کد خبر: 833115
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
مناسب‌سازي سازه‌هاي شهري اعم از خيابان‌ها، كوچه‌ها، پل‌ها و نيز تأمين روشنايي معابر در شب...
مناسب‌سازي سازه‌هاي شهري اعم از خيابان‌ها، كوچه‌ها، پل‌ها و نيز تأمين روشنايي معابر در شب از جمله وظايف مديريت شهري است كه بايد در نقشه‌هاي شهري حتماً مورد تأكيد قرار گيرد اما متأسفانه به دليل تلفيق شهرسازي قديمي و جديد در شهرهاي كشور، وضعيت امدادرساني و مديريت بحران را با بحراني جديد و دست و پاگير مواجه ساخته است.
انسان و سازه‌هاي شهري دو مؤلفه مهم در مواقع بحراني و بروز حوادث طبيعي يا ناشي از اشتباهات انساني در شهرهاست كه بايد براي آمادگي هر يك از آنها از سوي مديريت شهري به منظور مقاومت و مقابله در برابر بحران چاره‌انديشي شود.
مؤلفه انساني را مي‌توان با آموزش و نيز آگاه‌سازي از چگونگي مقابله با بحران براي مديريت تهديدات شهري آماده كرد اما سازه‌هاي شهري بايد در طول زمان و با برنامه‌هاي جامع شهري استانداردسازي شود به گونه‌اي كه در برابر حوادث هم تاب‌آوري داشته باشد و نيز به گونه‌اي باشد كه وضعيت امدادرساني در شهر را با اخلال روبه‌رو نكند.
در حال حاضر بسياري از شهرهاي ما با بافت‌ها و سازه‌هايي در شهر مواجهند كه در زمان امدادرساني، زمان و دقت كار را كاهش مي‌دهند و همين امر سبب بروز تلفات جاني و مالي مضاعف در موقعيت بحران براي شهر و شهروندان مي‌شود.
مناسب‌سازي سازه‌هاي شهري اعم از خيابان‌ها، كوچه‌ها، پل‌ها و نيز تأمين روشنايي معابر در شب از جمله وظايف مديريت شهري است كه بايد در نقشه‌هاي شهري حتماً مورد تأكيد قرار گيرد اما متأسفانه به دليل تلفيق شهرسازي قديم و جديد در شهرهاي كشور و در برخي شهرها بافت فرسوده، وضعيت امدادرساني و مديريت بحران را با بحراني جديد و دست و پاگير مواجه ساخته است.
اين شرايط در حال حاضر در شهرهاي اصفهان، تهران، كرمان، يزد و نيز شهرهايي كه داراي بيشترين بافت فرسوده شهري هستند، به عنوان يكي از چالش‌هاي بين دستگاه‌هاي امدادرساني و شهرداري‌ها به شمار مي‌رود كه به رغم اجراي برخي طرح‌هاي نوسازي در محلات، هنوز عرض برخي معابر براي عبور خودروهاي امدادي به اندازه استاندارد نرسيده است و از همين رو، زمان امدادرساني در شهرهاي فوق همچنان با استانداردهاي جهاني فاصله دارد.
همچنين، در طراحي شهري بايد از ساخت و طراحي مكان‌هايي كه ايزوله هستند و ارتباطي با مكان‌هاي اطراف خود ندارند، اجتناب كرد. به‌طوري كه اين مكان‌ها به با مكان‌هاي مجاور و ساير محيط‌ها مرتبط بشوند و مردم بتوانند به راحتي در ميان اين محيط‌ها رفت‌وآمد كنند. اين مسئله در زمان بحران و شرايط اضطراري، بيش از پيش اهميت پيدا مي‌‌كند، چراكه امكان عمليات مختلف در فضايي گسترده را به نيروهاي امدادي مي‌دهد و مانع گير افتادن مردم در محيط‌ها و فضاهاي شهري بسته مي‌شود كه امكان ورود و خروج نيروهاي نجات يا كمك‌رسان را محدود مي‌سازد.
اما علاوه بر موارد فوق يكي از دلايلي كه تردد خودروهاي امدادي در معابر شهري را با مشكلات عديده روبه‌رو ساخته، استفاده بيش از حد مردم از خودروهاي شخصي و در نهايت شلوغي خيابان‌هاست كه اين موضوع بر رواني تردد خودروهاي امدادي به شدت تأثيرگذار بوده و ساكنان شهرهاي بزرگ با صحنه‌هايي كه در آن يك خودروي امدادي براي دقايقي طولاني در ترافيك مانده و راهي براي حركت سريع‌تر ندارد، بارها مواجه شده‌اند اما گريزگاهي هم در اين شرايط از سوي مديران شهري براي اين امر در نظر گرفته نشده است.
عرض اندك خيابان‌ها به ويژه در شهرهايي با بافت تاريخي، ايجاد لاين ويژه خودروهاي امدادي را با چالش روبه‌رو كرده و با توجه به عدم‌موفقيت دولت و نيز مديريت شهري براي نوسازي و احياي بافت فرسوده، توانايي شهرسازان براي تعريض خيابان‌ها نيز عقيم مانده است و نمي‌توان در بافت‌هايي كه نياز به عقب‌نشيني و تمركز تراكم دارد، دست به تغييرات و تعريض معابر زد.
بافت فرسوده، فرصت و هزينه زيادي را از مديران شهري در اين ارتباط گرفته است و هنوز هم با وجود بحراني كه در رابطه بين ميزان استاندارد بودن معابر شهري و امدادرساني وجود دارد، اين چالش به قوت خود باقي است و كيلومترها بافت فرسوده با اقدامات ميلي‌متري در حال نوسازي است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار