کد خبر: 832887
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
سفير فيلم «تولد يك ملت»:
«تولد يك ملت» فيلمي در سبك زندگينامه‌اي به نويسندگي و كارگرداني نت پاركر محصول سال ۲۰۱۶ است كه به داستان زندگي نت ترنر پرداخته است...
معصومه طاهری
«تولد يك ملت» فيلمي در سبك زندگينامه‌اي به نويسندگي و كارگرداني نت پاركر محصول سال ۲۰۱۶ است كه به داستان زندگي نت ترنر پرداخته است. فيلم يكي از جنجال‌برانگيزترين بخش‌هاي تاريخ ايالات متحده امريكا را روايت مي‌كند. ترنر در سال 1800 در ساوتهمتون امريكا متولد شد و مانند اغلب سياهپوستان آن دوران، زندگي خود را به عنوان برده سفيد‌پوستان ادامه داد. اما در سال‌هاي جواني وي كه دچار تعصبات شديد مذهبي بود، ناگهان اعلام كرد از طرف پروردگار برگزيده شده تا سياهپوستان را از بردگي و اسارت نجات دهد.
در اين فيلم نت پاركر بسيار عالي تولد و حيات دوباره يك ملت را به نمايش درآورده است. عبدالملك رپر معروف فرانسوي است كه در فيلم با صدايش قهرمان فيلم يعني ترنر را همراهي مي‌كند. وي به عنوان سفير فيلم معرفي مي‌شود؛ كسي كه با هنرمندي به عنوان يك رسالت مهم باعث شد فيلم در حافظه مخاطبان ماندگار شود.
از مشخصه‌هاي فيلم« تولد يك ملت» ‌آن است كه نت پاركر توانسته يك اثر قدرتمند و خوبي را در جشنواره فيلم ساندس در سال 2016 ارائه بدهد و به عنوان برنده جايزه بزرگ هيئت داوران انتخاب شود. درحقيقت «تولد يك ملت» ما را به گذشته شرم‌آوري مي‌برد تا بتوانيم آينده مشتركمان را بهتر بررسي كنيم؛ دوراني كه همراه با خشونت بوده است. ماجراي نت ترنر به 30 سال قبل از جنگ‌هاي داخلي امريكا برمي‌گردد؛ زماني‌كه مانند ديگر بردگان او نيز برده بود اما متوجه مي‌شود كه متون مقدس ابزاري براي ظلم و ستم به آنهاست و تصميم مي‌گيرد مردم خود را با شورشي آزاد و رها كند. فيلم در مقايسه با سه برنده جايزه اسكار يعني« 12 سال بردگي» استيو مك كوئين، شايد با مهارت بيشتري به ظلم و ستم نسبت به يك جامعه اشاره كرده باشد و بهتر توانسته مسئله را بيان كند. در واقع اين فيلم مي‌خواهد از زبان يك بازيگر ناشناس، ماجراي لغو برده‌داري را مطرح كند و از آزادي بگويد. فيگارو با خواننده فرانسوي كسي كه صدايش مكمل واژه‌ها در فيلم «تولد يك ملت»‌ بود گفت‌وگوي كوتاهي كرده است:
 شما براي ديدار با مردم آمده‌ايد تا در جلسه نقد و بررسي فيلم شركت داشته باشيد؛ چرا شما سخنگوي فيلم شده‌ايد و از هنرمندان ديگري استفاده نكردند؟
صادقانه بگويم، من با اين پروژه به زمان گذشته رفتم، زماني كه اين فيلم را ديدم. من گفتم آنچه شما مي‌خواهيد را انجام مي‌دهم چون اين فيلم مهمي است. من آن را به عنوان يك شاهكار هنري و مانند يك داروي شفابخش مي‌دانم. اين بسيار مهم است كه فيلم بتواند با مردم ارتباط برقرار كند.
 آيا فيلم جنبه آموزش و اطلاع‌رساني داشته يا سرگرمي يا هردو؟ موفقيت گيشه را در چه مي‌دانيد؟
اين فرايند درحال اجراست؛ يعني همان اندازه كه فيلم مي‌تواند به عنوان يك ابزار آموزش و اطلاع‌رساني باشد به همان اندازه هم سرگرم‌كننده است. هم در فرانسه و هم در امريكا من فكر مي‌كنم در هر دو مسئله بهترين فيلم اثرگذار است. درحقيقت اين فيلم يك سند سرگرم‌كننده و شگفت‌انگيز است. اميدوارم در گيشه هم با موفقيت همراه باشد و ما بتوانيم براي دانش‌آموزان هم به نمايش دربياوريم حتي به عنوان يك برنامه درسي در مدارس از آن استفاده شود و درباره آن صحبت كنند چراكه داستاني است كه همه چيز را روايت مي‌كند.
 ما واقعاً احساس مي‌كنيم كه نت پاركر متعلق به نسلي از فيلم‌سازان هاليوودي است كه كدهاي هاليوود را بهتر درك كرده و توانسته با گفتماني شبه نظامي آنها را به خدمت بگيرد.
بله همين طور است. اگر «اوا دوورني»، «ديمين شزل»در فرانسه، رشيد بوشارب كارگردان الجزايري يا «ژان كلود» افتخار مي‌كنند كه در فيلم‌هايي مربوط به سرخپوستان حضور پيدا كردند اين فيلم هم يك تأثيرگذاري خوبي مي‌تواند داشته باشد. شما مي‌توانيد روي اين امور كار كنيد و سرمايه‌گذاري داشته باشيد. به اعتقاد من عميقاً اين كار محوري و اثرگذار در زمان ما خواهد بود است اينكه افراد بيايند و داستان يك اجتماع خاصي را بگويند و يك جامعه انساني را به تصوير بكشند مهم است.
بازيگران چطور مي‌توانند سفيران هنري باشند؟
من فكر مي‌كنم از ويژگي‌هاي يك هنرمند سخاوت است و من براي آن مبارزه مي‌كنم. خلاقيت در گفت‌وگو يك فرايند است كه مي‌‌تواند باعث جنبش و تحرك عمومي شود. در نتيجه ارتباط با ديگران خيلي چيزها را ياد مي‌گيريم و اين مهم است كه ما چگونه و چطور تبادل اطلاعات داشته باشيم تا كار بهتري ارائه بدهيم. من از همكاري و ارتباط با ديگران خيلي چيزها ياد مي‌گيرم و اين مهم است. در هر حال فشاركاري وجود دارد ولي نبايد سؤال و ارتباط با ديگران را مزاحمت بدانيم.
 دقيقاً در فيلم، مسائل اخلاقي و خشونت هر دو وجود دارد مي‌توانيد بگوييد منظور پاركر چه بوده است؟
همه اين خشونت تاريخي درست است. در واقع نت پاركر بخش‌هايي از صحنه‌هاي سخت و غيرقابل تحمل كه بر افراد وارد شده است را به تصوير كشيده و سعي كرده تا اندازه‌‌اي به واقعيت نزديك شود و در پايان به اخلاقيات برسد او مي‌خواهد به ما بگويد در تاريخ همه اينها هست حتي اگر به دورترين نقطه تاريخي و تاريك‌ترين زمان‌ها نگاه كنيد اين خشونت‌ها هست. ما بايد اين فيلم‌ها را بسازيم تا چهره گذشته را به امروز نشان بدهيم. نبايد از نشان دادن تاريخ بترسيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار