کد خبر: 833034
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
عراقچی در نشست خبری:
معاون حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری که صبح امروز یکشنبه به مناسبت یکسالگی برجام انجام گرفت، حضور یافت.
جوان آنلاين: سید عیاس عراقچی معاون حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری که صبح امروز یکشنبه به مناسبت یکسالگی برجام انجام گرفت، گفت: امروز ٢٦دی یکسال از اجرایی شدن برجام می‌گذرد که می‌توان امروز آن را مرور کرد.

وی در ادامه افزود: برجام از زوایای مختلف قابل بررسی است از جنبه داخلی، سیاست خارجی، هسته‌ای، بد عهدی آمریکا و خصومت آنها قابل بررسی است.

موضوع PMD به طور کامل بسته شده است

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: از منظر سیاست داخلی در حیطه من نیست و هر یک بنا بر اهداف و منافع خود نگاه می‌کنند که خوب است و نشانه رشد و بلوغ است، اما در حوزه سیاست خارجی موقعیت ایران قابل بررسی است.

عراقچی در ادامه سخنانش  گفت: آمریکا، ایران را به عنوان تهدید جهانی مطرح کرده بود که شکسته شده و طی یکسال گذشته ما به عنوان تهدید مطرح نیستیم. همه قطعنامه‌ها علیه ایران لغو شده و «پی ام دی» به طور کامل بسته شده و همه زمینه‌های اتهام علیه ایران از بین رفته و اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مشروع بین المللی مطرح شده که سفرهای مقامات مختلف جهانی و قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره سوریه و نام ایران و نقش جمهوری اسلامی در سوریه که مورد توجه قرار گرفته حاکی این موضوع است.

وی اظهار داشت: ارتقا موقعیت سیاسی جمهوری اسلامی مشهود است که نشانه آن اتهاماتی است که به اویاما و تیم وی است که در مقابل ایران عرصه را واگذار کرد و خطرناکترین توافق آمریکا را امضا کرده است.

برنامه هسته‌ای ایران اکنون مشروع شده است

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در ادامه گفت: برنامه هسته‌ای ایران که سابق بر این ممنوعه بود اکنون مشروع شده است. زمانی شورای امنیت تمام کشتی‌های ایران را بازرسی می‌کرد ولی امروز کشورها را به همکاری با ایران توصیه می‌کند. از زوایه برنامه هسته‌ای نیز باید گفت برنامه ما شامل غنی سازی و تحقیق و توسعه دنبال می‌شود و ماشین‌های پیشرفته ما دنبال می‌شود و ما طی 10، 15 سال آینده به سمت صنعتی شدن طبق برنامه مان پیش می‌رویم.

عراقچی همچنین گفت: در پروژه ایتر (همکاری‌های هسته‌ای) از ایران دعوت شده و فضایی که در مقابل ما گشوده شده قابل مقایسه با گذشته نیست. در خصوص تحریم‌ها نیز باید گفت که در طول یکسال گذشته با بد عهدی‌ها، تعلل‌ها و سیاست‌های تاخیری و خصومت آمیز از سوی آمریکا و برخی کشورها روبرو بودیم که طبیعی است و از سوی آمریکا قابل پیش بینی بود. هیچگاه دید مثبتی نسبت به آمریکا نداشتیم، هر آنچه از دستشان بر آمد برای کارشکنی انجام دادند که با همکاری اسرائیل انجام گرفت و ما با این بدعهدی‌ها مقابله کردیم.

با سنگ اندازی‌های غرب مقابله کردیم

وی ادامه داد: درباره تحریم‌ها با وجود همه بد عهدی‌ها و بد قولی‌های آمریکا و متحدان منطقه‌ای آنها، تحریم‌هایی را شورای امنیت بر سر راه فعالیت‌های اقتصادی ایران گذاشت که با برجام برداشته شد. ما امروز مانعی برای خرید هواپیمای خارجی نداریم و برای صدور نفتمان مانعی نداریم. در اینکه این موانع برداشته شود غرب و آمریکا مانع ایجاد کرده و سنگ اندازی کردند که ما با آنها مقابله کردیم و مجبورشون کردیم به عهد خود برگردند. در بسیاری موارد فضا را تخریب کردند ولی علیرغم همه آنها پیش رفتیم. امروز هیچ گزارشی از هیچ نهادی نداریم که مانعی یرای فعالیت خود دارند که به تحریم مربوط باشد.

عراقچی گفت: برجام کار خود را کرده و اینکه سیاست‌های دولت چه وقت به ثمر می‌رسد مسیر خود را دارد. آمار و ارقام نشانگر رشد اقتصادی در برخی موارد و رکود در برخی قسمتها است. تحریم‌ها در سه حوزه کلیدی بود؛ انرژی، حمل و نقل و بانکی و مالی که تحریم‌ها بزرگترین فشار را بر ایران وارد کرد و آنها طی دو سال آخر روی آنها متمرکز شدند. در حوزه انرژی اوضاع به حالت عادی بازگشته و تولید و فروش ما در سطح مطلوب است. فروشی که قرار بود به صفر برسد به همان دو و نیم میلیون بشکه بازگشته و در هیچ حوزه‌ای شکایتی از وزارت نفت نداشتیم. قراردادهای نفتی ‌آماده شده و درآمدهای ناشی از فروش نفت هم قابل وصول است و اظهارات درباره عدم بازگشت آنها صحت ندارد. ٢٩ میلیارد دلار فروش نفت بازگشته و رشد اقتصادی ما را به 7.4 رسانده است. پول نفت وارد اقتصاد ایران شده است و در حوزه انرژی مشکلی نداریم و مشکلات یک به یک رفع شده است. در حوزه حمل و نقل که یک حوزه کلیدی است از همه بخش‌ها سوال کردیم که مهمترین آنها کشتیرانی است. کشتیرانی ما الان بدون هیچ مشکلی کار می‌کند و مشکل بیمه و پرچم آنها حل شده و نیز حضور شرکت‌های بزرگ کشتیرانی خارجی در ایران حل شده است. شرکت ملی نفتکش مشکل مهمی که داشت بیمه بود زیرا نزدیک به یک میلیارد دلار بیمه می‌خواهد که اوایل مشکلاتی بود و موانع وجود داشت و نهایتا با فشار به آمریکا، مجوزهای ویژه گرفته شد و مسائل حل شد.

در حوزه بانکی و مالی هنوز به شرایط عادی بازنگشته‌ایم

معاون ظریف در ادامه توضیحاتش گفت: در حوزه هوایی هم مانع اصلی خرید هواپیما رفع شده و یک قرارداد معتبر 10 ساله منعقد شده و هواپیماهای ما به جز چند مکان در همه جا می‌توانند سوختگیری کنند. در حوزه بانکی و مالی هنوز به شرایط عادی بازنگشته‌ایم، علت‌های متععدی دارد که هیچ‌یک به برجام مریوط نمی‌شود. مهمترین آنها تحریم‌های اولیه است که بعد از انقلاب گذاشته شد و ما بارها گفته‌ایم تحریم‌های هسته‌ای برداشته می‌شود، این تحریم به ما اجازه استفاده از دلار را نمی‌دهد و تلاش کردیم این موضوع را حل کنیم و راه‌های قانونی زیادی وجود دارد که نیازی به دور زدن نیست و می‌توان از سیستم بانکی دلار استفاده نکرد و یورو و سایر ارزها قابل استفاده هستند. مسیرهای بانکی در حال باز شدن است که سرمایه گذاری 600 میلیون یورویی پژو در ایران از نمونه‌های آن است. شرایط بانکی ما نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و اگرچه با مشکلاتی مواجه هستیم اما بانک‌ها در هیچ حوزه‌ای دچار بن‌بست نیستند و به تدریج موانع برطرف می‌شود.


منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سهراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
1
بعضی از رسانه ها انصاف را رعایت نمیکنند ودائم آیه یأس میخوانند یا برای استقبال از هوا پیمای ایرباس مسئولین را مسخره میکنند باید به آنها گفت دیگرتهمت زدن و مسخره کردن دولت بس است مردم دیگر گول شما وامثال محمود احمدی نژاد را نمیخورند او که تحریمهارا کاغذ پاره میدانست و کشورا به این روز انداحت شما هم حمایتش میکردید پس چرا حالا سینه چاک میکنید که چرا تحریمها رفع نشده در صورتیکه برجام خیلی از مشلات را حل کرد شما چشم خود را بسته اید اينكه فرود ايرباس را در ايران تحقيرآميز معرفي كنید، جز آنكه مردم به شما خواهند خنديد نتيجه ديگري ندارد. حقارت، خريد اين كالاي بين‌المللي نيست، حقارت آن وقتي است كه بيشترين تلفات هوايي را در جهان داشته باشيم. حقارت زماني است كه رييس يك دولت به مشايعت تفنگداران متجاوز انگليسي برود. حقارت آن زماني است كه پول اين ملت را يك مشت دلال بخورند و چند ليوان آب هم روي آن سر بكشند و هيچ حسابي هم به مردم پس ندهند. حقارت وقتي است كه براي نقل و انتقال پول، از هواپيماي خصوصي استفاده شود و در ميانه راه! ميليون‌ها دلار آن آب شود! حقارت وقتي است كه بانك مركزي يك كشور بزرگ را در برابر چند دلال خلع قدرت كنند. حقارت وقتي است كه پول اين ملت صرف خريد دكل نفتي دست چندم با چند برابر قيمت شود، بعد هم آن دكل سر از امريكاي لاتين درآورد. حقارت وقتي است كه معاون اول رييس‌جمهور پس از پايان دوره‌اش محاكمه و به جرم فساد زنداني شود. حقارت وقتي است كه رييس مهم‌ترين بانك دولتي كشور پس از اختلاس فرار كند و در كانادا زندگي آرامي را در كاخ خود پايه‌گذاري كند. حقارت از آن كساني است كه به نام ملت ولي به كام دلالان عمل كردند.حقارت مال کسی است که نفت کشور را به دست بابک زنجانی دادو چوب حراج به منبع کشو رزد قدری انصاف داشته باشید
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
0
حال برادر عزیز اقای عراقچی به حرف دلسوزان نظام ورهبر معظم انقلاب رسیدید که امریکا واقعا دشمن ماست واز دشمن غیر از این انتظار نمی رفت دشمن مثل سگ هار است اگر در مقابل حمله اش اندکی عقب نشینی کردی او چند قدم جلوتر می اید ولی اگر محکم ایستادی از تصمیمش صرف نظر می کند
سهراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
1
آقا حمید عزیز : مگر دنیا فقط آمریکا است
طرف برجام جامعه بین الملل و شورای امنیت است که آمریکا یک عضو آن است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار