کد خبر: 832817
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
كره‌جنوبي قصد دارد خريد ميعانات گازي ايران را به ميزان 17 درصد در ماه جاري نسبت به ماه گذشته كاهش دهد و ميعانات گازي قطر را جايگزين كند، اين اتفاق در خلأ واحد مركاپتان‌زدايي پالايشگاه‌هاي گازي پارس جنوبي رخ مي‌دهد.
كره‌جنوبي قصد دارد خريد ميعانات گازي ايران را به ميزان 17 درصد در ماه جاري نسبت به ماه گذشته كاهش دهد و ميعانات گازي قطر را جايگزين كند، اين اتفاق در خلأ واحد مركاپتان‌زدايي پالايشگاه‌هاي گازي پارس جنوبي رخ مي‌دهد.
به گزارش فارس، بر اساس آمار و اطلاعات رسانه‌هاي بين‌المللي، كره جنوبي واردات ميعانات گازي از ايران را كاهش داد و ميعانات گازي قطر را جايگزين كرد.
ظاهرا كره جنوبي قصد دارد واردات ميعانات گازي خود از ايران را طي ماه جاري 17 درصد كاهش دهد كه بر اين اساس ميزان بارگيري ميعانات گازي ايران در ماه ژانويه به 385 هزار بشكه در روز خواهد رسيد، در حالي كه اين رقم براي ماه دسامبر 462 هزار بشكه برآورده شده بود.
به گفته مديرعامل پالايشگاه گاز پارسيان به دليل توليد ميعانات گازي شيرين در اين پالايشگاه بيشترين صادرات ميعانات گازي اين پالايشگاه به كره جنوبي است و از طرفي به دليل ترش بودن ميعانات گازي توليد شده در پارس جنوبي صادرات ميعانات گازي از پالايشگاه‌هاي گاز پارس جنوبي با مشكل مواجه است، هر چند كه برخي از مسئولان شركت نفت بارها از افزايش صادرات ميعانات گازي پارس جنوبي به كشورهاي اروپايي خبر داده‌اند.
بر اساس آمارهايي كه از سوي مسئولان ارشد صنعت نفت ارائه مي‌شود، هم اكنون روزانه بيش از 600 هزار بشكه ميعانات گازي در كشور توليد مي‌شود.
اما اخبار و اطلاعات منتشر شده در رسانه‌هاي بين‌المللي اعلام مي‌كنند كه فقط حجم اندكي از اين ميعانات در داخل مصرف يا صادر مي‌شود كه علت اين موضوع نيز بالابودن مركاپتان موجود در ميعانات گازي توليدي ايران است.
بالابودن مركاپتان در ميعانات گازي توليدي از پارس جنوبي امري طبيعي است زيرا گاز اين ميدان داراي سولفور بسيار بالايي است كه در كشور قطر از تجهيزات مركاپتان‌زدايي براي تصفيه ميعانات گازي توليدي اين ميدان استفاده مي‌شود ولي جالب است كه در ايران با توجه به اينكه پنج پالايشگاه گازي در قالب 10 فاز گازي توسط شركت‌هاي بين‌المللي خارجي احداث شده است اما هيچ تأسيسات مركاپتان‌زدايي براي ميعانات گازي توليدي در هيچ يك از اين پالايشگاه‌ها احداث نشده است.
به همين دليل پژوهشگاه صنعت نفت در حال طراحي تأسيسات مركاپتان‌زدايي از ميعانات گازي توليدي پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي است كه قرار بود تا پايان سال 95 در اين پالايشگاه‌ها نصب شود.
نكته جالب توجه اينجاست كه طراحي اوليه برداشت از ميدان پارس جنوبي و پالايشگاه‌هاي گازي آن توسط شركت توتال فرانسه انجام شده است و در اين طراحي هيچ اشاره‌اي به تأسيسات مركاپتان‌زدايي نشده است. بقيه پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي از روي طرح اوليه توتال ساخته شده‌اند.
به هر حال بالابودن مركاپتان يا به اصطلاح ترشي ميعانات گازي ايران موجب شده است مشتريان جهاني براي خريد ميعانات گازي از ايران رغبت كمتري داشته باشند از اين جهت مسئولان صنعت نفت چاره‌اي جز ذخيره‌سازي ميعانات گازي ندارند كه بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده در نشريات بين‌المللي هم اكنون ايران 28 ميليون بشكه ميعانات گازي ذخيره شده در دريا دارد.
ناگفته نماند كه ادامه اين وضعيت مي‌تواند خطر توقف يا كاهش توليد گاز در بخشي از فازهاي پارس جنوبي را به همراه داشته باشد به همين دليل مسئولان صنعت نفت بايد هرچه سريع‌تر فكري به حال مصرف ميعانات گازي توليدي پارس جنوبي كنند.
ظاهراً تمركز مسئولان به جاي توليد واحد‌ مركاپتان‌زدايي بر احداث پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس است كه با راه‌اندازي اين پالايشگاه روزانه 360 هزار بشكه ميعانات گازي در اين پالايشگاه مصرف خواهد شد و با راه‌اندازي آن بخشي از مشكل پيش آمده در عدم مصرف ميعانات گازي ايران برطرف خواهد شد. اما همچنان پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي نيازمند واحد مركاپتان‌زدايي از ميعانات گازي است كه بايد هر چه سريع‌تر در اين زمينه نيز اقداماتي صورت گيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار