کد خبر: 832429
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
نماينده مردم نهاوند درگفتگو با جوان :
محورهاي پرتردد و حادثه ساز «فيروزان» و «آورزمان» نهاوند که هر ساله مورد استفاده زائران اربعين و گردشگران قرار مي‌گيرد، در سال جاري با افزايش 88 درصدي تصادفات روبه رو شد. در اين محورها در 9ماه نخست سال، مرگ 44 نفر و مصدوميت بيش از 400 نفر رقم خورد که اوج اين تصادفات هم در روزهاي منتهي به اربعين بود. بنابراين تمام اين اتفاقات به همراه پيگيري‌هاي روزنامه جوان و نماينده مردم نهاوند منجر به اين شد که مسئولان اصلاح اين محورها را در دستور کار قرار دهند که در رابطه با جزئيات آن گفتگويي با حسن بهرام نيا نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي داريم که در ادامه خواهيد خواند.
ميترا شهبازي
آقاي بهرام نيا  بفرماييد مشکل اصلي اين دو محور «آورزمان» و «فيروزان» چه بود؟

اين دو محور مواصلاتي متعلق به شهرستان نهاوند هستند که طي سالهاي بيشماري، بستر تعدادي زيادي از تصادفات بوده‌ و مشکلات زيادي را براي مردم ايجاد کرده است. يکي از اين محورها که آورزمان نام دارد شهرستان نهاوند را به استان همدان وصل مي‌کند و محور فيروزان نيز اين شهرستان را به استان‌هاي غربي کشور، از جمله کردستان، کرمانشاه و ايلام متصل مي‌کند و مسير زائران عتبات عاليات را تشکيل مي‌دهد. بنابراين اين مسيرها به عنوان راه‌هاي پرتردد نهاوند شناخته مي‌شوند که از زيرساخت‌هاي مناسبي برخوردار نيستند و عدم توجه مسئولان به اصلاح اين نقاط در سال جاري منجر به فوت بيش از 40 نفر و مصدوميت بيش از 400 نفر در 7 ماه نخست سال جاري شد. علت اين تصادفات هم اين است که مسئولان محورهاي نهاوند- آورزمان و نهاوند- فيروزان را مسير روستايي قلمداد مي‌کردند، درحالي که از اين نقاط به عنوان جاده ترانزيتي استفاده مي‌شود. لذا اعتبارات ملي و استاني براي آن در نظر گرفته نمي‌شد و پيچ‌هاي خطرناک آن هرساله جان تعداد زيادي از مردم را مي‌گرفت. البته از اعتباراتي که به استان تخصيص داده مي‌شد، سهم ناچيزي هم به اين مسيرها مي‌رسيد و اصلاحات به صورت لاکپشتي انجام مي‌گرفت. بنابراين همين اصلاحات کم نيز خودشان باعث افزايش تصادفات مي‌شدند، چرا که مسافران بعد از گذشتن از مسيري عريض به يکباره وارد گلوگاهي مي‌شوند که محل به وقوع پيوستن تصادفات سنگين و بيشمار است.

با توجه به اينکه اين مسيرها سالهاست بستر حوادث گوناگوني هستند، امسال چه اقداماتي براي اصلاح آن‌ها انجام گرفت؟

آقاي محمدباقر نوبخت، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه ريزي و بودجه را دعوت کرديم تا وي از نزديک با وضعيت اسفناک اين محورها روبه رو شود. بنابراين به دنبال اين بازديد و پيگيري‌هايي که انجام گرفت، گزارشي فني از وضعيت دو محور تهيه شد و آن را به آقاي نوبخت ارجاع داديم تا دستورات لازم را لحاظ کنند. به دنبال آقاي نوبخت، آقاي آخوندي، وزیر راه و شهرسازی هم دستور دادند تا اعتبارات لازم براي اصلاح اين راه‌هاي مواصلاتي تامين شود. البته در حال حاضر تمام اين موارد در قالب دستوراتي است که داده شده و هنوز به مرحله اجرايي نرسيده است. بنابراين منتظر هستيم کي اولين گام يعني تامين اعتبار برداشته شود. البته حدود 5 ماه پيش هم براي اصلاح محور مواصلاتي فيروزان که به استان‌هاي غربي کشور متصل مي‌شود يک ميليارد اختصاص داده شده است که اکنون در مرحله انتخاب پيمانکار قرار دارد.

با توجه به اينکه دستورات لازم براي اصلاح محورهاي حادثه ساز نهاوند داده شده، پيش بيني مي‌کنيد اين محورها چه زماني کليد بخورد؟

درحال حاضر منتظر اين هستيم که ببينيم چه زماني اصلاح اين محورهاي کليد مي‌خورد. دستوراتي که گفته شد تقريبا دو هفته پيش توسط مسئولان داده شده است. درحال حاضر فکر ميکنم، بعد از تصويب بودجه سال 96 و در ابتداي سال آينده عمليات اجرايي اصلاح محورها شروع بشود.

بعد از کليد خورد عمليات اصلاح محورها، چقدر زمان مي‌برد تا نقاط حادثه ساز اصلاح شوند؟

با توجه به اينکه بخشي از زيرساخت‌هاي محور فيروزان انجام شده است، پيش بيني مي‌کنم زمان زيادي براي اصلاح اين نقاط نياز نباشد. بنابراين اگر مسئولان به صورت جدي به دنبال اصلاح نقاط باشند، کمتر از يکسال آينده تمام اين محورهاي حادثه ساز اصلاح مي‌شود و ديگر شاهد درد و رنج مسافران نخواهيم بود. درحال حاضر براي اصلاح اين نقاط مسئولان پيشنهاد داده اند که نزديک به 70 ميليارد تومان بايد در نظر گرفته شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار