کد خبر: 832682
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰
تحقيق و تفحص از سهام عدالت دوباره كليد مي‌خورد؟!
رانت مديريت سهام عدالت چه در آن دوره كه در اختيار كانون شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني بود و چه از سال 92 تاكنون كه در اختيار دولت است، يك امتياز ويژه تلقي مي‌شود...
رانت مديريت سهام عدالت چه در آن دوره كه در اختيار كانون شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني بود و چه از سال 92 تاكنون كه در اختيار دولت است، يك امتياز ويژه تلقي مي‌شود، با اين حال با گذشت 10 سال سرنوشت دهها هزار ميليارد تومان از دارايي 49ميليون ايراني نامعلوم است و خروجي تحقيق و تفحص از سهام عدالت در يك جمله مافياي 250نفري سهام عدالت خلاصه شد.

به گزارش «جوان»، بي‌تفاوتي نهادهاي نظارتي به آنچه در 10 سال اخير بر سر دارايي عظيم سهام عدالت آمده با انتقادهاي فراوان مواجه شده است.
به گفته پورابراهيمي رئيس كميسيون اقتصادي مجلس و يكي از افراد كميته تحقيق و تفحص از سهام عدالت، اين دارايي‌ها در سال‌هاي پيش از 92 توسط يك مافياي 250 نفره اداره مي‌شده است كه عدم‌بازگشايي دستاوردهاي تحقيق و تفحص سؤالات فراواني را در اذهان عمومي ايجاد كرده، با اين حال پورابراهيمي هيچ‌گاه بيش از اين به رسانه‌ها نگفته است.
   
تسویه اقساط سهام عدالت
اما از سال 92 به بعد نمايندگان دولت يازدهم با اين ادعا كه بايد مديريت كرسي سهام عدالت در دهها شركت بورسي و غيربورسي در اختيار دولت باشد و اين روند تا تسويه كامل اقساط دولت ادامه خواهد يافت، كرسي سهام عدالت در شركت‌ها را فتح كردند، اما عملكرد دولت يازدهم در حوزه سهام عدالت بسيار نامشخص است و برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گويا در نظر دارند مجدد از ابتدا تاكنون طرح سهام عدالت را مورد تحقيق و تفحص قرار دهند.
در همين رابطه مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي سهام عدالت استان تهران با انتقاد از روند كند آزادسازي سهام عدالت، گفت: لايحه آزادسازي سهام عدالت منتظر امضاي رئيس‌جمهور بود كه با گذشت يك سال هنوز خبري از آن نيست.
   
آزادسازی سهام عدالت چه شد؟
سيدعلي حسيني، مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي سهام عدالت استان تهران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اينكه برخلاف وعده دولت، پس از گذشت يك سال، هنوز لايحه آزادسازي سهام عدالت در دولت به تصويب نرسيده است، اظهار داشت: اين لايحه طبق سازمان خصوصي‌سازي منتظر امضا در رياست‌جمهوري بود كه با گذشت يك سال هنوز خبري از آن نيست.

وي افزود: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم پيگير اين لايحه بودند، اما باز هم نتيجه‌اي از آن پيگيري‌ها حاصل نشد و در كش و قوس ميان مجلس و دولت، مسكوت ماند.
حسيني با بيان اينكه تشكيلات سهام عدالت براساس سياست‌هاي دولت وقت برپايه تعاوني‌ها گذارده شد، تصريح كرد: نظر مقام معظم رهبري نيز بر اين بود كه مشاركت مردمي در جريان واگذاري سهام عدالت به مردم وجود داشته باشد، در حالي كه دولت فعلي بنا دارد از طريق ايجاد صندوق‌هايي در بازار سهام تحت عنوان ETF (صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله بورسي) نسبت به آزادسازي سهام اقدام كنند.

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي سهام عدالت استان تهران با بيان اينكه كاملاً مخالف با ايجاد اين صندوق‌ها هستيم، تصريح كرد: در صورت تشكيل اين صندوق‌ها، دخالت مستقيم مردم از مسير تعاوني‌ها و تشكيلات آنان حذف شده و به صورت هيئت ‌امنايي اداره خواهد شد، در اين جريان، هيئت امنا در مورد پرتفوي سهام در سهام عدالت اعمال مديريت مي‌كند.
وي افزود: علاوه بر اين، تصدي مديريت‌ها در اين صندوق‌ها برعهده اين هيئت امنا خواهد بود و عملاً مشاركت مردم به صفر مي‌رسد و تنها اين سهام در اختيار مردم كه داراي ارزش نيز است، تنها قابليت خريد و فروش خواهد داشت.

حسيني با اعلام اينكه دولت فعلي به دنبال حذف تعاوني‌هاست، تصريح كرد: از سال 92 به بعد تعاوني‌ها فقط حضور اسمي داشتند، هيچ‌گونه حمايتي از آنان نشده است، همين امر موجب شد تا مديران اين تعاوني‌ها كه توسط اعضا در مجمع انتخاب شده بودند، با مشكلات مالي جدي مواجه شوند.
   
استهلاک سهام عدالت
اين مقام مسئول در بخش تعاوني اقتصاد، ارزش اسمي سهام عدالت در حال حاضر را 47 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: طبق آمارهاي اعلامي از سوي دولت، تاكنون 27 هزار ميليارد تومان از ارزش اسمي اين سهام مستهلك شده و به خزانه دولت واريز شده است.
حسيني گفت: ارزش فعلي سهام عدالت به دليل تغييرات قيمت سهام، شركت‌هاي بورسي در پرتفوي سهام عدالت دقيق مشخص نيست و يكي از علت‌هاي آن نيز عدم‌وجود صورت‌هاي مالي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و همچنين غيربورسي بودن برخي دارايي‌هاي سهام عدالت است.
وي با بيان اينكه از صورت‌هاي مالي شركت‌هاي حاضر در پرتفوي سهام عدالت، صورت‌هاي مالي شفافي در دست نيست، گفت: علاوه بر اين موضوعات، مالكيت دولت طبق قانون تجارت در شركت‌هاي مشمول واگذاري سهام عدالت قانوني نيست، اما مسئولان فعلي دولت معتقدند تا زمان تسويه كامل مطالبات، اين سهام بايد دراختيار دولت باقي بماند، علاوه بر اين مسئولان دولتي معتقدند واگذاري سهام عدالت قطعي نشده است.
   
هدیه رهبری به دهک‌های پایین
حسيني در رابطه با سه دهك مشمول هديه رهبري كه بايد نيمي از مبلغ اسمي سهام را مي‌پرداختند نيز گفت: براساس عنايت رهبري، سه دهك اول جامعه كه تحت پوشش كميته امداد يا بهزيستي بوده‌اند، بايد 50 درصد از مبلغ اسمي سهام را مي‌پرداختند كه 500 هزار تومان را شامل مي‌شد، افراد حاضر در اين سه دهك را 14 ميليون نفر تشكيل مي‌دهند.

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي سهام عدالت استان تهران همچنين با اشاره به اينكه پروژه آزادسازي سهام عدالت طبق سياست‌هاي گذشته بايد در مدت‌زمان 10 سال انجام مي‌شد، گفت: شهريورماه سال 95، 10 سال آزادسازي به اتمام رسيد اما خبري از آزادسازي نبود.
وي گفت: در اين باره، سازمان خصوصي‌سازي سايتي را راه‌اندازي كرده كه نشان مي‌دهد هر فرد سهامدار چه ميزان از سهام عدالت طلب دارد و در اين باره هيچ مشورتي از شركت‌هاي تعاوني سهام عدالت و سرمايه‌گذاري‌هاي سهام عدالت گرفته نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار