کد خبر: 833111
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
دولت تدبير و اميد حتي تحمل يك مخالف را هم ندارد
برنامه ثريا كه توسط تعدادي از جوانان مؤمن و انقلابي توليد و مديريت مي شود به علت محتواي منقدانه و بدون لكنتش از برخي مشكلات و مباحث مطروحه در كشور ، هر از چند گاهي تحت فشار دولت تهديد به تعطيلي يا سترون سازي مي گردد...
مصطفي شاه كرمي

برنامه ثريا به عنوان تنها ديده بان پيشرفت كشور در رسانه ملي كه توسط تعدادي از جوانان مؤمن و انقلابي توليد و مديريت مي شود به علت محتواي منقدانه و بدون لكنتش از برخي مشكلات و مباحث مطروحه در كشور ، هر از چند گاهي تحت فشار دولت به رؤساي سازمان صدا و سيما با اهرم گروكشي بودجه ، تهديد به تعطيلي يا سترون سازي مي گردد.

مديريت فرهنگي با گروكشي بودجه اي

از روز روي كار آمدن دولت يازدهم به طور كلي نسق و خط و مرزهاي جديدي در باب كيفيت مديريت استراتژيك و نحوه اداره كشور ترسيم شده است. اول اينكه هر اتفاقي كه به كشور و ملت ربط دارد، محرمانه است! اما شاه بيت و اوج هنرنمايي و تراز مديريتي مسئولان دولت يازدهم اجراي تكنين اثر گذار و بسيار كارگشاي گروكشي بودجه بخش ها و سازمان هاي مختلف در كشور به منظور كشيدن ترمز آنها در نقد و انتقاد از دولت و افعالش است. ملموس ترين مصداق در اين زمينه به رسانه ملي و دكتر محمد سرافراز رئيس اسبق اين سازمان استراتژيك و حياتي بر مي گردد. سرافراز كه حرفه اي گري و چابك سازي با نگاهي آوانگارد و به كارگيري نيروهاي متخصص برايش در اولويت كاري بود پس از كارشكني هاي مكرر دولت و گرو نگه داشتن بودجه سازمان كار آنقدر بالا گرفت كه سرافراز با جملات معروفش در مراسم تكريم و معارفه رئيس جديد سازمان، به خاطر منافع نظام و حاكميت مجبور به استعفا شد.

با نشستن علي عسگري بر روي صندلي چرخان و سرگيجه آور رسانه ملي، وي تمام قد سازمان را براي خدمت به دولت بسيج كرد و با تنازل شأن و جايگاه رسانه ملي، آن را تا سطح و تراز يك روابط عمومي گوش به فرمان و مطيع، سافل كرد. بعد از گذشت چند ماه از اين اتفاق دولتمردان اما با ولعي سيري ناپذير همچنان با تك برنامه هاي رسانه ملي مانند برنامه «ثريا» كه برخي مشكلات را به شكلي عالمانه ، كاملاً كارشناسي و دقيق و بدون توجه به منافع حزبي و جناحي و البته بدون لكنت بيان مي كند هم اعتراض هاي عجيب و غريب دارند.

ديكتاتوري نوين رسانه اي

اين نوع از ديكتاتوري نوين رسانه اي كه امروزه دولت يازدهم در حق كارشناسان و منتقدان رسانه اي خود روا مي دارد صداي بسياري از مسئولان من جمله رئيس قوه قضائيه و رئيس كميسيون فرهنگي مجلس را هم درآورده است. چند وقت پيش بود كه رئيس قوه قضائيه در واكنش به اظهارات پوپوليستي رئيس جمهور كه از «نشكستن قلم ها و نبستن دهان ها» آن هم در نمايشگاه مطبوعات سخن گفت، با يادآوري گلايه هاي پيدا و پنهان و همچنين كتبي و شفاهي رئيس جمهور در واكنش به نقد كارشناسان و رسانه ها نزد رهبر معظم انقلاب و خود وي، از روحاني خواست كه در دفاع از آزادي بيان موضع نگيرد!

نقش مهم رسانه ها در كمك به كشور

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به برپایی نمایشگاه مطبوعات و با تاکید بر نقش اساسی و بی بدیل رسانه ها در اطلاع رسانی شفاف، ارتقا سطح آگاهی های عمومی و ترویج اخلاق حسنه در جامعه مي گويد: همواره از مطبوعات و رسانه ها خواسته ایم که با توجه به نقش مهمی که دارند به قوه قضاییه کمک کنند و البته با توجه به این نقش حساس باید از هر جهتی مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند نقش خود را در پیشگیری از انواع مفاسد ایفا کنند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به اينكه تا به امروز از هر گونه سخنان تنش آفرین و اختلاف انگیز که به نفع و مصلحت کشور و حفظ همدلی، اخوت و همکاری نیست؛ اجتناب کرده ام و از این پس نیز همین گونه خواهد بود، خاطر نشان مي كند: از این جهت که رئیس جمهور محترم گفتند باب نقد در کشور باز است و به «النصیحته لائمه المسلمین»تمسک جستند و اینکه حتی به حاکم مسلمین هم می توان نقد کرد، بنابراین طبعا به مقامات پایین تر هم می توان نقد کرد؛ جملاتي را از باب نصح مطرح می کنم.

آیت الله آملی لاریجانی با تصریح بر اینکه «نباید نسبت به قوه قضاییه جفا کرد» مي افزايد: همه می دانند که همواره از دولت حمایت کرده ام؛ بعد از این هم حمایت خواهم کرد چرا که معتقدم باید با همدلی حرکت کنیم، مردم از ما حل مشکلات را می خواهند نه اینکه هر روز حاشیه ای ایجاد کنیم و مشکلی بر مشکلات بیفزاییم

فشار هاي پيدا و پنهان دولت بر رسانه ملي براي به زير كشيدن «ثريا»

رفتار نامناسب دستگاه‌های اجرایی در مقابل آزادی بیان

حجت الاسلام نصراله پژمانفر نيز به عنوان نماينده مجلس و رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در رابطه با رويكرد نامناسب و غلط دولت نسبت به رسانه ملي و گروكشي بودجه اين سازمان مي گويد: امروز متاسفانه دستگاه‌های اجرایی ما مخصوصا با توجه به ابزارهای قدرتی که در بخش‌های مختلف اعتبارات دارند، به شدت در مقابل آزادی بیان رفتارهای نامناسبی را ایجاد می‌کنند و امروز ما می‌بینیم که جلوي روزنامه‌ها، سایت‌ها و هرجایی که بخواهد زبانی برای تحلیل صادقانه داشته باشد، می‌ایستند. بخشی از طریق تهمت و افتراست و بخشی هم با قطع کردن سوبسیدها و .. است. از همه اهرم‌های فشار برای خاموشی این زبان‌ها استفاده می‌کنند و اصل قضیه همین جاست که در فضای رسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در ادامه تصريح مي كند: اگر ما بخواهیم رسانه‌ای را سکات کرده و خفه کنیم خلاف مصالح کشور است و نتیجه‌اش همان دیکتاتوری است که مسئولان اجرایی کشور اسمش را نمی‌آورند ولی همان ادبیات دیکتاتوری را استفاده می‌کنند. حتی رسانه‌هایی که نقد سازنده دارند خدمت رهبر معظم انقلاب گلایه می‌کنند تا جلویش گرفته شود. امروز دستگاه‌هایی که کمک گیرنده از دولت هستند به شدت تحت فشار قرار دارند. صداوسیما به دلیل بحث اعتباراتی که وابسته به دولت است، به شدت تحت فشار است و ریاست جدید برای تامین نیازهایش تمام خواسته‌های قوه مجریه را چشم بسته انجام می‌دهد. در این میان ما رفتارهایی را می‌بینیم که با هویت و ماهیت رسانه ملی کاملا در تضاد است. در تیرماه هم درباره برنامه «ثریا» آقای علی‌عسکری و آقای موسوی مقدم را دعوت کردیم و تذکر دادیم و نظراتمان را درباره برنامه سازنده ثریا اعلام کردیم. دل نگرانی‌های خودمان هم ارائه کردیم و شرایط مقداری برای سازندگان ثریا بهتر شد.

رهبری از مستندهای برنامه ثریا تقدیر و تشکر داشته‌اند

حجت الاسلام پژمان‌فر با تأكيد بر اينكه امروز دوباره این برنامه تعطیلی‌های عجیب و غریب دارد و در بدترین زمان ممکن پخش می‌شود که مخاطبی آن را نبیند، خاطر نشان مي كند: مساله دیگر آنتن زنده‌ای است که این برنامه داشته و امروز می‌خواهند آن را از این برنامه بگیرند. بحث دیگر مربوط به تولیدات برنامه بود که مستنداتی در موضوعات مختلف و بسیار موشکافانه بود. رهبری هم تا به حال از مستندهای برنامه ثریا تقدیر و تشکر داشته‌اند اما امروز می‌بینیم که کمترین فرصت را به سازندگان ثریا می‌دهند و یک ابلاغ ناخواسته را به ثریا تحمیل می‌کنند که فقط به مباحث علمی بپردازید. من هم تا به حال چندین بار نگرانی‌های خود را در این باره اعلام کرده‌ام و به زودی جلسه‌ای با رئیس سازمان صداوسیما درباره ثریا خواهیم داشت و پیگیر این مشکلات خواهیم بود و امیدوارم تا زمان برگزاری این جلسه مشکلات برنامه‌ ثریا رفع شده باشد.

وی مي افزايد: ما چندین ماه پیش جلسه‌ای هم با برنامه‌سازان ثریا داشتیم که به شدت درگیر مشکلات مالی هستند و صداوسیما مطالبات آنها را پرداخت نکرده است. من در جریان مشکلات مالی سازمان هستم ولی انتظار ما این است که حداقل پرداختی که با آنها توافق کرده‌اند را داشته باشند و تا این حد به خواهش و تاخیر نکشانند. به هر حال جوانان مومن انقلابی کارشناس این برنامه را می‌سازند و اگر از هم منفک بشوند جمع کردنشان بسیار مشکل است من توصیه اولم به دولت این است که بدهی خود را به سازمان پرداخت کند. حالا که سازمان صداوسیما از برخی خطوط قرمز هم گذشته، و علی رغم همه همکاری که رسانه ملی با دولت دارد و تریبون را به صورت فوق‌العاده در اختیار دولت قرار داده است، اما باز هم فشار را روز به روز بیشتر می‌کنند و شرایط برای صداوسیما سخت‌تر می‌شود.

اين نماينده مجلس در پایان اظهار مي دارد: توصیه دیگرم برای معاونت سیماست که دقت داشته باشند ما می‌دانیم تنگناهای مالی دارند که ادامه کار را برای آنها سخت‌تر است اما همین حرف‌ها با مردم نیز زده شود و یکی از واقعیاتی که در کشورما وجود دارد همین بی عدالتی رفتار دولت با پخش اعتبارات است که اگر به مردم گفته شود، مردم پیگیر اعتبارات رسانه ملی خواهند بود و یکی از راه های برون رفت از این مشکلات همین برنامه ثریاست که من از عوامل آن بسیار قدردانی می‌کنم که به صورت انقلابی و دلسوزانه به مسائل و مشکلات کشور می‌پردازد.

فشار هاي پيدا و پنهان دولت بر رسانه ملي براي به زير كشيدن «ثريا»

نكته پاياني ...

با توجه به قول، فعل و تقرير دولتمردان در گستره فرهنگ ، هنر و رسانه بايد گفت كه رويكرد فرهنگي و رسانه اي دولت يازدهم تا پايان عمر چهار ساله اين كابينه ادامه خواهد داشت و فقط بايد منتظر گذر زمان ماند تا ببينيم سرنوشت برنامه هايي شبيه به برنامه «ثريا» به كجا خواهد رسيد. آيا مديران رسانه ملي به حمايت و پشتيباني از تيم سازنده اين برنامه كه مفتخر به تأييدات پيدا و پنهان مقام معظم رهبري هست ادامه خواهد داد يا اينكه تسليم محض و مطلق تمايلات و خواسته هاي خارج از حد و اندازه مسئولان دولتي به بهانه نداشتن بودجه خواهد شد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار