کد خبر: 833051
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
معرفي برگزيدگان در اختتاميه دوسالانه نگارگري
اختتاميه دهمين دوسالانه ملي نگارگري ايران با معرفي برگزيدگان و تجليل از هنرمندان پيشكسوت نگارگري عصر شنبه 25 دي ماه در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي دفتر هنرهاي تجسمي، در مراسم دهمين دوسالانه ملي نگارگري ايران با حضور علي مرادخاني؛ معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجيد ملانوروزي؛ مديركل هنرهاي تجسمي و عبدالله محرمي؛ دبير دوسالانه از اميرحسين قهرماني و مصطفي سهرابي از هنرمندان پيشكسوت نگارگري و شاگردان حسين بهزاد و مكتب تهران و سيدمحمود افتخاري؛ پژوهشگر نگارگري كه 30 سال مديريت موزه هنرهاي ملي را بر عهده داشته است، تجليل شد و با حضور مسئولان و هنرمندان از كتاب دوسالانه رونمايي شد.

علي مرادخاني؛ معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم با اشاره به جايگاه هنرمندان پيشكسوت و شاخص نگارگري گفت: ضرورت دارد براي اين هنرمندان مستندنگاري شود و تاريخ نگاري بخش هاي مختلف هنري در آينده كارهاي ارزشمندي مي شود. نگارگري هويت ماست و ضرورت دارد شرايط بهتر و انگيزه قوي براي هنرمندان نگارگري فراهم شود. اگر جايزه ويژه اي به عنوان مثال به نام بهزاد براي نگارگري طراحي و برنامه ريزي شود و برندگان آن از يك امتياز مستمر ويژه برخوردار شوند، اين جايزه مي تواند حتي با حضور هنرمندان كشورهاي منطقه بين المللي شود.

مرادخاني افزود: بعضي از آثار اين دوسالانه فوق العاده است و اميدواريم ارتقاي كيفيت دوسالانه و جوايز و تعريف جايزه ويژه  آينده درخشاني را براي نگارگري رقم بزند.

مجيد ملانوروزي؛ مديركل هنرهاي تجسمي نيز در اين مراسم گفت: در حالي كه دوسالانه هاي تجسمي با مشكلاتي براي برگزاري منظم مواجه هستند، دوسالانه هاي خوشنويسي و نگارگري كه هنرهاي ملي محسوب مي شوند منظم برگزار مي شوند. ماهيت هنرهاي ملي با ميراث معنوي و با مكاتب گره خورده اند در حالي كه در فضاي معاصر همه دنبال مولف بودن و نو بودن هستند.

ملانوروزي افزود: هنرهاي ملي كه از ميراث ما سرچشمه گرفته مي تواند متناسب با فضاي زندگي امروز نيز بيان شود و خوانش معاصر در اين هنرها صورت گيرد كه اين به بحث و گفت و گوي هنرمندان و كارشناسان نياز دارد.

عبدالله محرمي؛ دبير دهمين دوسالانه ملي نگارگري ايران گفت: به نام یزدان پاک که آگاهی بخشید انسان را به نور خرد و در عرصه آفرینش، خلق کرد بزرگ مردانی را از جنس عشق و نقش بزرگانی که در گستره هنر و زندگی همچون مردمک دیده، آموختند ، دیدن همه کس را، و ندیدن خود را.

 محرمي در ادامه گفت: اين اینگونه بود که شکل گرفت به دنبال مدرسه صنایع مستظرفه کمال الملک، مدرسه دیگری با همت مرحوم طاهرزاده بهزاد، که هنر زلال نگارگری ایران را دیگر بار از اعماق تاریکی رکود و انزوا بدر آورده و زنگار خاموشی و فراموشی از چهره رخشانش زدود و آن را به عرصه ظهور مجدد رهنمون شد. مدرسه صنایع قدیمه.

دبير دهمين دوسالانه ملي نگارگري ايران افزود: در آن زمان گرد هم آمدند به فراگیری اهل دلانی چند از تعلقات دنیا بریده بند تا بپردازند به صورتگری و جماشی، اخرا و زنگار و لاجورد و خلق نگاره هایی که امروزه موجبات فخر و سربلندی این سرزمین مهر ، ایران است،اینان روح و روان از کشاکش تعب روزگار بگسسته و رنج و مرارت یاد گیری بر دل و جان خریدند ،تا اینکه نقاشی هایی متجلی شد والا و عزیزتر از جان که از شکوه و عظمت شان ندانستگان این هنر به کرنش افتادند و دانستگانش به حیرت و زاری، در این گرد هم نشستن های شیر و شکرگونه بود که نگارگری ایران، نقاب از چهره بر گرفت و گنج های مستور خود را عیان ساخت.

از آن پس بود که سیر و سلوک میان استاد و شاگرد جانی دوباره گرفت و شمیم نگارگری مکتب تهران فضای هنر این دیار کهن را عطرآگین کرد.

آری به ودیعت نهادند نزد ما، نگارگری را، این جمع شوریده حال شیرین قلم.

در ادامه جليل جوكار به نمايندگي از هيات داوران دهمين دوسالانه ملي نگارگري ايران بيانيه هيات داوران را خواند و با معرفي برگزيدگان جوايز اهدا شد.

در رشته نقاشي ايراني زبير سعيدي، محمد خادم الفقرا و رحيم عظيمي و در رشته گل و مرغ احسان فاتحي، رعنا شريلو و روح الله پروين اول تا سوم شدند. فاطمه بهاري عيسي لو، فريده طهماسبي و زينب شاهي در رشته تذهيب و مهدي مهدوي، سارا آقاميري و ميرمهدي سيدي در رشته تشعير و طراحي رتبه اول تا سوم را كسب كردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار