کد خبر: 833164
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
با برگزاري 49 نشست علني
طرح بررسي برنامه ششم توسعه در مجلس شوراي اسلامي بالاخره پس از شش هفته بررسي مداوم به پايان رسيد و پرونده اين قانون مهم بسته شد.
مهدی پورصفا
طرح بررسي برنامه ششم توسعه در مجلس شوراي اسلامي بالاخره پس از شش هفته بررسي مداوم به پايان رسيد و پرونده اين قانون مهم بسته شد. صرف نظر از اينكه اين برنامه چه فراز و فرودي را در مجلس آن هم پس از امتناع دولت از تحويل اين برنامه به صورت لايحه و درگيري‌هاي آن از سرگذراند، هم اكنون يك برنامه كلي براي گذران امور كشور در طول پنج سال آينده در دست است.

در اين ميان بودجه سال آينده كه هم اكنون در حال بررسي در كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي است، به زودي به صحن علني مجلس مي‌آيد تا دخل و خرج سال آينده كشور هم روشن شود.

با اين حال سؤال اساسي‌اي كه برخي نمايندگان مجلس در صحن علني مجلس مطرح مي‌كنند، اين است كه تا چه اندازه اين برنامه محقق مي‌شود. كما اينكه بسياري از اهداف برنامه پنجم توسعه محقق نشد و حتي يك بار بحث توقف اجراي اين برنامه از سوي لاريجاني مطرح شد.
نتيجه هر چه باشد، هم اكنون برنامه ششم به شوراي نگهبان مي‌رود تا پس از تأييد نهايي براي اجرا به دولت برود.
  
نمايندگان مجلس چند جلسه به بررسي لايحه برنامه ششم اختصاص دادند
نمايندگان مجلس از اواسط آذرماه تا ديروز بررسي برنامه ششم را بررسي كردند و طي پنج هفته كاري پشت سر هم با تشكيل 49 نشست علني، اين لايحه 144 ماده‌اي را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
در اين ميان و با توجه به كمبود وقت برخي از جلسات مجلس شوراي اسلامي به صورت سه شيفت برگزار مي‌شد و تا ساعت 8 شب به طول مي‌انجاميد. نكته جالب توجه اين بود كه از اين لايحه 144 ماده‌اي تنها 36 ماده آن به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده بود. بقيه اين مواد دستپخت نمايندگان مجلس بود كه به لايحه دولت  اضافه شد. همين مسئله سبب شد تا دولتي‌ها چندين بار به غيرقابل اجرا بودن برخي مصوبات هشدار دهند.
  
دولت به داد اقشار محروم ومستضعف برسد
از نكات ديگر جلسه روز گذشته مجلس تذكر تعدادي از نمايندگان مجلس خطاب به رئيس‌جمهور در خصوص جلوگيري از گرسنگي و برخي مشكلات معيشتي اقشار فرودست جامعه بود.  اين تذكر را سيدمرتضي خاتمي، نماينده مردم ماه‌نشان به نمايندگي از 24 نفر از نمايندگان در پايان جسه روز گذشته قرائت كرد كه خواستار تسريع در رفع مشكل معيشتي اقشار آسيب‌پذير با استناد به سند 12 اصل 3 قانون اساسي با توجه به گراني روز افزون كالاهاي اساسي و مواد خوراكي بودند.  اين نمايندگان در تذكر خود به برخي موارد از جمله گورخوابي و تنگناهاي معيشتي نيز اشاره كردند.
  
مرا عفو كنيد
رئيس مجلس در پايان جلسه ديروز وقتي پيشنهادهاي الحاقي تمام شد و نمايندگان كم‌كم براي رفتن به مراسم هفتمين روز درگذشت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني آماد مي‌شدند، ‌گفت: از همه نمايندگان انصافاً تشكر مي‌كنم. خيلي نجيبانه در اين شش هفته حضور داشتيد و با سعه صدر برخورد كرديد. شما با روحيه مسئوليت شناسانه كار كرديد. من از اينكه زماني اينجا-جايگاه هيئت رئيسه- مي‌آمديد و براي موضوعي اصرار مي‌كرديد، احساس مي‌كردم دغدغه شما براي پيگيري مسائل مردم طوري شده است كه از حيثيت خود مي‌گذشتيد، خيلي از شماها سال اولي است كه به مجلس تشريف آورديد اما اينكه خيلي دغدغه حل مسائل مردم را داشتيد، از همه شما تشكر مي‌كنم.

وي افزود: تقاضا مي‌كنم بنده را عفو كنيد، خيلي وقت‌ها من شما را نمي‌ديدم و صداي شما را نمي‌شنيدم. ممكن بود صداي شما را نشنوم و اعلام رأي كنم. من و هيئت رئيسه از همه شما تقاضا مي‌كنيم در جاهايي كه نتوانستيم به موقع كارها را انجام دهيم، ما را عفو كنيد.
لاريجاني در ادامه تشكرهايش، از كميسيون تلفيق، رئيس اين كميسيون، دولت و سازمان برنامه و بودجه به دليل همكاري همدلانه تشكر كرد. وي گفت: از نمايندگان و خانواده‌هاي شما تشكر مي‌كنم كه تا دير وقت گرفتاري براي شما ايجاد مي‌كرديم. به نظرم تلاشتان موثر بود و مجلس اين بار نشان داد كه كارهاي بزرگ را مي‌تواند بر عهده بگيرد.
  
قاضي‌پور مسئول رسيدگي به خواسته‌هاي معترضان
در اين ميان تجمع برخي بازنشستگان در مقابل مجلس شوراي اسلامي به سوژه‌اي در صحن علني مجلس تبديل شد.
اين تجمع‌ باعث شد كه مثل هميشه نادر قاضي‌پور در تذكرهايش گريزي به آنها بزند و از اين طريق توجه مجلس را به تجمع‌هاي هر روزه در مقابل مجلس جلب كند.
 نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه در تذكري با اشاره به تجمع جمعي از بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي و بازنشستگان مقابل مجلس، گفت: حدود هزار نفر از جوانان مقابل مجلس تجمع كردند و بنده از رياست مجلس مي‌خواهم يك نفر از نمايندگان را براي پيگيري مشكلات اين عزيزان جلوي در مجلس بفرستد يا  پيامي در اين رابطه بدهند تا اين عزيزان بدانند كه مجلس به فكرشان است.
رئيس مجلس در برابر اين تذكر، ‌گفت: به نظر بنده خود شما از همه مناسب‌تريد تا به جمع آنان- تجمع كنندگان- برويد و با آنها صحبت كنيد. ان‌شاء‌الله مجلس مشكل اين عزيزان را پيگيري خواهد كرد.

3 جلسه مقام معظم رهبري براي بررسي آسيب‌هاي اجتماعي
شايد از حاشيه‌ها و اخبار مهم مجلس بحث بررسي آسيب‌هاي اجتماعي با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي بود كه از سوي رئيس مجلس مطرح شد.
علي لاريجاني اين مطلب را در پاسخ به اخطار جهانبخش محبي‌نيا نماينده شاهين دژ مبني بر اينكه شوراي عالي اجتماعي نمي‌تواند سياست‌گذاري كند، بيان كرد. لاريجاني ضمن وارد دانستن اخطار محبي‌نيا گفت: مسئله سياست‌گذاري در اخطار شما درست است چرا كه شوراي مذكور نمي‌تواند سياست‌گذاري كند.

وي يادآور شد: سياست‌گذاري بايد از طريق مجمع تشخيص مصلحت نظام، مجلس و در برخي موارد توسط خود شوراي انقلاب فرهنگي صورت بگيرد و اينكه بايد كل وظايف فوق را به مجلس واگذار مي‌كردند مورد تأييد است چرا كه مسلماً اينگونه بهتر بود.
لاريجاني گفت: بررسي آسيب‌هاي اجتماعي در سه جلسه در محضر مقام معظم رهبري مورد كنكاش قرار گرفت و از آنجا كه ايشان نسبت به اين موضوعات بسيار حساس بودند وقت مناسبي به اين بررسي‌ها اختصاص دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار