کد خبر: 832915
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱
پشت پرده «افزايش بي‌سابقه» قيمت گوشت قرمز
در شرايطي كه دلايل افزايش قيمت گوشت از سوي مسئولان پاسكاري مي‌شود، برخي فعالان بازار رشد ۳۵ درصدي قيمت را طي يك ماه اخير، مصوبه دولت مبني بر افزايش تعرفه گوشت وارداتي و رشد قيمت آن از ۱۹ هزار به ۳۱ هزار تومان مي‌دانند.
در يك ماه اخير قيمت گوشت گوسفندي با افزايش غيرطبيعي و بي‌سابقه در هشت ماهه ابتدايي سال جاري، حدود ۳۵ درصد گران شده است، به طوري كه قيمت آن در هر كيلوگرم ۱۰ هزار تومان افزايش يافته و به سقف ۳۹ هزار تومان رسيده است. قيمت «گوشت گوسفندي» اين روزها سر به فلك مي‌كشد و هيچ بخش، سازمان يا ارگاني مسئوليت گراني گوشت را به گردن نمي‌گيرد و در نهايت گوسفندان مقصر مي‌شوند. افزايش قيمت و روند صعودي نرخ گوشت در سال جاري به حدي بالا رفته كه براي خود تاريخ‌‌ساز بوده و افزايش قيمت بي‌سابقه را تجربه مي‌كند.

درحالي‌كه قيمت هر كيلوگرم گوشت گوسفندي بدون دنبه در ماه‌هاي ابتداي سال جاري يعني در ارديبهشت ماه حدود 28 هزار تومان به فروش مي‌رسيد و دام زنده 10 تا 11 هزار تومان قيمت داشت، اين محصولات امروز به ترتيب 38 تا 39 هزار تومان و 15 تا 16 هزار تومان به فروش مي‌رسد. بنابراين گزارش در هشت ماه سال جاري قيمت گوشت گوسفندي حدود 35 درصد يا 10 هزار تومان در هركيلوگرم افزايش قيمت را تجربه كرده و اين محصول را در مقايسه با گذشته در سطح بيشتري از سبد خانوار طبقه متوسط و ضعيف جامعه خارج كرده است.
  
افزايش قيمت گوشت گوسفند از كجا كليد خورد؟
درباره اين افزايش قيمت، هر صنف و مقام مسئولي با توجه به منافع و مسئوليتي که دارد دليلي مطرح مي‌كند اما بايد در نظر داشت كه اين افزايش قيمت يك‌باره، لجام‌گسيخته وضعيت عادي ندارد و نشانه‌هايي از برنامه‌ريزي براي به هم ريختن بازار مشاهده مي‌شود، بنابراين گزارش مسئولان دولتي و شركت پشتيباني امور دام به‌عنوان يك طرف قضيه مسائل مربوط به افزايش قيمت گوشت گوسفندي را ناشي از سودجويي و گران‌فروشي و عدم‌نظارت‌هاي سازمان حمايت بر قيمت خرده‌فروشي اعلام مي‌كنند. سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان به‌عنوان متولي نظارت بر قيمت اين محصل در سطح خرده فروشي با كم شدن زمينه عرضه و صادرات دام زنده در واقع وزارت جهاد كشاورزي را مقصر گراني دانسته و اين مسئوليت را از گردن خود باز مي‌كنند.

انجمن گوشت به‌عنوان ديگر متولي نظارت بر عرضه گوشت در سطح خريده فروشي نيز بدون اينكه به گران‌فروشي در سطح خرده‌فروشي اشاره كند كم شدن عرضه گوشت در بازار را دليل گراني مي‌داند و از وزارت جهاد كشاورزي خواستار تزريق گوشت بيشتر به بازار است.
با اين تفاسير بايد بررسي كرد، افزايش قيمت گوشت گوسفند از كجا كليد خورد. 11 مرداد سال جاري خبرگزاري تسنيم خبري مبني «با دخالت دولت 5 هزار تومان گران شد+ اسناد» منتشر كرد و در آن اشاره شد كه با تصويب هيئت‌وزيران هزينه واردات گوشت منجمد وارداتي از 15 درصد به 26 درصد افزايش يافت. اين امر در زمان انتشار خبر (در تاريخ 26 شهريور 1395) منجر به افزايش 4 تا 5 هزار توماني قيمت گوشت وارداتي در بازار مصرف شد.

بالا رفتن نرخ گوشت وارداتي با مصوبه و دخالت هيئت دولت در تعرفه واردات، در آن مقطع (اواخر مرداد سال جاري) باعث شد قيمت گوشت وارداتي از 19 هزار تومان به حدود 24 هزار تومان برسد. امروز قيمت مصوب گوشت وارداتي در بازار تشنه فعلي در حالي 31 هزار تومان عرضه مي‌شود كه تقاضا براي آن به‌شدت زياد است و مانند برف تا به‌دست مصرف‌كننده نهايي يعني مردم برسد آب مي‌شود و سود بالايي را نصيب واردكنندگان مي‌كند، بنابراين گزارش اين افزايش تعرفه واردات گوشت قرمز و به تبع آن بالا رفتن قيمت به ضرر مصرف‌كننده نهايي يعني مردم، تأثير زيادي روي ميزان واردات و حقوق گمركي دولت نداشته به طوري كه عملا با واردات 251 ميليون و 635 هزار دلار گوشت در رديف هفدهمين كالاي عمده وارداتي به كشور قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار