کد خبر: 832543
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان البرز:
رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان البرز در نشست با خبرنگاران گفت : برای نهادینه شدن فرهنگ صحیح سلامت و آگاهی بیش از پیش مردم و جلوگیری از تخلف در سیستم سلامت می بایست رسانه ها در این حوزه به کمک بخش سلامت بیایند.

دکتر محمد حسن شاپوری اظهار داشت: به عنوان مثال عطاری ها به عنوان یک صنف شرح وظیفه و قوانینی برای انجام کار خود دارند و نباید خارج از چارچوب وظیفه قانونی خود عمل کنند.

وی بیان داشت: تجویز دارو و تشخیص بیماری نه تنها جزء وظایف عطاری ها نیست بلکه خلاف قانون است و تحویل دارو از سوی آنان به بیماران دراساسنامه و قوانین وجود ندارد.

شاپوری گفت: البته این اقدام برخی از عطاری ها به خاطر استقبال مردم است و ریشه فرهنگی در جامعه نسبت به این پدیده وجود دارد، چرا که فرهنگ سلامت ما داری مشکل است .

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی البرز تاکید کرد: رسانه می بایست در این خصوص علاوه بر اطلاع رسانی، موارد خلاف را انعکاس دهد.

وی ادامه داد: اکنون فعالیت عطاری ها نسبت به سال های گذشته متفاوت شده است چرا که در گذشته اقلامی که توسط آنها به بیماران تحویل داده می شد، اکنون تغییر یافته است .

شاپوری گفت: در گذشته تجویز داروهای تقویتی و تبلیغات گسترده از سوی برخی عطاری ها صورت می گرفت که اکنون تا حد زیادی با نظارت متولیان سلامت کاهش یافته است .

این مسئول افزود: هر چند که نظارت سازمان هاو سایر متولیان سلامت در این زمینه بسیار موثر است اما این رویه بدون فرهنگ سازی مردم اصلاح نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی استان البرز وظیفه رسیدگی به تمام تخلفات حوزه سلامت را برعهده دارد، بیان داشت: برای عطاری ها این سازمان پروانه فعالیت صادر نمی کند و صنف مربوطه متولی رسیدگی به امور آن ها است ، اما هر صنفی که در امر سلامت دخیل باشد، زیر ذره بین نظارت دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.

شاپوری با بیان اینکه برخی از افراد به پزشکان به عنوان افرادی که فعالیت تجاری دارند نگاه می کنند، گفت: پزشکان تنها قشری هستند که بیش از یکسال خدمات نسیه را به اقشار مختلف ارائه می دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات امکانات درمانی البرز اشاره کرد و افزود: زیر ساخت های بهداشتی و درمانی این استان نوپا با جمعیت میلیونی با امکانات شهرستان چابهارمی کند.

وی اظهار داشت: البته طی یکسال گذشته اقدام ارزشمندی در بخش تخت های بیمارستانی البرز انجام شده و آن 2 برابر شدن تخت های بیمارستانی است.

این مسئول افزود: متاسفانه وزارت بهداشت و درمان پدیده پزشک خانواده را باور ندارد و در عمل پیگیری نمی کند.

وی بیان داشت: اگر در برخی محافل بحث پزشک خانواده دنبال می شود، به خاطر جو عمومی جامعه است.

وی اظهار داشت: کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس در برنامه توسعه پنجم پزشک خانواده را پیش بینی کرد اما باید کمیسیون بهداشت از مجلس و دولت بخواهدکه چرا اجرایی شدن این موضوع تا کنون مغفول مانده است.

شاپوری خاطرنشان کرد: دربرنامه ششم هم این موضوع دیده شده است ورسانه ها می بایست این مطالبه را از مسئولان بخواهند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کرج با بیان اینکه بودجه بیمارستان‌های دولتی از بودجه عمومی تامین می‌شود گفت: بیمارستان‌های خصوصی کرج میلیاردها تومان از بیمه‌ها طلب کار هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار