش پيدا مي‌كند بازيكناني واقعاً بي‌كيفيت كه بويي از حرفه‌اي‌گري نبرده‌اند را به تيم‌هاي مطرح و سرمايه‌دار با رقم‌هاي آنچناني قالب مي‌كنند. مديران باشگاه‌ها نيز به راحتي هرچه تمام‌تر به خواسته‌هاي غيرمعقولشان تن مي‌دهند و بعضاً براي ضايع كردن تيم رقيب رقم را تا دو برابر افزايش نيز مي‌دهند.

هضم اين واقعيت چندان سخت نيست؛ بازيكني كه چندين برابر حقش دستمزد مي‌گيرد و ماشين لوكس سوار مي‌شود هم باشگاهش را تهديد مي‌كند و هم درآمدش را به رخ هواداران مي‌كشد. در حالي كه اگر در كشوري كه فوتبالش واقعاً حرفه‌اي است بازي مي‌كردند نه تنها فرصت بازي كردن در ليگ‌هاي دسته چندمشان را هم پيدا نمي‌كردند  بلكه جرئت نداشتند  اينگونه وقيحانه اظهارنظر كنند. چرايي اينكه آنها كه درآمدشان از بيت‌المال است تا اين اندازه بي‌پروا و توهين‌آميز حرف مي‌زنند بايد در نحوه مديريت فوتبال‌مان جست‌وجو كرد. به خدمت گرفتن بازيكن در فوتبال دنيا قوانين و مقررات خاص خود را دارد، قوانيني كه اثري از آن در اينجا ديده نمي‌شود. اگرچه بسياري از روش‌هاي حرفه‌اي جذب بازيكن مطلع هستند، اما به نظر مي‌رسد به نفع خيلي‌ها نيست كه پروسه استخدام بازيكنان حرفه‌اي شود. چراكه دلالان غيررسمي و دست‌هاي پشت پرده ديگر نمي‌توانند پول‌هاي هنگفت به جيب بزنند، باند بازي در تيم‌ها ريشه‌كن مي‌شود و بي‌كيفيت‌ها نيز ديگر جايي در فوتبال ندارند. در نتيجه ادامه روند كنوني به نفع عده زيادي تمام مي‌شود كه اصلاً هم برايشان مهم نيست پول مردم چگونه هدر مي‌رود. آينده روشني در انتظار فوتبال‌مان نيست، ولي با اين حال سكوت در قبال اين هم حيف و ميل و توهين جايز نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار