کد خبر: 833113
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
با وجود ضوابط و مقررات مناسب‌سازي دستگاه‌هاي متولي طفره مي‌روند
مناسب‌سازي فقط مختص معلولان نيست بلكه براي همه مردم است و اين نياز در تردد همه افراد جامعه احساس مي‌شود...
 مناسب‌سازي فقط مختص معلولان نيست بلكه براي همه مردم است و اين نياز در تردد همه افراد جامعه احساس مي‌شود. اما متأسفانه تا زماني كه اين قضيه عزم ملي را نداشته باشد كارها به خوبي پيش نمي‌رود.
رئيس دبيرخانه ستاد هماهنگي و پيگيري مناسب‌سازي كشور با انتقاد به اينكه وزير كشور به عنوان رئيس ستاد مناسب‌سازي حتي يك بار هم در جلسات اين ستاد حضور نداشته است‌، افزود: در قانون براي دستگاه‌هاي مختلف وظايفي تعيين شده و وزارت كشور رئيس ستاد مناسب‌سازي و دبير آن رئيس سازمان بهزيستي است و در اولين جلسه‌اي كه 15 مرداد 93 برگزار شد در آن موقع قرار شد هر دو ماه يكبار جلسات مناسب‌سازي برگزار شود.  ابراهيم كاظمي مومن‌سرايي افزود: شايد به دليل اينكه دستور كار كم بوده يا برنامه‌هاي ديگري وجود داشته هر دو ماه يكبار جلسه برگزار نشده اما توقع ما اين بود كه در هر فصل يا حداقل سالي دو تا سه بار اين جلسات برگزار شود. اين در حالي است كه امسال هنوز جلسه‌اي نداشته‌ايم و يكبار وزارت كشور اعلام كرد اما به دليل همخواني با جلسه ديگر كنسل شد.
وي گفت: اگر اين جلسات در سطح كشور برگزار نشود در استان‌ها و شهرها با ضعف مواجهيم؛ اين در حالي است كه وزير كشور به عنوان رئيس ستاد هنوز يكبار هم در اين جلسات حضور نداشته و معاون عمراني وي به جاي او حضور داشته است.  رئيس دبيرخانه ستاد هماهنگي و پيگيري مناسب‌سازي ستاد كشور گفت: از طرفي وظايفي براي دستگاه‌ها تعيين شده که يكي از اين موضوعات فرهنگ‌سازي است. ‌پيمانكاران شهري، مهندساني هستند كه از پشت ميز دانشجويي مي‌آيند اما مناسب‌سازي را نمي‌دانند به جاي ساخت پياده‌روهاي شياري يا شطرنجي كه براي معلولان و نابينايان مناسب است گل‌كاري انجام مي‌شود يا مسير شياري به كيوسك تلفن منتهي مي‌شود.  مومن‌سرايي افزود: طبق ماده 2 آيين نامه اجرايي كه حدود 10 سال از آن مي‌گذرد وزارت علوم موظف بوده دو واحد درسي در رابطه با مناسب‌سازي در دروس مرتبط بگنجاند اما اكنون مي‌بينيم كه مهندسان و دانش‌آموختگان از آن بي‌خبرند و اين به معني كوتاهي دستگاه‌ها است.  به گفته وي صدا و سيما، ‌وزارت ارشاد و بهزيستي وظيفه فرهنگ‌سازي دارند اما هنوز يك برنامه مناسب‌سازي ساخته نشده است. همچنين وزارت صنعت وظيفه دارد خودروهاي مناسب توليد كند و با اينكه ليست مورد نياز خود را به آنها داده‌ايم اما اقدامي انجام نشده است.  رئيس دبيرخانه ستاد هماهنگي و پيگيري مناسب‌سازي ستاد كشور با تأكيد بر اينكه تا زماني كه دستگاه‌ها به وظايف خود در اين رابطه عمل نكنند كاري جلو نمي‌رود، گفت: وزارت راه و شهرسازي نيز وظيفه دارد به دستگا‌ه‌هاي مرتبط چك‌ليست‌هاي نظارتي بدهد اما محقق نشده است.
  مومن‌سرايي در رابطه با بودجه مناسب‌سازي نيست گفت: اكنون بودجه اختصاصي نداريم و دستگاه‌ها از اعتبارات خود صرف اين موضوع مي‌كنند در حالي كه ما مكرراً به سازمان برنامه و بودجه نامه نوشته‌ايم و درخواست بودجه هر آنچه مي‌شود كرده‌ايم. مناسب‌سازي در بدو ساخت هزينه‌اي ندارد بنابراين تلاش كرده‌ايم رقمي به اين موضوع اختصاص داده شود.  مومن‌ سرايي از برگزاري همايش ملي مناسب‌سازي 26 بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: اين همايش با حضور مسئولان كشوري، استانداري، مديران كل بهزيستي، ‌انجمن‌ها، تشكل‌هاي دانشجويي و دولتي در مجتمع آدينه واقع در خيابان آبشناسان غرب برگزار مي‌شود و علاقه‌مندان تا 3 بهمن فرصت ارسال مقالات خود را دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار