کد خبر: 832458
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
مجتبي بهرامي

از ابتدا روشن بود كه داعش و ديگر تروريست ها بايد طعم شكست را بچشند. اين مسئله نسبت به داعش مشخص تر بود، زيرا هيچ كشوري از توان مشروعيت بخشي به اين تروريسم سازمان يافته و مخوف برخوردار نبود. به اين دليل كه با رسميت دادن به آنها خود را در ميان افكار عمومي نامشروع مي كرد.

اما مسئله اساسي اين بود كه غرب با حضور داعش و ديگر عناصر ترور در منطقه به دنبال بهره گيري از آنها براي پيشبرد اهداف و تامين منافع خود بودند كه البته با جديت رويكردي ايران و روسيه مواجه شدند. از زمان اتحاد اين دو كشور تاثيرگذار شكست تروريسم با سرعت بيشتري نمايان شد تا اينكه آزادسازي حلب ميخ اصلي را تابوت داعش و تروريسم زد.

حال مسئله اين است كه حاميان تروريسم از چند جهت در حال باخت در چينش سياسي منطقه و همچنين افكار عمومي دنيا هستند. در گزينه اول تيم متحد با تروريسم كه عربستان سعودي در صف اول آن قرار دارد، قدرت بازيگري منطقه اي خود را به شدت در حال افول مي بيند. اين موضوع در آينده بيشتر خود را نمايان خواهد ساخت. بخصوص اگر اتحاد ايران و سويه به همراه متحدان شان به سمت استراتژيك شدن، پيش بروند.

اما مسئله مهمتر به افشاسازي دولت سوريه از حمايت هاي عربستان و متحدانش از تروريست ها بازمي گردد. در سال هاي مياني بحران سوريه همواره از اين موضوع صحبت به ميان مي آمد كه دولت و ارتش سوريه عليه مخالفان از تسليحات و مواد شيميايي استفاده مي كند. دولت سوريه نيز براي مبرا شدن از اين اتهام موافقت كرد تسليحات شيميايي خود را از كشور خارج كند.

اين در حالي است كه در كشفيات اخير از مناطقي كه از دست تروريست ها آزاد شده، مواد و سلاح هايي به دست آمده كه شيميايي بوده و از طريق عربستان در اختيار تروريست ها قرار گرفته است. در اين باره آمده است كه ارتش سوريه در چارچوب عمليات پاکسازي موفق شد مواد شيميايي ساخت عربستان سعودي را در يک انبار تسليحات به جا مانده از تروريست ها در منطقه قديمي شهر حلب کشف کرد. به گزارش خبرنگار "سانا"، يک واحد از نظاميان ارتش سوريه در جريان پاکسازي مناطق شرقي حلب پس از خروج تروريست ها موفق به کشور يک انبار تسليحات شدند.

در اين انبار مواد شيميايي شامل سولفور، کلرين و مواد خام براي ساخت گرانول هاي پلاستيک که ماده اصلي ساخت ماده انفجاري P4 است به مقدار زياد کشف شد. تروريست ها از مناطق شرقي حلب به خصوص از منطقه شهر قديمي حلب مناطق مسکوني در غرب حلب، همچنين مناطق آزاد شده شرقي و نظاميان ارتش سوريه را با مواد انفجاري شيميايي دست ساز هدف قرار مي دادند.

اين تهديدي است كه ديگر كشورها را نيز تهديد مي كند از جمله امريكا و اروپا. يكي از مهمترين دلايلي كه غربي ها نگران متحدان تروريست خود در سوريه هستند،‌ افشاي نوع تسليحاتي است كه در اختيار آنها قرار داده اند. به همين دليل با انتقاد از رويكردهاي ايران و روسيه به دنبال پاكسازي برخي از مناطق در اختيار تروريست ها هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار