کد خبر: 833209
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰

جوکوویچ و کربر

نخستین گرند اسلم سال در استرالیا با حضور بزرگان جهان تنیس از امروز آغاز شد.

به‌ گزارش ‌ایسنا ‌و ‌به نقل از موندو دپورتیو، نخستین گرند اسلم سال ۲۰۱۷ امروز (دوشنبه) در ملبورن پارک استرالیا آغاز می‌شود. بازگشت راجر فدرر سوییسی به مسابقات گرند اسلم، بهبودی رافائل نادال اسپانیایی، رقابت‌ مرد شماره یک و دو جهان، اندی ماری بریتانیایی و نواک جوکوویچ صربستانی (مدافع عنوان قهرمانی) از نکات کلیدی مسابقات تنیس اوپن استرالیا هستند.

این رقابت‌ها برای نادال و فدرر کهنه کار که ۳۰ و ۳۵ ساله هستند خاص است. فدرر سوییسی پس از بازی‌های ویمبلدون در مسابقاتی شرکت نکرد و در سال جدید در جام هوپمن ظاهر شد. همه انتظار بازگشت درخشانی از قهرمان (چهار بار) این بازی‌ها دارند. او در میان بخت‌های نخست قهرمانی قرار ندارد، اما می تواند تا رتبه هایی بالایی صعود کند.

نادال مرد شماره ۹ جهان که در سال ۲۰۰۹ فدرر را در فینال شکست داد و قهرمان شد، به نظر آماده می‌رسد. تنیسور اسپانیایی می‌خواهد شکست تلخ خود در سال گذشته را به فراموشی بسپارد. او در نخستین دور برابر هموطنش فرناندو ورداسکو شکست خورد.

ماری و جوکوویچ شانس نخست قهرمانی هستند. ماری بریتانیایی سال گذشته را به عنوان مرد شماره یک جهان به پایان رساند. او در پنج فینال ملبورن ناکام بوده است. مرد شماره یک جهان در سال ۲۰۱۰ مغلوب فدرر شد و در سال‌های ۱۶، ۱۵، ۱۳، ۲۰۱۱ برابر جوکوویچ شکست خورد. هیچ کس در تاریخ گرند اسلم ۶ فینال را از دست نداده است. اولین تجربه ماری در اوپن استرالیا ۲۰۰۶ بود. او در آن زمان در جایگاه شصت و دوم قرار داشت و در نخستین دور مغلوب ایگناسیو چلا شد.

در مقابل جوکوویچ با اعتماد به نفس دیده می‌شود. تنیسور صربستانی تاکنون ۶ بار فاتح (۱۶، ۱۳، ۱۲، ۱۱، ۸ و ۲۰۰۸) این رقابت‌ها شده است و با رکورد روی امرسون استرالیایی برابر است. جوکوویچ در بازی‌های دوحه در سال جدید توانست در فینال ماری را شکست دهد.

در بخش زنان سرنا ویلیامز آمریکایی به دنبال فتح این رقابت‌ها است تا بتواند از رکورد استفی گرف پیشی بگیرد. ویلیامز می‌تواند با رسیدن به فینال دوباره در جایگاه نخست رنکینگ زنان قرار گیرد. البته این در صورتی است که آنجلیک کربر نتواند به فینال برسد.

کربر مدافع عنوان قهرمانی با آمادگی کامل در این بازی‌ها حضور یافته و می‌خواهد نشان دهد قهرمانی در سال گذشته یک اتفاق نبوده است. تنیسور ۲۸ ساله آلمانی در ستپامبر سال ۲۰۱۶ توانست به حکمرانی ویلیامز در صدر رنکینگ (۱۸۶ هفته‌) پایان دهد.

گاربینیه موگوروسا، تنیسور اسپانیایی پس از این که سال گذشته نخستین گرند اسلم خود را کسب کرد به دنبال این است که به ناکامی‌هایش پس از قهرمانی در فرانسه پایان دهد. موگوروسا علاوه بر ویلیامز و کربر، آگنیسزکا رادوانسکا، سیمون هالپ، کارولینا پلیسکووا، دومینیکا سیبولکووا را پیش‌رو دارد.

این ورزشکاران علاوه بر شرایط کنونی شان در گذشته رکوردهای بی نظیری را در اوپن استرالیا به ثبت رساندند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

طولانی‌ترین فینال تاریخ مردان

فینال جوکوویچ و نادال در سال ۲۰۱۲ که با پیروزی تنیسور صربستانی به پایان رسید، دهمین بازی طولانی تاریخ رقابت های تنیس است. این دیدار در پنج ست و با نتایج ۲ – ۶، ۴ – ۶، ۷ – ۵ ، ۵ – ۷ و (۵) ۷ – ۶ به پایان رسید و پنج ساعت و ۵۳ ‌دقیقه طول کشید اما این دیدار طولانی‌ترین فینال در یک  تورنمنت مهم بود. پس از این بازی دیدار نادال و گیرمو کوریا در فینال مسترز  رم در سال ۲۰۰۵ طولانی‌ترین است. این بازی پنج ساعت و ۱۴ ‌دقیقه طول کشید.

طولانی‌ترین بازی در بخش بانوان

در رقابت‌های بانوان اوپن استرالیا طولانی‌ترین بازی نیز دیده می‌شود. این بازی طولانی‌ترین دیدار گرند اسلم و دومین بازی طولانی در تاریخ رقابت‌های تنیس زنان است. فرانچسکا شیاوون برای شکست اسوتلانا کوزنتسووا به چهار ساعت و ۴۴ ‌دقیقه نیاز داشت. این بازی در مرحله یک هشتم نهایی در سال ۲۰۱۱ انجام شد و در سه ست با نتایج ۶ بر چهار ، ۶ بر یک و ۶ بر چهار به پایان رسید.

در بخش بانوان تنها یک بازی است که با مدت زمان طولانی‌تری به پایان رسیده است. این دیدار که بین ویکی نلسون و جین هپنر در نخستین دور رقابت‌های ریچموند در سال ۱۹۸۴ برگزار شد، ۶ ساعت و ۳۱ ‌دقیقه طول کشید. این بازی با پیروزی نلسون و با نتیجه‌ ۶ بر چهار و هفت بر ۶ به پایان رسید. در این بازی یک امتیاز با رد و بدل شدن ۶۴۳ ضربه به دست آمد که آن ۲۹ ‌دقیقه طول کشید و لقب طولانی‌ترین امتیاز تاریخ تنیس را به خود اختصاص داد.

فینال تکراری میان جوکوویچ و ماری

از ۱۰۵ فینال مردان تاریخ تنیس اوپن استرالیا تنها ۱۵ فینال بیش از یک بار تکرار شدند و دو فینال تکراری تنها ۱۴ بار اتفاق افتاده است. اما فینال جوکوویچ و ماری بالاتر از آنها قرار دارد. مرد شماره یک و دو جهان تاکنون چهار بار در دیدار نهایی برابر هم قرار گرفتند. همه فینال ها با پیروزی تنیسور صربستانی به پایان رسید و باید دید این فینال دوباره تکرار می‌شود یا نه.

در بخش بانوان نیز تکراری ترین فینال چهار بار رخ داده است. مارگارت اسمیت و جان لهان  از سال ۱۹۶۰ تا ۶۳ دیدار های نهایی را برگزار کردند که همه با پیروزی اسمیت به پایان رسیده است.

جوکوویچ در یک قدمی عنوان بهترین تنیسور تاریخ رقابت‌های استرالیا

زمانی که از تنیس اوپن استرالیا صحبت می‌شود باید از جوکوویچ حرف زد. او به همراه امرسون بهترین‌های این رقابت‌ها هستند. مرد شماره دو جهان تاکنون ۶ بار فاتح این رقابت‌ها شده است (۱۶، ۱۵، ۱۳، ۱۲، ۲۰۱۱ و ۲۰۰۸) و امسال می تواند با هفتمین قهرمانی از رکورد امرسون بگذرد. امرسون در سال‌های (۶۷، ۶۶، ۶۵، ۶۴ ، ۶۳ و ۱۹۶۱) قهرمان شد.

ویلیامز​ به دنبال افتخاری دیگر

ویلیامز قصد دارد با قهرمانی در بازی‌های استرالیا دومین بانوی پر افتخار گرند اسلم شود. تنیسور آمریکایی پس از قهرمانی در ویمبلدون بیست و دومین عنوانش را در گرند اسلم کسب کرد و به رکورد استفی گرف رسید. او اکنون  کورت را با ۲۴ قهرمانی پیش‌رو دارد. علاوه بر این ویلیامز می‌تواند بهترین تنیسور زنان در مسابقات استرالیا شود. او ۶ جام قهرمانی را در این کشور بالای سر برده است و با رکورد نانسی وین برابر است و تنها کورت را با یازده قهرمانی پیش روی خود دارد.

ماری به دنبال پایان دادن ناکامی‌ها

ماری پنج فینال را تجربه کرده اما هیچ عنوانی به دست نیاورده است. مرد شماره یک جهان هیچ گاه در نخستین تجربه‌اش در فینال گرند اسلم پیروز نشده است. او همچنین در اولین و تنها فینال رولن گروس مغلوب شد. فینال ویمبلون در سال ۲۰۱۲ را از دست داد اما در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ توانست پیروز شود. همچنین در  Us Open سال ۲۰۰۸ شکست خورد. او توانست در سال ۲۰۱۲ در این بازی‌ها قهرمان شود. با این حال ناکامی‌هایش در استرالیا ادامه داشت و باعث شد در سال گذشته دومین بازیکنی شود که بیشترین فینال‌ها را از دست داده است. جان بروموویچ نیز همچون تنیسور بریتانیایی در پنج فینال شکست خورده است. او در سال‌های ۴۹، ۴۸، ۴۷، ۳۸، ۱۹۳۷ نایب قهرمان شد. ماری همچنین سومین تنیسوری است که سه فینال پیاپی را در استرالیا از دست داد.

در بخش زنان رکورد شکست در فینال ها به اسنا بوید اختصاص دارد. او ۶ دیدار نهایی را مغلوب حریفش شده است که پنج فینال پیاپی بودند. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار