کد خبر: 833369
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
زاکانی در نشست خبری تجربه‌ گران:
رئيس كميسيون برجام در مجلس نهم گفت: برجام اكنون يك كودك ناقص‌الخلقه‌اي است كه در دامن مردم ايران گذاشته شده است.
رئيس كميسيون برجام در مجلس نهم گفت: برجام اكنون يك كودك ناقص‌الخلقه‌اي است كه در دامن مردم ايران گذاشته شده است.
به گزارش فارس، عليرضا زاكاني رئيس كميسيون بررسي برجام در مجلس نهم روز گذشته در نشست مطبوعاتي «تجربه‌گران» كه به مناسبت اولين سالگرد برجام از سوي انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در محل تالار اسوه برگزار شد، اظهار داشت: در سال 82 بهانه‌جويي و اظهار نظرات مغرضانه‌اي از سوي امريكايي‌ها باعث باز شدن پرونده‌اي شد كه تا سال 92 توسط آقايان روحاني، لاريجاني و جليلي پيگيري شد‌ و نتيجه آن مذاكرات آلماتي2 شد. رهبر انقلاب با تدبير دقيق و هوشمندانه اين راه را در جهت حذف منافع حداكثري رد نكردند و راهي براي مذاكرات غيررسمي باز شد تا در مذاكرات رسمي ثبت خواسته‌هاي خود را حداكثري نگه داريم.
وي افزود: با آغاز دولت يازدهم اين دولت تمام مسير سابق را كنار گذاشت‌ و همچنين با كنار گذاشتن 1+5 خود را در برابر امريكا قرار داد و با آن مذاكره را آغاز كرديم.

    دولت یازدهم همه‌ دستاوردهای گذشته را کنار گذاشت
 رئيس كميسيون بررسي برجام در مجلس نهم با بيان اينكه دولت يازدهم همه دستاوردهاي گذشته را كنار گذاشت، گفت: رويكرد اين دولت همان مذاكره با كدخدا بود و شاهد بوديم كه در طول مذاكرات تمام تلاش خود را براي مذاكره با امريكا به كار گرفته بود.
وي افزود: كار اشتباه اين بود كه در قالب مذاكرات با امريكا از ظرفيت‌هاي موجود در طرف مقابل استفاده نكردند و خود را نيازمند ارتباط با امريكا معرفي كردند.  رئيس كميسيون بررسي برجام در مجلس نهم در همين راستا ادامه داد: اينكه گفتند خزانه كشور خالي است و گره زدن آب خوردن مردم به مذاكرات بسته است و اظهاراتي اينچنين باعث اين شد كه ما برخورد از سر استغنا را به برخورد از سر نياز تبديل كرديم و اين مسير با اشكالات جدي ادامه پيدا كرد.  وي با بيان اينكه ما در مذاكرات روي متن امريكايي‌ها مذاكره كرديم، عدم‌استفاده از گسل‌هاي ميان شش كشور در روند مذاكرات را يكي از مشكلات روند گفت‌وگو‌ها دانست و گفت: چنين اشتباهاتي باعث شد تا ما در نقشه راه امريكا وارد شويم و خود مذاكره‌كنندگان نيز اعلام كردند كه برجام سندي امريكايي است و ما فقط درباره آن اعلام نظر كرديم كه اين با منطق انقلاب اسلامي مغاير بود.  زاكاني همچنين با بيان اينكه تصحيح اين سند بسيار مشكل بود و از نظر حقوقي دست و پاي ما بسته بود، اظهار داشت: رئيس‌جمهور به آقاي ظريف دستور داد كه از ظرفيت‌هاي حقوقي برجام در جهت بدعهدي امريكا استفاده كند و تيم مذاكره‌كننده بروند و كميسيون مشترك تشكيل شود. باتوجه به سيري كه در مفاد برجام و تيم ارشد مذاكره كننده، ادامه راه شكايت وجود ندارد جز اينكه شكايت مبتني بر ماده 12 قطعنامه 2231 كل قطعنامه‌ها و شش‌گانه 1929 باشد كه بيان مي‌كند كل تحريم‌هاي قبل برگردد.
 وي همچنين با بيان اينكه دوستان ما به طرف امريكايي به حد اعلا اعتماد كردند، تصريح كرد: بنده زماني كه به عنوان رئيس كميسيون برجام بودم و تيم مذاكره‌كننده به مجلس آمدند از آقاي عراقچي پرسيدم نگاه شما به امريكا به عنوان دوست است يا دشمن، اين سند را با دوست بسته‌ايد يا دشمن، او گفت با دشمن، اما زماني كه سند را نگاه مي‌كرديم انگار با برادر تني بسته شده بود.
رئيس كميسيون بررسي برجام در مجلس نهم ادامه داد:در مرحله اول پنج نفر عضو ارشد بايد سند برجام را دنبال مي‌كردند كه بعد آقاي صالحي و وزير دفاع به آنها اضافه شدند و آن پنج نفر به‌صراحت اعلام كردند كه ما نسبت به محتواي برجام بي‌خبريم و اين به ضرر ما بود كه علاوه بر آن ما فرصت كمي هم داشتيم كه باعث شد در پاويون فرودگاه سند برجام بررسي شود كه بايد آن را سند پاويوني نام نهاد و اين سند غيركارشناسي به ثبت و ضبط رسيد و آنها براي تعجيل خود دلايلي را مي‌تراشيدند كه هيچ‌يك از اين دلايل مبناي درستي نداشت.   نماينده سابق مجلس خاطرنشان كرد: ما سرمايه بزرگي را به عنوان صنعت هسته‌اي قبول كرديم كه با آن سرمايه معامله مي‌كنيم و كسي كه به اين معامله نياز داشت، امريكا بود. ما هم نياز داريم ولي نياز ما برابر نيست و اگر اوباما توافق هسته‌اي ما را نداشت بايد به جاي گريه خون مي‌گريست.
 
   هیچ‌وقت میز مذاکره را ترک نکردیم
وي ادامه داد: ما هيچ‌وقت صحنه مذاكره را ترك نكرديم و منعي هم براي آن نداشتيم. ما به مردم حرف راست نزديم و دروغ گفتيم و به آنها نگفتيم كه اين معامله در صنعت هسته‌اي به ضرر شماست و آنچه حاصل مي‌شود براي شما خسران محض خواهد بود.  زاكاني تصريح كرد: آقايان مي‌گفتند كه نفت داشت به صفر مي‌رسيد و تمام مي‌شد و جالب اين است كه مي‌گويند برجام كار خود را كرد. اگر كاركرد برجام هميني بود كه ما ديديم بايد وامصيبتا سر داد.  نماينده سابق مردم تهران در مجلس با طرح اين پرسش كه يعني تمام كاركرد برجام همين بوده است، گفت: اين نحوه مراجعه با افكار عمومي نيست چراكه در درازمدت به افكار عمومي آسيب مي‌زند. چرا بايد يك عده مردم را اين‌گونه تحقير كنند.
وي به ادعاي برخي‌ مبني بر اينكه برجام سايه جنگ را از سر ايران برداشت اشاره كرد و اين ديدگاه را از اساس غلط دانست.  نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ادعاي برخي عوامل داخلي مبني بر اينكه ما منزوي هستيم، اظهار داشت: چرا بايد آن چيزي را القا كنيم كه غربي‌ها به دنبال آن هستند. امروز سازمان ملل و شوراي امنيت نام ما را به‌عنوان عنصر مؤثر در مورد سوريه بيان مي‌كنند. آيا اين به دليل برجام است؟ چرا ما قابليت‌هاي خود را ناديده مي‌گيريم؟
رئيس كميسيون برجام در مجلس نهم با تأكيد بر اينكه ما با مذاكرات مخالف نيستيم و هيچ وقت زمين مذاكره را ترك نكرديم، تصريح كرد: هركسي مخالف است بايد در داشته‌هاي عقلاني خود شك كند اما نبايد در مذاكرات از سر نياز و احتياج به يك ورشكسته بين‌المللي (امريكا) رجوع كنيم.  وي مذاكره و معامله خوب را شرط هر گفت‌وگوي دوجانبه و چندجانبه عنوان و تأكيد كرد: آقايان گفتند كه ما منزوي هستيم كه اين حرف نادرستي بود چون آنها نيازمند ما هستند كه البته ما نيز نيازمند تعامل با همه جهان به‌غيراز رژيم نامشروع صهيونيستي و با شروطي با امريكا هستيم.
زاكاني دست برداشتن از موضع استكباري و موضع دشمني با ايران از سوي امريكا را دو شرط ايران براي تعامل و ارتباط با اين كشور عنوان و بيان كرد: چرا در ماده 28 برجام اعلام مي‌كند كه بايد طرفين با حسن نيت به اين مسئله نگاه كنند اما ما فرداي برجام شاهد تحريم ايران از سوي امريكا هستيم.
به گفته نماينده مردم تهران در مجلس نهم ما دائماً خلاف‌هاي امريكايي‌ها در برجام را توجيه كرديم كه اين اشتباه بود. به چه حقي دولت توجيه‌گر عهدشكني و خلاف‌هاي‌امريكايي‌هاست؟
وي به فرمايش رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه ما چيزي را از دست نمي‌دهيم و دستاورد اين برجام بالا رفتن سطح نگاه جامعه به دشمن خود است، ‌گفت: بالا رفتن سطح نگاه جامعه به دشمن خود كف جامعه است و بايد هويت نامشروع امريكا و بدعهدي اين دولت جنايتكار روشن شود، بنابراين دولت نبايد ما را از اين حداقل محروم كند.
 
   دولت با دستاورد هسته‌ای بد معامله کرد
زاكاني خطاب به دولت يازدهم گفت: ما به شما دستاورد هسته‌اي داديم اما بدمعامله كرديد و تبديل به خسران محض شد.
وي با اشاره به افزايش قيمت دلار در ماه‌هاي اخير گفت: جواب بدهند كه چرا قيمت دلار نه‌تنها پايين نرفت بلكه در اين يك‌سال افزايش هم يافت و جواب دهند كه چرا گشايش اقتصادي ايجاد نشد.
رئيس كميسيون بررسي برجام در مجلس نهم افزود: چيزي هم كه در مورد تحريم‌ها گفتند نادرست بود و رئيس بانك مركزي گفت: دستاوردي نداشتيم و نتيجه برجام خسران بوده است.
زاكاني ادامه داد: روحاني به مردم صراحتاً بگويد از برجام چه چيزي عايد اقتصاد شد و چقدر از منابعي كه به دست آمد به داخل كشور منتقل شد، همچنين روحاني به مردم بگويد ميزان موجودي جيب مردم چه تغييري در اين يك‌سال كرده است.   رئيس كميسيون بررسي برجام در مجلس نهم ادامه داد: مي‌شود آمار‌سازي كرد اما جيب خالي مردم را چه مي‌شود كرد؟ مگر قبل از انتخابات است كه از موضع اپوزيسيون صحبت مي‌كنيد و از كمبود اشتغال‌و وجود ركود حرف مي‌زنيد.  زاكاني با بيان اينكه دولت از حرف درماني و تنظيم انشا‌هاي مختلف دست بردارد، گفت: فكر، عمل و تدبير است كه گره از مشكلات مردم باز مي‌كند و اكنون زمان انشا نوشتن نيست.  به اعتقاد نماينده مردم تهران در مجلس نهم دولت يازدهم مسيري را در مذاكرات طي كرد كه دچار بچه ناقص‌الخلقه شديم و بايد مدام تيمارداري كنيم، بنابراين دولت نمك به زخم نپاشد و واقعيت‌ها را بگويد.
وي مي‌گويد كه دولت بايد به دليل نقض برجام توسط امريكايي‌ها و بدعهدي‌هاي اين كشور در سطح جهاني براي امريكا رسوايي درست كند و ساير كشورها نيز از تجربه ما استفاده كنند اما دولت مي‌خواهد ما را از حداقل خود نيز محروم كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار