کد خبر: 833117
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹
محققان طرحي را اجرايي كردند كه از اين به بعد به جاي‌خرید باتري‌هاي پك شده، به صورت بسته كاغذي ارائه خواهد شد.
   مترجم: رضا محمدي
محققان طرحي را اجرايي كردند كه از اين به بعد به جاي‌خرید باتري‌هاي پك شده، به صورت بسته كاغذي ارائه خواهد شد.
 محققان دانشگاه بينگهامتون‌، باتري‌اي با انرژي حاصل از باكتري روي يك برگ كاغذ به‌وجود آوردند كه مي‌تواند وسايل الكترونيكي در دسترس را تغذيه كند. روش توليد زمان ساخت و هزينه را كاهش مي‌دهد و اين طرح مي‌تواند با استفاده از باتري‌هاي زيستي به عنوان يك منبع انرژي در مناطق دورافتاده، خطرناك و محدود به لحاظ منابع تحولي ايجاد كند.
‌  papertronics- حوزه تحقيقاتي جديدي كه تلفيقي از كاغذ و الكترونيك مي‌باشد-  اخيراً به عنوان يك راه ارزان‌قيمت و آسان پديدار شده تا حسگرهاي تشخيصي مراقبتي در دسترسي را تغذيه كند. او همچنين مدير آزمايشگاه ميكرو‌سيستم و بيوالكترونيك دانشگاه بينگهامتون است.
چوي مجري طرح گفت: دستگاه‌هاي مستقل، خودكار، كاغذي و مراقبتي ضروري هستند تا مداخلات مؤثر و به‌صرفه را در موقعيت‌هاي محدوديت منابع فراهم آورند. روي نيمي از كاغذ كروماتوگرافي، نواري از نيترات نقره زير لايه نازكي از موم قراردادند تا كاتدي ايجاد نمايند، سپس اين دو روي نيمه ديگر كاغذ مخزني از پليمر رسانا ساختند كه به عنوان آند عمل كرد. يك بار به درستي تا شد و چند قطره از مايع حاوي باكتري اضافه شد، تنفس سلولي ميكروب‌ها باتري را تغذيه مي‌كند.
طرح لايه هايي نياز دارد تا اجزايي مثل آند، كاتد وغشاي تبادل پروتون (پي‌اي ام (PEM‌را شامل شود. باتري نهايي به مونتاژ دستي نياز دارد و وجود مسائل بالقوه‌اي مانند تنظيم نبودن لايه‌هاي كاغذ و ناپيوستگي عمودي بين لايه‌ها است كه در نهايت توليد انرژي را كاهش مي‌دهد.
روش‌هاي تركيب و ذخيره‌سازي مي‌تواند به طور قابل توجهي خروجي‌هاي انرژي و جريان را بهبود بخشد. دانشمندان قادر بودند شش باتري در سه سري موازي با 51/31 ميكرووات در 53/125 ميكرو آمپر و 85/44 ميكرووات در 89/105 ميكروآمپر به صورت يك قالب 6*6 توليد كنند.
تا يك لامپ40 واتي معمولي بخواهد روشن شود ميليون‌ها باتري كاغذي صرف مي‌شود، اما در ميدان جنگ و وضعيت حادثه قابليت استفاده و قابليت حمل مهم‌تر است. به علاوه، انرژي كافي وجود دارد تا حسگرهاي زيستي كه بر سطوح گلوكز در بيماران ديابتي، تشخيص پاتوژن‌هاي يك بدن يا انجام ساير كارهاي نجات حيات نظارت مي‌كنند، عمل كنند.
چوي در ادامه افزود: «در بين بسياري از باتري‌هاي انعطاف‌پذير و يكپارچه مبتني بر كاغذ با جنبه‌هاي مثبت زياد، تكنولوژي پيل سوختي ميكروبي مبتني بر كاغذ مسلماً توسعه‌نيافته‌ترين است. در مورد اين موضوع هيجان‌زده مي‌شويم زيرا ميكرو ارگانيسم‌ها مي‌توانند انرژي الكتريكي را از هر نوع منبع قابل تجزيه زيستي، مثل فاضلاب كه به راحتي در دسترس است به دست آورند. معتقدم اين نوع باتري‌هاي زيستي كاغذي مي‌تواند منبع انرژي آينده براي papertronicsباشد.
منبع: ساينس ديلي

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر