کد خبر: 832907
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
پربازيگرترين سريال سال‌هاي اخير تلويزيون از شب گذشته روي آنتن شبكه ‌2 رفت
در این سریال شخصیت خاکستری نداریم و محور، خانواده‌هایی هستند که بنیان آرامش در جامعه را شکل می‌دهند / پخش مجموعه تلويزيوني «آرام مي‌گيريم» محصول مشترك گروه فيلم و سريال شبكه‌2 سيما و انجمن سينماي دفاع مقدس آغاز شد...
جواد محرمي
پخش مجموعه تلويزيوني «آرام مي‌گيريم» محصول مشترك گروه فيلم و سريال شبكه‌2 سيما و انجمن سينماي دفاع مقدس آغاز شد؛ مجموعه‌اي كه به عنوان يكي از پربازيگرترين سريال‌هاي چند سال اخير تلويزيون به ‌شمار مي‌رود و روايتگر داستاني خانوادگي‌- اجتماعي است. «آرام مي‌گيريم» به روابط، تفاوت‌ها و تعامل‌هاي بين‌نسلي، گذشت و نوعدوستي و از طرفي زياده‌خواهي در بستر قصه‌اي با محوريت تمام اعضاي يك خانواده مي‌پردازد؛ خانواده‌اي كه تنها در سايه همدلي و همگرايي اعضاي آن است كه آرامش و امنيت از دست رفته را باز مي‌يابد. روح‌الله سهرابي، كارگردان اين مجموعه تلويزيوني به سؤالات «جوان» درباره مضمون اجتماعي اين سريال و ظرفيت‌هاي ارتباط با مخاطب پاسخ گفته است.

«آرام مي‌گيريم» قرار است به كدام نياز مخاطب سيما پاسخ بگويد؟
ما در اين سريال به مباحث اجتماعي روز مي‌پردازيم. خانواده‌هايي كه بنيان يك جامعه را تشكيل مي‌دهند، در اين سريال با وقايعي روبه‌رو هستند كه شاكله داستاني را شكل مي‌دهد. جامعه ما با همه تنش‌ها و مشكلاتي كه با آن دست و پنجه نرم مي‌كند، از نعمت و امتيازي برخوردار است كه در ميان جنجال‌هاي روزانه به چشم نمي‌آيد. در واقع ضروري‌ترين نياز اجتماعي در همه جوامع امنيت و آرامش است كه البته مراتبي دارد و ما در «آرام مي‌گيريم» به‌طور كلي به موضوع آرامش و امنيت در جامعه و هزينه‌اي كه براي اين موضوع پرداخت شده است، مي‌پردازيم.
در واقع خط اصلي داستاني «آرام مي‌گيريم» كه شايد خيلي هم پررنگ مطرح نشود اما شاكله اصلي داستاني را در بر مي‌گيرد، روي موضوع امنيت و آرامش بنا شده است. ما به اين اشاره مي‌كنيم كه عقبه اين امنيت و آرامش كه فرد فرد اعضاي جامعه به طور نسبي از آن برخوردارند، چه كساني هستند و چه جريان و فكري باعث شده اين امنيت پايدار براي ما تحقق پيدا كند.

پربازيگر بودن سريال بيشتر اقتضاي قصه است يا انگيزه جذب مخاطب باعث اين رويكرد شده است؟ فكر مي‌كنيد چقدر در جذب مخاطب عام توفيق داشته باشيد؟
ما بر مبناي ضرورت خطوط اصلي قصه ترجيحاً به سمت بازيگران نام‌آشنا رفتيم و داستان «آرام مي‌گيريم» به لحاظ تعدد كاراكترها همه طيف‌هاي سني از نوجوان تا ميانسال و افراد پابه سن گذاشته را دربر مي‌گيرد. خطوط عاطفي و عشقي و مضاميني چون كينه و انتقام و دلدادگي كه در بستر التهابات درون‌خانوادگي بروز مي‌يابد در اين سريال از نقطه‌اي آغاز و به نقطه‌اي مشخص ختم مي‌شود. در كل به نظرم اين مجموعه بتواند طيف‌هاي مختلف جامعه را به خود جذب كند و همه تلاش ما هم اين بوده تا طيف وسيع‌تري از مخاطب را جذب كار كنيم.

يكي از ايرادات اصلي كه به مجموعه‌هاي تلويزيوني گرفته مي‌شود، اين مسئله است كه بيشتر بر نقاط منفي جامعه انگشت گذاشته مي‌شود و منفي‌ها بر مثبت‌ها غلبه دارد و همين رويكرد سبب مي‌شود وظيفه الهام‌بخش بودن به لحاظ مثبت در آثار نمايشي تلويزيون بروز و ظهور پيدا نكند، يعني مخاطب قرار نيست كاراكتر يا جريان اخلاقي قدرتمندي را مشاهده كند تا با او همذات‌پنداري كرده و به عنوان الگو آن را بپذيرد و صرفاً جنبه سرگرم كردن مخاطب در اولويت قرار دارد. اين آسيب كه در سريال‌هاي تلويزيوني ما خيلي همه‌گير شده در مجموعه آرام مي‌گيريم چه وضعيتي دارد؟
من به لحاظ شخصيتي خودم آدم آرمانگرايي هستم. البته معتقدم در يك فيلمنامه خوب نيروهاي منفي هم بايد حضور داشته باشند و مخاطب از دل اين تقابل ميان خير و شر درگير قصه شود.
ولي متأسفانه در اغلب كارها نيروهاي شر بر خير غلبه دارند.
بله اين آسيب در تلويزيون و به ويژه سينماي ما وجود دارد و در واقع از سينما به تلويزيون سرايت كرده است. فيلمسازان ما فراموش مي‌كنند كه بايد كاراكترهاي مثبت قوي و تأثيرگذار خلق كنند تا مخاطب با آنها همذات‌پنداري كند و نقش متعادل كردن جامعه از اين طريق زياد جدي گرفته نمي‌شود اما مسئله‌اي كه وجود دارد اين است كه كاراكترهاي منفي هميشه در هنرهاي نمايشي نقش تأثيرگذاري داشته‌اند و خلق خانواده و شخصيت‌هاي مثبت در تقابل با آن خود را نشان مي‌دهد. خوشبختانه مسيري كه ما در سريال آرام مي‌گيريم طي كرده‌ايم به گونه‌اي است كه مي‌توانم به جرئت بگويم سكانس به سكانس حساسيت براي آن وجود داشته است. ما كاراكترهاي قوي زيادي داريم كه مي‌توانند به عنوان الگو ارائه شوند يعني اين ظرفيت در آنها وجود دارد. در واقع ما خيلي به اين سمت نرفتيم كه خالق كاراكترهايي خاكستري باشيم كه هيچ اثرگذاري ندارند و در كار نقشي خنثي ايفا مي‌كنند. خود من اعتقاد دارم نويسنده‌هاي ما مي‌توانند به خلق شخصيت‌هاي اثرگذار مثبت دست بزنند و اين اتفاق در سريال آرام مي‌گيريم افتاده است. در كل تلاش ما اين بوده كه مسيري را طي كنيم كه غيرشعاري و باور‌پذير باشد.
پخش مجموعه تلويزيوني «آرام مي‌گيريم» به كارگردانى روح‌الله سهرابى و تهيه‌كنندگى فرهاد گلى كه توليد آن از اول ارديبهشت ماه سال جاري در تهران كليد خورده است، از شب یک‌شنبه (دیشب) آغاز شد و هر شب ساعت ۲۱ و ۳۰ دقيقه از شبكه 2 سيما به نمايش درمي‌آيد.
در اين مجموعه هوشنگ توكلي در قالب شخصيتي با نام حاج‌ابراهيم به ايفاي نقش مي‌پردازد و نقش همسر او با نام مونس را ثريا قاسمي ايفا مي‌كند. اين دو شخصيت چهار پسر دارند كه نقش اين چهار شخصيت را علي اوسيوند (در نقش ناصر)، مير‌طاهر مظلومي(منصور)، مجيد صالحي(مسعود) و مهدي سلوكي(سعيد) ايفا مي‌كنند.
 آتيلا پسياني در «آرام مي‌گيريم»، ايفاي نقشي متفاوت را عهده‌دار است و در نقش سردار عباس مبشر، تنها داماد خانواده حاج ابراهيم (همسر ماهان با بازي لعيا زنگنه)، مقابل دوربين رفته است. سردار مبشر، يكي از سرداران امنيتي است كه در كنار مشغله‌هاي كاري و تلاش براي تأمين امنيت مرزهاي كشور و مقابله با تروريست‌ها و اشراري كه قصد ايجاد اختلال در كشور را دارند، همزمان با مشكلات شخصي و خانوادگي هم مواجه شده و مي‌كوشد به كمك حاج ابراهيم در حل مشكلات خانواده همسرش هم گام بردارد.
همچنين آشا محرابي و ليلا اوتادي در نقش دو عروس خانواده‌ و همسران مجيد صالحي و مهدي سلوكي هستند. علاوه بر بازيگراني كه از آنها نام برده شد، كامران تفتى، كاظم بلوچى، نسرين مقانلو، حسن جوهرچي، شهرزاد كمال‌زاده، نگار عابدي، محمد فيلي و مونا فرجاد نيز ديگر نقش‌آفرينان اين سريال هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار