کد خبر: 832908
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
دكتر صديقه ببران*
سيزدهمين اجلاس سراسري فناوري رسانه برگزار خواهد شد. هدف از برگزاري كنفرانس‌هايي در زمينه توسعه و رسانه، آشنايي با حوزه فناوري‌هاي جديد رسانه‌اي است. به جهت اينكه ما وارد عرصه رقابت بسيار زياد در حوزه رسانه شده‌ايم و اين امر حاصل فرايند جهاني شدن است، لاجرم به اين عرصه ورود كرده‌ايم و بايد حتماً بازيگر مؤثري در اين رقابت باشيم. در اين زمينه ناچار هستيم از نگاه صرف سنتي به حوزه رسانه و روزنامه‌نگاري پا را فراتر بگذاريم و قطعاً بايد از ابزار جديدي كه رقباي ما به خوبي از آن استفاده مي‌كنند بهره‌مند شويم. يكي از عوامل اصلي كه باعث مي‌شود اتفاق‌هايي در حوزه رسانه رخ ‌دهد ورود اينترنت به عرصه رسانه است؛ اينترنت و اجزاي مختلف و كاربري‌هاي متعددي كه از اين جهت به وجود آمده است. به عنوان مثال شبكه‌هاي اجتماعي مجازي مختلف به جهت سرعت بسيار بالايي كه دارند و در واقع توزيع پيام را بسيار با سهولت همراه مي‌كنند بهترين گزينه هستند براي اينكه با حوزه روزنامه‌نگاري سنتي و روزنامه‌نگاري حرفه‌اي توأم شوند و بتوانند اين دو حوزه را تكميل كنند، در واقع مي‌توان گفت حكم مكمل را دارند.

حوزه فناوري‌هايي كه مي‌توان قسمت فني آن را از يك طرف در نظر گرفت و مبحث همگرايي رسانه‌ها و استفاده از تمام حوزه‌هاي رسانه را در طرف ديگر قرار داد از اهميت بالايي برخوردار است. علت اين است كه در دنياي امروز آنچه اهميت دارد افزايش قدرت نرم كشورهاست. با توجه به تغيير گفتماني كه در قدرت جهان اتفاق افتاده (صرفاً قدرت‌هاي نظامي به تنهايي جوابگو نيستند) ما بايد بتوانيم قدرت نرم را افزايش دهيم و براي اين كار حتماً بايد افكار عمومي را در حوزه كشوري، منطقه‌اي و جهاني با خود همراه كنيم تا بتوانيم بخشي از قدرت را اعمال كنيم. ما ناچار هستيم در اين حوزه و براي به دست گرفتن قدرت و بازيگر بودن در عرصه نوين جهاني همگرايي رسانه‌اي را فراهم كنيم. همگرايي رسانه‌اي بخشي از آن فني و حرفه‌اي است و بخش ديگر آن انتقال محتواست كه اساس ماجراست. در بخش انتقال محتوا كمي با ضعف مواجه هستيم.

ما به طور كامل نتوانسته‌ايم مديريت رسانه‌هاي همگرا را داشته باشيم. مشكل ما در اين قسمت است و مديريت در اين نيست كه به قسمت فني رسانه‌هاي همگرا تكيه داشته باشيم. مهم اين است چه محتوايي با چه كيفيتي بايد توليد شود. ابزاري كه رقباي ما در اين عرصه استفاده مي‌كنند دقيقاً همان ابزاري است كه ما هم استفاده مي‌كنيم اما هميشه در رقابت‌ها آنها برنده مي‌شوند به اين علت كه كيفيت كار آنها بالاست. ما مشغول ادوات هستيم و كيفيت و محتوا فراموش مي‌شود. يكي از ويژگي‌هاي همگرايي رسانه‌ها اين است كه جريان اطلاعات دوسويه باشد و اين اهميت دارد اما ورود مخاطب هم از اهميت بالايي برخوردار است، چراكه مخاطب امروزي نسبت به گذشته كه رسانه‌هاي سنتي فعاليت داشتند بسيار خلاق‌تر، فعال‌تر و آگاه‌تر شده است چون حوزه‌هاي پيام، شبكه‌هاي متعدد و ابزار مختلف در دسترس آنها قرار دارد. حوزه شناخت و آشنايي با رسانه‌هاي همگرا مهم است اما نحوه به كارگيري و همگرايي رسانه‌اي و اساساً مديريت رسانه‌هاي همگرا اهميت بسيار بالايي دارد.

*عضو هيئت علمي گروه ارتباطات دانشكده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار