کد خبر: 832689
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
باراك اوباما در آخرين روزهاي زمامداري تمام تلاش خود را به كار گرفته تا طوري مهره‌هاي روابط با كرملين را بچيند كه رئيس‌جمهور بعدي چاره‌اي جز ادامه مسير روس‌ستيزانه وي نداشته باشد.
باراك اوباما در آخرين روزهاي زمامداري تمام تلاش خود را به كار گرفته تا طوري مهره‌هاي روابط با كرملين را بچيند كه رئيس‌جمهور بعدي چاره‌اي جز ادامه مسير روس‌ستيزانه وي نداشته باشد. در همين رابطه افشاگري اخير يك جاسوس انگليسي درباره وجود اسناد سري از دونالد ترامپ در دست روس‌ها به جنجالي بي‌سابقه در واشنگتن انجاميده و همسو با اين قضيه جلسات استماع وزراي كابينه ترامپ در سنا، عمدتا بر محور سؤالات مرتبط با آينده رابطه روسيه و امريكا متمركز بوده است. در عرصه ميداني هم دولت اوباما بزرگ‌ترين استقرار نيرو از زمان پايان جنگ سرد در اروپاي شرقي را در لهستان انجام داده كه در جواب به او روس‌ها هم با استقرار سامانه فوق پيشرفته اس 400 در كريمه و مسكو قدرت خود را به رخ حريف مي‌كشند.

روسيه با استقرار يك هنگ متشكل از چند مجموعه پدافند هوايي موشكي اس- 400 در حومه مسكو، آسمان پايتخت را به صورت چند لايه زير پوشش دفاعي اين سامانه پيشرفته قرار داد.  اين سامانه‌ها كه در منطقه پادولسك در جنوب استان مسكو مستقر شده، مي‌توانند حريم هوايي پايتخت روسيه و مناطق اطراف را به‌طور كامل زير پوشش دفاعي قرار دهند.  اس 400 كه هنوز در اختيار هيچ كشوري جز روسيه نيست، با توان شليك همزمان 72 موشك و نابودي اهداف تاكتيكي و ‏بالستيكي از پنج تا 60 كيلومتر فاصله و دو تا 27 كيلومتر ارتفاع از پيشرفته‌ترين سامانه‌هاي دفاعي در جهان شناخته مي‌شود ‏كه توان نابود‌سازي اهداف آيرو ديناميكي را در فاصله سه تا 250 كيلومتري با ارتفاع 100 متري تا 27 كيلومتري نيز دارد. ‏ همچنين شبه جزيره كريمه كه از سه سال پيش از اوكراين جدا و به روسيه ملحق شده است، تحت پوشش دفاعي سامانه‌هاي پدافند هوايي ‏موشكي اس- 400 قرار گرفت. ‏ شبه‌جزيره كريمه در سال 2014 پس از برگزاري همه پرسي به‌طور يكجانبه از اوكراين اعلام استقلال كرده و با امضاي ‏قراردادي به روسيه الحاق يافت كه موجب تيره شدن روابط غرب با روسيه و آغاز دور جديدي از تحريم‌هاي امريكا و اروپا عليه مقامات و شركت‌هاي روسي شد.  اين در حالي است كه روز چهارشنبه حدود يك هزار نظامي از 4هزار نيروي وعده ‌داده ‌شده امريكا، همراه با خودروهاي زرهي سنگين، از آلمان به جنوب غرب لهستان وارد شدند. در پايان فرآيند استقرار تمامي نيروهاي عمليات «اراده آتلانتيك» صدها خودروي زرهي و نظامي و ۸۷ تانك «آبرامز» در لهستان ‏حضور خواهند داشت.

همزمان قرار است 4هزار نيروي زميني امريكايي در سراسر لهستان، كشورهاي حوزه بالتيك، بلغارستان ‏و روماني مستقر شوند. ‏ ديميتري پسكوف، سخنگوي رياست جمهوري روسيه، اين حركت را نوعي تهديد دانسته و گفت: «اين‌گونه اقدامات منافع و امنيت ما را به خطر مي‌اندازد. به‌ويژه آنكه در راستاي آن‌يك طرف سوم حضور نظامي خود را در نزديكي مرزهاي ما تقويت مي‌كند. اين ‌طرف سوم [امريكا] حتي يك كشور اروپايي هم نيست.» ماريا زاخارووا، سخنگوي وزارت خارجه روسيه هم اين رفتارها را «نمونه‌اي از فعاليت‌هاي نظامي تحريك آميز بيشتر در نزديكي مرزهاي روسيه در چارچوب سياست ننگين محدودسازي عليه مسكو» خواند و تأكيد كرد كه هدف از استقرار سريع تجهيزات نظامي سنگين در اروپا تلاش كابينه در حال كناره‌گيري باراك اوباما براي پيچيده‌ كردن هر چه بيشتر روابط دوجانبه ميان دو كشور است.
 
رويكرد دوسويه ترامپ در برابر مسكو
در حالي كه سناتورهاي امريكا از هر دوجريان تلاش كردند روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه تا جايي كه مي‌توانند از ركس تيلسون نامزد احراز پست وزارت خارجه امريكا و ژنرال بازنشسته «جيمز ماتيس‌» براي تصدي پست پنتاگون در كابينه «دونالد ترامپ» اظهارات ضد‌روسي بيرون بكشند، اظهارات اين دو متناقض مي‌نمود. اين دو ضمن به كارگرفتن جملاتي در محكوميت برخي اقدامات روس‌ها، از اظهار نظر عليه شخص پوتين خودداري كردند. ماتيس روز پنج‌شنبه گفت كه روسيه اصلي‌ترين تهديد براي منافع امريكا محسوب مي‌شود و امريكا بايد در صورت نياز آماده روبه‌رو شدن با مسكو باشد اما در عين حال از درخواست ترامپ براي بهبود روابط با روسيه نيز حمايت كرد.  ماتيس در ادامه افزود كه روسيه، چين و عناصر داعش بزرگ‌ترين چالش را براي امريكا در مسير رهبري جهان از زمان جنگ‌ جهاني دوم به وجود آورده‌اند. وي از كنگره امريكا خواست بودجه‌هاي آمادگي نظامي و دفاعي اين كشور را به واسطه وجود چنين تهديداتي كوچك نشمارد.  ماتيس افزود: «آماده انجام وظيفه‌ام اما بايد متوجه واقعيت‌هايي كه در رابطه با نيات و اهداف روسيه وجود دارد بشويم. » وي همچنين گفت كه روز به روز از شمار مناطقي كه امريكا مي‌تواند در آنجا با مسكو همكاري كند كاسته مي‌شود.  وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اصلي‌ترين تهديدي كه متوجه امريكا است، گفت: «به باور من اصلي‌ترين تهديد روسيه است.»

پيش از ماتيس هم ركس تيلرسون در جواب اصرار سناتورها براي اينكه پوتين دستور حمله سايبري به امريكا را صادركرده است، آن را تنها «فرضي منصفانه» خواند و گفت او اطلاعات كاملي در مورد جزئيات آن گزارش ندارد اما گزارش غيرمحرمانه‌اي را كه هفته پيش در اين مورد منتشر شد، خوانده است.  وي در واكنش به اظهارات سناتور مارك روبيو كه پوتين را به خاطر حمايت از دولت بشار اسد در سوريه «‌مسئول جنايات جنگي‌» در اين كشور خواند، تصريح كرد كه پوتين را «جنايتكار جنگي» نمي‌داند و افزود: «‌من از اين عبارت استفاده نمي‌كنم. اينها اتهامات خيلي جدي است و من مايلم پيش از رسيدن به اين نتيجه اطلاعات خيلي بيشتري در اختيار داشته باشم.»  به نظر مي‏رسد ترامپ اميدوار است از سويي خود را رئيس‌جمهوري آماده هرگونه مواجهه با روس‌ها نشان دهد اما در عمل هدف اصلي وي بازسازي روابط تيره ميان امريكا و روسيه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار