کد خبر: 832911
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
بحث حق پخش مسابقات ليگ برتر فوتبال دوباره پيش كشيده شد
در حالي كه مدت‌ها است باشگاه‌هاي فوتبال به دنبال دريافت حق پخش مسابقات تلويزيوني هستند، تلويزيون تا امروز زير بار پرداخت چنين پولي نرفته است، اما عضو شوراي نظارت بر صداو سيما مي‌گويد لايحه‌اي در حال تدوين است كه تلويزيون را ملزم به پرداخت اين حق مي‌كند.
محمدصادق عابديني
قاضي‌زاده هاشمي، عضو شوراي نظارت بر صداوسيما، مي‌گويد اين لايحه به طور مشترك ميان دولت و صداوسيما تدوين خواهد شد و شامل بدهي‌هاي قبلي صداوسيما نمي‌شود.
با تصويب ماده 107 برنامه ششم توسعه در مجلس شوراي اسلامي اكنون بايد تكليف نحوه تقسيم حق پخش مسابقات ورزشي مشخص شود. مجلس دولت و صداوسيما را موظف كرده كه با يكديگر در اين‌باره به توافق برسند؛ موضوعي كه بيش از همه باشگاه‌هاي فوتبال حاضر در ليگ برتر پيگير اجراي آن هستند. هنوز خاطره راه ندادن دوربين‌هاي صداوسيما به ورزشگاه‌ها و پخش نشدن تصاوير چند مسابقه ليگ برتري فراموش نشده است. فدراسيون فوتبال كه نتوانسته بود با صداوسيما به توافق برسد كه در قبال آگهي‌هايي كه تلويزيون بر سر پخش فوتبال‌هاي ليگ برتر دريافت مي‌كند پولي را به باشگاه‌ها پرداخت كند، عمل قهر‌آميزي انجام داد و اجازه ورود دوربين‌هاي فيلمبرداري را به ورزشگاه نداد؛ عملي كه در نهايت راه به جايي نبرد و صداوسيما بدون پرداخت پول دوباره پخش مستقيم مسابقات ورزشي را به دست آورد.

استدلال صداوسيمايي‌ها براي پرداخت نكردن حق پخش مسابقات ورزشي اين بود كه كليت ورزش و باشگاه‌هاي ورزشي در ايران دولتي هستند و صداوسيما نيز جزو نهاد‌هاي بودجه بگير دولت است و لزومي ندارد در اين بين به باشگاه دولتي پولي براي پخش مسابقات پرداخت شود. در مقابل سازمان ليگ نيز در عوض واگذاري تبليغات محيطي در كنار زمين بازي‌هاي ليگ برتر، پولي را به تلويزيون پرداخت نمي‌كند. با وجود اينكه صداوسيما و فدراسيون فوتبال يك سالي هست كه در يك صلح سرد به سر مي‌برند، اين بار بحث ماده 107 برنامه ششم توسعه، قرار است به جاي يقه‌گيري‌هاي قبلي راهكاري قانوني را جلوي پاي ورزشي‌ها و صداوسيما بگذارد؛ لايحه‌اي كه صداوسيما و دولت به طور مشترك در تدوين آن حضور خواهند داشت و اگر شرايط را به نحوي پيش ببرد كه از قبال پخش مسابقات ورزشي«حق پخش» پرداخت شود، بسياري از فدراسيون‌هاي بي‌درآمد ورزشي را خوشحال خواهد كرد. گرچه اين احتمال هست كه در چانه‌زني ميان دولت و صداوسيما، مديران تلويزيون تلاش كنند تا حد ممكن دروازه خود را بسته نگه دارند.

به خصوص اينكه صداوسيما چند سالي است بر سر دريافت بودجه در حال سرو كله زدن با دولت است و از نظر قانوني مجبور است بخشي از بودجه‌اش را از طريق جذب آگهي تأمين كند. اداره بازرگاني صداوسيما در پاسخ به انتقادهاي فدراسيون فوتبال درباره درآمدهاي ميلياردي صداوسيما از پخش آگهي‌هاي تلويزيوني كه پيش از مسابقات ورزشي از تلويزيون پخش مي‌شود، اطلاعيه‌اي را منتشر كرد. در اين اطلاعيه صداوسيما با رد موضوعيت پرداخت پول به باشگاه‌هاي دولتي حتي اين ادعا را نيز مطرح كرد كه به واسطه پخش مسابقات ورزشي ميزان در‌آمد ناشي از تبليغات كنار زمين چند ميليارد تومان افزايش داشته و از 18 ميليارد تومان به 80 ميليارد تومان رسيده است. با چنين استدلال‌هايي بعيد است صداوسيمايي‌ها در مذاكره با دولت از موضع خود كوتاه بيايند و حاضر شوند در پولي كه از آگهي‌هاي تلويزيوني دريافت مي‌كنند، با فدراسيون‌هاي ورزشي سهيم شوند. البته صداسيما يك پيشنهاد هم به عنوان جايگزين حق پخش ارائه داده و آن جايگزين‌‌كردن پرداخت حق پخش با حقIPTV است. در اين طرح صداوسيما به فوتبالي‌ها پيشنهاد داده است بيايند و روي راه‌اندازي IPTV حساب كنند و از حق اشتراكي كه قرار است مخاطبان تلويزيون تعاملي براي تماشاي فوتبال پرداخت خواهند كرد، سهم‌خواهي كنند. اين پيشنهاد با توجه به اينكه هنوز شبكه تعاملي راه‌اندازي نشده است، عملي نشده و اكنون نيز كه بحث تنظيم لايحه مشترك پرداخت حق پخش مطرح است، شايد دوباره به جريان بيفتد يا اينكه از سوي دولت رد شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار