کد خبر: 832606
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
ميترا شهبازي

درحالي که کشت گياهان دارويي از ظرفيت‌هاي بسيار خوبي براي درآمد زايي در کشور برخوردار است و در 10 ماه نخست سال جاري نيز بيش از 305 میلیون دلار از اين توليدات به خارج از کشور صادر شده اما جولان دلالان مسير توليد اين محصولات را مسدود کرده است. به طوري که کشاورزان نه تنها سودي از توليد گياهان دارويي عايدشان نمي‌شود بلکه براي ادامه فعاليتشان قطعا متضرر هم مي‌شوند.

گواه اين ادعا نيز همين بس است که کشاورزان براي تهيه بذر زيره سبز به عنوان يکي از گياهان دارويي بايد کیلویی 11 هزار تومان هزينه کنند اما موقع برداشت همین محصول بايد آن را به قيمت ناچيزي چون 5000 تا 6000 تومان بفروشند. از اين رو مابقي سود اين محصول به جيب دلالي که نه شب بيداري‌هاي کشاورز را تجربه کرده و نه نگران سيل و سرما بوده است، مي‌رود.

بنابراين با اين شرايط، کشاورزان حاضرند گياهان دارويي را برداشت نکنند و بگذارند خوراک دام شوند. چرا که توليد گياهان دارويي برايشان به صرفه نيست. تمام اين مشکلات نيز در قطب توليد گياهان دارويي يعني خراسان رضوي رخ مي‌دهد. منطقه‌اي از کشور که 13 هزار و 800 هکتار از اراضی آن به زیر کشت گياهان دارويي رفته و مي‌تواند نقش مهمي را در اقتصاد کشور ايفا کند.

جاي خالي صنايع تبديلي

البته مشکلات کشاورزاني که به توليد گياهان دارويي در خراسان رضوي مي‌پردازند به همين جا ختم نمي‌شود و دامنه وسيع‌تري را در بر مي‌گيرد. به طوري که نبود صنايع فرآوري، تبديلي و بسته بندي به عنوان يکي از موانع اصلي شکوفايي صنعت گياهان دارويي در کشور شناخته مي‌شود.

در اين راستا سید هاشم نقیبی، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی نيز با تاييد مطالب فوق مي‌گويد: «با اينکه محصولات دارويي کشاورزان خراسان رضوي به دليل مرغوبيت بالايشان بين کشورهای آسیایی و اروپایی طرفداران زيادي دارد، اما نبود صنايع بسته بندي مشکلات بسياري را در مسير صادرات اين محصولات قرار داده است. به طوري که خریداران گیاهان دارویی روی داشتن بسته بندی و نبود آلودگی در محصولات تأکید زیادی دارند. بنابراين باید اين مشکلات برطرف شود واستانداردهای مربوط به توليد اين محصولات مد نظر قرار بگيرد تا زمينه افزايش صادرات گياهان دارويي فراهم شود.»

وي با اشاره به اينکه زیره سبز، گل‌محمدی، خاکشیر، آویشن، نعنا فلفلی، بابونه، ختمی، پنیرک و آلوئه ورا مهمترین محصولاتی هستند که در خراسان رضوی به عنوان گیاهان دارویی کشت مي‌شوند، مي‌افزايد: «دامنه وسيع توليدات گياهان دارويي در خراسان رضوي، از ظرفيتي مهم در رابطه با ارز آوري به کشور حکايت دارد که بايد به آن توجه ويژه‌اي داشته باشيم. »

البته علاوه بر ظرفيت‌هاي قابل توجهي که به آن کمي قبل‌تر اشاره شد، به گفته وزیر جهاد کشاورزی توليد اين محصولات، نياز کمتري به مصرف منابع آبي دارد و به اين لحاظ نيز مقرون به صرفه تر هستند. محمود حجتی در اين خصوص مي‌گويد: «مصرف آب در مقایسه با محصولات زراعی تا یک سوم کاهش مي‌يابد. بنابراين با توجه به ویژگی منحصر به فرد گیاهان دارویی و اقبال عمومی و جهانی به این محصولات، بهره گیری از ظرفیت‌های این حوزه برای اشتغال زایی، تولید ثروت و ارز آوری از طرح‌های اقتصاد مقاومتی محسوب مي‌شود.»


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار