کد خبر: 833220
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶

دیگو آرماندو مارادونا

ستاره آررژانتینی پس از تلاش سویا و فیفا توانست در لیگ اسپانیا بازی کند اما این ماجراجویی پایان خوشی نداشت.

به‌ گزارش ‌ایسنا، امضای قرارداد دیگو آرماندو مارادونا با سویا در تابستان ۱۹۹۲ اتفاقی عجیب بود. مهاجم آرژانتینی در آن زمان ۳۲ سال داشت و با وجود این که یک سال بازی نکرده بود، بازیکن  ناپولی محسوب می شد.

او به خاطر مصرف کوکائین توسط مسئولان کالچو محروم شده بود. مارادونا سه سال در تیم ناپولی یک ستاره محسوب می‌شد اما در آن سال (۹۲) رابطه‌اش با مدیران باشگاه بد شده بود. مهاجم آرژانتینی به همراه این تیم دو بار قهرمان سری A  شد و یک قهرمانی در جام حذفی و جام یوفا به دست آورد. در این شرایط لوییس کوئرواس، رییس باشگاه سویا قصد داشت تابستان ۹۲ با او قرارداد امضا کند. به همین خاطر می‌خواست از پول فروش سامورا به رئال‌ مادرید، حق پخش تلویزیونی، افزایش قیمت بلیت‌ها و بخش تبلیغاتی بهره ببرد. سویا در این وضعیت به مارادونا برای دو فصل ۶۰۰ میلیون و به ناپولی ۳۵۰ میلیون پسو پیشنهاد داد. توافق با مهاجم آرژانتینی در طی قراردادی طولانی و پیچیده تا اواخر آگوست به طول انجامید اما در نهایت باشگاه ناپولی مخالفت خود را اعلام کرد و این پیشنهاد را مضحک دانست.

در این زمان فیفا تلاش کرد که مارادونا را به میادین بازگردد تا به جهان نشان بدهد فوتبال می‌تواند شرایط بازیکنی که اشتباه کرده بود را به روز نخست ( اوج) برساند. با اصرار فیفا به دو کشور و باشگاه‌ها پیش از سوم سپتامبر توافق اولیه انجام شد اما هنوز باشگاه ایتالیایی به طور کامل این موضوع را قبول نکرده بود. مارادونا ۱۳ سپتامبر به سویا رفت تا ناپولی را تحت فشار قرار بدهد. از او استقبال خوبی شد اما مارادونا در نهایت عصبانی شد و در روز هفدهم آن ماه بازنشستگی‌اش را اعلام کرد. او گفت‌: احساس شکست می‌کنم. فرلاینو (رییس باشگاه ناپولی) و زیر دستانش پیروز شدند. از فوتبال کناره‌گیری می‌کنم و به Eurodisney می‌روم تا زندگی جدیدم را به عنوان پدر خانواده‌ شروع کنم.

کوئرواس سعی داشت او را در شهر سویا نگه دارد. در این زمان فیفا در جلسه‌ای در زوریخ که با حضور طرفین دو باشگاه برگزار شد دوباره به اینجا به جایی اصرار ورزید. در نهایت بیست و دوم این ماه دو تیم به توافق رسیدند. سویا به ناپولی ۷.۵ میلیون دلار پرداخت کرد یعنی دو برابر مبلغ اولیه و با امضای قرارداد مارادونا بازیکن سویا شد. مارادونا از این اتفاق خشنود شد و گفت: از خدا آنخل ماریا و یار کوئرواس، سپ بلاتر و فرلاینو ممنونم.

سویا برای این که کمی از هزینه صرف شده را برای این انتقال جبران کند، دیدار دوستانه‌ای تدارک دید و قرار شد برابر بایرن مونیخ بازی کند. با وجود اینکه بازی دوستانه بود قیمت بلیت‌ها گران بود و به همین علت ورزشگاه پر نشد. سویا تنها ۳۲ میلیون پسو از ۱۳۲ میلیون پسو ممکن را به دست آورد اما این تیم توانست از طریق حق پخش تلویزیونی نیز درآمدزایی کند.

مارادونا در نهایت نخستین بازی رسمی‌اش را برابر ساراگوسا انجام داد. بازی او قابل توجه بود و عملکرد خوبی بر جای گذاشت. او تنها گل آن شب را از روی نقطه پنالتی‌ به ثمر رساند. شروع خوبی بود اما ماجراجویی مارادونا در اسپانیا ناامید کننده بود. ادامه بی‌انضباطی‌های بازیکن آرژانتینی باعث عصبانیت همه شد. به خصوص بیلاردو (سرمربی سویا) سرمربی که به آمدن مارادونا اصرار داشت. در نهایت ستاره آرژانتینی در پایان فصل سویا را ترک کرد و تنها چهار گل در لالیگا به ثمر رساند و سه بار در کوپا دل ری گلزنی کرد. سویا به جام یوفا صعود نکرد و مارادونا در آخرین بازی‌اش برابر بورگوس در حالی که به بیلاردو ناسزا می‌گفت، از فوتبال خداحافظی کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار