کد خبر: 832481
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳
رئيس‌جمهور لبنان: روابطمان با ايران مانع روابط با عربستان نيست
سفر خــارجــي رئيس‌جمهور جديد لبنان به عربستان سعودي روز گذشته در حالي پايان يافت كه روابط دو كشور در پي اعتراض سعودي‌ها به روابط نزديك بيروت و تهران تيره شده است، باوجود اين ميشل عون در رياض ضمن حمايت از روابط نزديك با ايران، از حمايت‌هاي كشورمان از مقاومت در لبنان تقدير كرد.
ميشل عون اولين مقصد خارجي خود را عربستان سعودي انتخاب كرد؛ كشوري كه در طول يك سال گذشته موضع‌گيري خصمانه‌ بي‌سابقه‌اي عليه لبنان و حزب‌الله داشته است. به نظر مي‌رسد اين سفر ميشل عون با هدف ترميم روابط دوجانبه به‌ويژه جلب حمايت‌‌هاي اقتصادي رياض صورت گرفته است. يك منبع رسمي لبناني در رياض اعلام كرد، عربستان و لبنان بر انجام مذاكرات درباره از سر گرفتن ارائه بسته كمك‌هاي نظامي به ارتش لبنان به ارزش 3ميليارد دلار توافق كردند. اين منبع كه عضو هيئت همراه ميشل عون، رئيس‌جمهوري لبنان به رياض است به خبرگزاري فرانسه گفت: ميشل عون با ملك سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان درباره پايان لغو اين كمك مذاكره كرد. اين منبع افزود: تغيير عملي حتمي است اما كي و چگونه مشخص نيست. ما بايد منتظر بمانيم. عربستان فوريه كمك‌هاي نظامي خود به ارتش لبنان را كه به ارزش 3ميليارد دلار بود در واكنش به مواضع حمايتي بيروت از حزب‌الله لبنان لغو كرده بود. باوجود اين شبكه خبري الميادين كه به حزب‌الله نزديك است به نقل از منابع آگاه گزارش داد ملك سلمان دستوري در زمينه از‌سرگيري ارائه كمك‌هاي نظامي به ارتش لبنان صادر نكرده است و تنها به وزيران سعودي دستور داده درخواست‌هاي لبناني را بررسي كنند.  

معلوم نيست لبنان و عربستان تا چه حدي بتوانند روابط خود را دفاع كنند اما آنچه مسلم است اينكه ميشل عون حاضر نشده تن به خواسته‌هاي عربستان مبني بر فاصله گرفتن از ايران بدهد. وي در گفت‌وگو با روزنامه سعودي الشرق‌الاوسط چاپ لندن و رياض در پاسخ به اين سؤال كه آيا روابط با ايران مانع لبنان براي ارتباط با دنياي عرب است، گفت: «اين رابطه مانعي در خود ندارد، روابط ما با ايران عادي است. نماينده سياسي (در هر دو كشور) فعال است و اين روابط چيزي در خود ندارد كه مانع روابط طبيعي با جهان عرب نيست. رئيس‌جمهور لبنان همچنين از مواضع ايران در حمايت از حزب‌الله گفت: «نكته‌اي را نبايد ناديده گرفت و آن كمك ايران به حزب‌الله در چارچوب سياست حمايت از مقاومت است. اين كمك به چيزي تبديل شده كه جنگ با تروريسم در سوريه ناميده مي‌شود و شايد اين مسئله تا زماني ادامه يابد كه ما پايان آن را نمي‌دانيم.» عون در باب روابط لبنان و عربستان كه در سال اخير به تيرگي گراييد نيز گفت كه روابط ديرينه دو كشور مي‌تواند همه تيرگي‌ها را پشت سر بگذارد و او در اين سفر دريافته كه عربستان خواستار ثبات در لبنان است. ميشل عون در پاسخ به سؤالي درباره اينكه آيا لبنان مي‌تواند در منطقه ميانجيگر باشد، گفت: بله. چرا نباشد؟ كسي را كه به پايان جنگ دعوت كنيد، چه ممكن است بگويد؟ جنگ همه را خسته كرده... دو طرف بازنده هستند و كسي پيروز است كه كمتر باخته باشد.

هرچقدر زمان جنگ طولاني شود، خسارت‌ها بزرگ‌تر مي‌شود چرا كه سلاح‌هاي پيشرفته‌اي اكنون استفاده مي‌شود. عون افزود: لبنان [در خصوص ميانجيگري] با همه در منطقه صحبت مي‌كند. بعد از آن مي‌تواند سراغ مسائل ديگر برود اما اين امر نيازمند اين است كه طرف‌هاي مرتبط، تمايل داشته باشند. من به عربستان رفتم و دريافتم كه چه چيزي برايش مهم است و چه چيزي اذيتش مي‌كند. بايد با همه صحبت كنيم. اگر اراده‌اي براي حل [اختلافات] باشد، مشكلي نيست كه انسان در حل كردنش ناتوان باشد. ما آماده مشاركت در هر چيزي هستيم كه به آن تمايلي وجود دارد. 
   
عون وارد دوحه شد
ميشل عون، رئيس‌جمهوري لبنان پس از پايان سفرش به عربستان، روز چهارشنبه وارد دوحه شد و با تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر ديدار كرد. به گزارش ايسنا، ميشل عون در اين ديدار روابط دو‌جانبه ميان دو كشور را ستود و از امير قطر خواست به لبنان سفر كند. امير قطر نيز وعده داد درخواست ميشل عون را اجابت خواهد كرد. امير قطر گفت: انتخاب ميشل عون به عنوان رئيس‌جمهور لبنان بهترين گزينه بود. ما اميدواريم سفر عون آغازي براي سفرهاي ديگر ميان مسئولان دو كشور باشد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار