کد خبر: 833006
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
مدیرکل دامپزشکی کردستان مطرح کرد
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: به منظور پیشگیری از بیماری تب‌برفکی 120 هزار رأس دام سنگین و یک‌میلیون دام سبک در استان به صورت رایگان واکسینه شدند که فاز دوم آن بهمن ماه امسال اجرا می‎شود.

به گزارش جوان از کردستان، مجتبی ورمقانی در چهارمین جلسه کارگروه تخصصی خشکسالی و مخاطرات کشاورزی استان کردستان که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: 718 واحد مرغداری گوشتی پروانه‌دار و 109 واحد بدون پروانه در استان وجود دارد.

وی گفت: 13 واحد تخمگذار و 12 واحد مادر گوشتی در استان مورد تهدید بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود.

مدیرکل دامپزشکی کردستان خاطرنشان کرد: این بیماری در 21 کشور جهان گزارش شده است و بیماری‌زایی این ویروس نسبت به سال گذشته از شدت بیشتری برخوردار است.

ورمقانی پرندگان آبی را مخزن اصلی این نوع بیماری عنوان کرد و گفت: این بیماری از طریق مهاجرت پرندگان انتشار پیدا می‌کند و ارتباط بین مرغداری‌ها و پرندگان مهاجر موجب شیوع بیماری در مرغداری‌ها می‌شود.

به گفته وی، این نوع بیماری از طریق آب، خوراک طیور، کفش افرادی که در مرغداری‌ها تردد می‌کنند و تجهیزات منتقل می‌شود و عدم رعایت نکات ایمنی گسترش بیماری در واحدهای مرغداری را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه براساس اطلاعات و بررسی‌های صورت گرفته، در حال حاضر 93 کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور درگیر هستند، اظهار کرد: متاسفانه در استان‌هایی مانند مرکزی و آذربایجان شرقی تلفات ناشی از این بیماری در واحدهای تخم‌گذار خیلی بالا است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان خاطرنشان کرد: البته تاکنون هیچ گزارشی انسانی از وجود این ویروس داده نشده است.

ورمقانی گفت: به احتمال زیاد کشور عراق نیز در حال حاضر با این بیماری درگیر است، اما گزارشی نکرده‌اند، و ما تمام توان خود را برای جلوگیری از ورود این بیماری به واحدهای مرغداری در استان بکار گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: در همین راستا آمار و اطلاعات کامل در مورد سدها و تالاب‌های استان را از محیط زیست خواسته‌ایم و کار پایش در این تالاب‌ها به صورت مستمر در حال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اظهار داشت: اطلاع‌رسانی دقیق در مورد این بیماری در بین مرغداریهای استان از دیگر اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی است و بیش از 10 هزار پوستر در مورد علائم و اطلاع‌رسانی این بیماری در سطح روستاها توزیع شده است.

ورمقانی تصریح کرد: واکنش سریع در بحث برخورد با بیماری آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین منظور، ما از ظرفیت دهیاران در روستاها و همچنین فضای مجازی برای آگاه‌سازی روستائیان استفاده کرده‌ایم.

وی گفت: از حمل و نقل و پایانه‌ها نیز خواسته‌ایم از صدور بارنامه برای افرادی فاقد مجوز خودداری کنند تا از این طریق نیز جلوی ورود احتمالی این بیماری را به استان بگیریم.

مورد مشکوکی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کردستان مشاهده نشده است

مدیرکل دامپزشکی کردستان همچنین از انجام طرح پایش واحدهای مرغداری در 38 روستا و 8 واحد صنعتی مرغداری در استان خبر داد و افزود: نتایج به دست آمده حاکی از این است که کردستان عاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

ورمقانی در ادامه اظهار کرد: در همین راستا 120 هزار رأس دام سنگین و یک‌میلیون دام سبک برای پیشگیری از بیماری تب‌برفکی به صورت رایگان واکسینه شده‌اند.

وی گفت: با توجه به اینکه واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در استان کردستان به صورت رایگان انجام می‌شد، این موضوع بطور کامل تحقق پیدا کرد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه یک‌هزار و 891 مراقب در واحدهای دام و طیور استان فعال هستند، اظهار کرد: 133 کانون بیماری تب‌برفکی در استان کردستان داشتیم که با انجام اقدامات لازم این تعداد به یک تا دو مورد کاهش پیدا کرده است.

ورمقانی خاطرنشان کرد: فاز بعدی واکسیناسیون تب‌برفکی دام‌های استان در بهمن‌ ماه امسال اجرا می‌شود که برای دام‌های سبک رایگان ولی برای دام‌های سنگین هزینهای دریافت میشود.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در استان را 500 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: فاز قبلی با اوراق بهادار انجام شد ولی برای این فاز حتما باید اعتبار لازم را تامین کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر