کد خبر: 832781
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
بومي ها مي گويند سرمايه گذاري در حوزه گردشگري «كهمان»، بهانه اي براي ورود زمين خواران به منطقه است
بحث تخريب مناطق گردشگري و تاخت و تاز سودجويان به حريم مناطق بکر و گردشگرپذير بحث جديدي نيست. موضوعي که به رغم تکرار فراوان و تحميل خسارت هاي بسيارسالهاست در سايه بي نظارتي ها و سکوت مسئولان تداوم يافته و به عنوان يکي ازمعضلات حوزه محيط زيست ثبت شده است. منطقه گردشگري کهمان شهرستان سلسله لرستان نيز از جمله مناطقي است که به لطف متجاوزان و متصرفان در يک بازه زماني نه چندان طولاني خسارات فراواني ديد وبالاخره بعد از چند سال بي توجهي، حالا مشمول اقدامات رفع تصرف شده است. اقداماتي که بنا به گفته برخي اهالي،در سايه فراهم کردن شرايط سرمايه گذاري در حوزه گردشگري، راه را براي تصرف عده اي خاص باز مي کند.
مريم احمدي
آزادسازي حريم يا نشان دادن چراغ سبز به متصرفان «كهمان»

منطقه "کهمان" در شهرستان سلسله لرستان به دليل برخورداري از طبیعت منحصربه‌فرد از پوشش درختی و سراب‌های خروشان، سالهاست به عنوان يک منطقه نمونه گردشگري تحت حفاظت سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته و معروفترین جاذبه ژئو توریسم در استان لرستان محسوب مي شود.وجود چندين سراب در اين منطقه در کنار درختان خودرو گردو، گلابي، پسته وحشي، بلوط، تمشک و به، که سالانه صدها تن بار مي دهد کهمان را به منطقه اي سوداورتبديل کرده است. پتانسيلي که در سايه بي توجهي حافظان اين منطقه ارزشمند، سودجويان و متصرفان را اغوا کرده تا آنجا که ظرف دو سه سال کمر به نابودي داشته هاي اين منطقه بستند.

از سال ۹۱ تعداد بسياري از درختان خودروي اين منطقه که به عنوان يکي از جاذبه هاي کهمان محسوب مي شد يکي پس از ديگري و در سکوت مسئولان از خاک بيرون کشيده شد.

پس از آن تجاوز به حريم رودخانه و ساخت وساز واحدهاي مسکوني، درياچه پرورش ماهي و پل کشي در بستر رودخانه اوج گرفت، تا انجا که به سرعت عرض دورخانه کهمان از 15 متر به کمتر از 5 متر رسيد. انجام اين اقدامات به صورت آشکار و کاملا علني و البته با سرعت چشمگير، تا مدتي اين تصور را در بين اهالي ايجاد مي کرد که اين تاخت و تازها از سوي سازمان هاي دولتي و با مجوز قانوني و در جهت توسعه صنعت گردگشري منطقه در حال اجراست. اما تداوم اين روند بعد از دو سه سال زنگ هشدار تخريب منابع طبيعي را براي مردم ومسئولان منطقه به صدا درآورد. بماند که در اين ميان برخي اهالي نيزبه بهانه حفظ حريم شخصي باغات و زمين هايشان از فرصت استفاده کردند و به حصارکشي پرداختند و اندک فضاي باقي مانده براي تفريح گردشگران را نيز محدودتر کردند.

با قطع چند صد اصله درخت باارزش ظرف دو سه سال در کنار فنس کشي و تجاوز به حريم رودخانه ها و نابودي بخش هايي از خاک و آب منطقه در اثر فعاليت هاي غيرمجاز ودر پي آن بي رونق شدن گردشگري و البته تهديد خطر جاري شدن سيلاب دراثر تصرف حريم رودخانه بالاخره مسئولان شهرستان تصميم گرفتند براي نجات باقي مانده اين منطقه نمونه گردشگري وارد عمل شوند.

نوشدارو بعد از مرگ سهراب!

اگرچه طي اين سالها کمبودنيروي انساني و وسايل نقليه گشت زني در دستگاه هاي متولي از جمله اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سلسله بارها به عنوان بهانه عدم برخورد و افزايش تعارضات در اين منطقه نمونه گردشگري مطرح بوده و مسئولان اين شهرستان با پاسکاري وظايف از زيربار مسئوليت شانه خالي مي کردند اما بالاخره خسارت هنگفتي که طي اين مدت به اين منطقه گردشگري تحميل شد راه را براي بهانه جويي بيشتر بست .

همچنين محرز شدن احتمال تشدید حوادث سیلابی، آبگرفتگی معابر و تشدید آلودگی منابع آبی شهرستان در اثر تصرف حريم و بستر رودخانه مسئولان را بر آن داشت تا به طور جدي و با برخورد قضايي در مقابل پديده تصرف و تجاوز به منابع طبيعي کهمان وارد عمل شوند. اقدامي که اگرچه به نوعي نوشداروي بعد از مرگ سهراب محسوب مي شود اما در صورت انجام جدي مي تواند ته مانده جان کهمان را نجات دهد و منابع از دست رفته را تا حدودي احيا کند.

در حالي که از اوايل سال جاري طرح آزاد سازي حريم منابع طبيعي کهمان و برخورد قضايي با متصرفان در دستور کار قرار گرفته و ادارت و سازمان هاي مربوطه با اتکاي به حمايت دستگاه قضايي به تخريب فنس کشي ها وساخت وسازهاي غيرمجاز در حريم رودخانه پرداخته اند اما برخي اهالي معتقدند انجام سريع و جدي اين اقدامات با بهانه سرمايه گذاري در حوزه گردشگري شايد بهانه اي براي کوتاه کردن دست اهالي منطقه از بستر رودخانه و در عوض بازکردن راه براي جولان برخي متصرفان خاص و غير بومي به بهانه توسعه گردشگري در منطقه باشد. چرا که بنا به گفته اين اهالي، مسئولان اقدامات مقابله اي خود را با اهالي شروع کرده اند و تاکنون با افراد غيربومي برخوردي صورت نگرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار