کد خبر: 832419
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
مهمان‌نوازی ایرانی که در خون هر ایرانی جریان دارد و با تغییر جغرافیای اقلیمی و قومی رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد از جمله جذابیت‌ّهایی است که گردشگران خارجی را مجذوب ایران می‌کند. نشستن دور یک سفره، نوشیدن چای و دم‌ نوش، صرف میوه و بهره گیری از آداب و رسوم میزبانی ایرانی، تعارف‌های پی در پی جهت ارج نهادن به میهمان، از جمله مواردی است که گردشگران خارجی را به نوعی نمک گیر مهمان‌نوازی ایرانی می‌کند. یکی از مصداق‌های مهمان‌نوازی ایرانی را می‌توان در اقامتگاه‌های بوم ‌گردی دید. نزدیک به دو دهه از تاسیس این اقامتگاه‌ها در ایران می‌گذرد و با رشد صنعت گردشگری و استقبال گردشگران داخلی و خارجی از گردشگری بومی، تبدیل به یکی از ظرفیت‌های اقتصادی و سیاست‌های کلان کشور شده‌ است. دراين ميان شهرستان سرايان واقع در استان خراسان جنوبي نيز توانسته با ورود به بحث بوم گردي در توسعه گردشگري در اين منطقه گام موثري بردارد.
محمد عرب
گردشگری شهرستان سرایان در مسیر توسعه و پیشرفت

یکی از کسب و کارهای کوچک گردشگری که از سا ل ۱۹۹۴ میلادی به جهانیان معرفی شده و در چند سال گذشته در ایران به شدت در حال توسعه است، ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

بنابه گفته مسئول میراث فرهنگی، صتایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان در اين شهرستان نيز در ابتدا 8 متقاضی سرمایه گذاری در زمینه اقامتگاههای بوم گردی اعلام آمادگی نمودند و با بررسی های صورت گرفته منطقه به لحاظ ظرفیت و پتانسیل های تاریخی، طبیعی و صنایع دستی و توان سرمایه گذار تعدادی از مناطق تأیید شد و در حال حاضر سه واحد از این اقامتگاهها شامل: اقامتگاههای بوم گردی زرین چاه و نمکزار در کویر سه قلعه و اقامتگاه بوم گردی خانه تاریخی هروی در شهر سه قلعه آماده بهره برداری و در حال گرفتن پروانه بهره برداری از میراث فرهنگی است، اقامتگاه بوم گردی راویج در حال احداث و دارای پیشرفت فیزیکی 40 درصد است و تا پایان سال 95 به بهره برداری خواهد رسید. همچنین در منطقه چاه قربان ظرفیت و پتانسیل خوبی برای ایجاد اقامتگاه وجود دارد که بنا به دلایلی ایجاد این اقامتگاه با تأخیر و کندی انجام شد و در صدد رفع موانع و مشکلات هستیم تا حداکثر استفاده از پتانسیل های کویر زیبای سه قلعه صورت پذیرد.

عرب افزود: در زمینه پرداخت تسهیلات با همکاری صندوق کارآفرینی امید به چهار نفر از متقاضیان شامل: واحد بوم گردی زرین چاه ، نمکزار ، رستوران سنتی کاه کوه و مجتمع گردشگری خاطره شهر سرایان کمک هایی شده است و امیدواریم با تکمیل و بهره برداری کامل این اقامتگاهها و واحد های گردشگری، مشکلات و موانع جذب گردشگر در شهرستان مرتفع گردد.

وی ادامه داد: اقامتگاهها تنها جنبه اقامتی ندارند؛ بلکه در آن فعالیت‌های مختلفی مانند ارائه غذا و نوشیدنی بومی، ساخت، آموزش و فروش صنایع دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی، برگزاری رویدادهای و فعالیت‌های بوم‌گردی وجود دارد.

نمونه بارز تحقق اقتصاد مقاومتي

مسئول میراث فرهنگی، صتایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان گفت: انتخاب خانه‌ای بومی، مرمت و سکونت در آن؛ استفاده از معماری داخلی ساده محلی؛ پذیرایی با غذا و خوراک‌های بومی؛ مشارکت جوامع محلی در فعالیت‌ها؛ احترام و زنده نگه داشتن فرهنگ و آیین‌های سنتی منطقه؛ معرفی هنرها و صنایع خاص منطقه و معرفی موسیقی محلی ایرانی، برخی ارزش‌های هسته‌ای و مشترک این اقامتگاهها می باشد و این شیوه مهمان‌پذیری، حفاظت منابع و توسعه و بهره‌برداری پایدار از جاذبه‌های طبیعی را در کنار ایجاد درآمد مکمل و مشارکت جامعه محلی در فعالیت‌های گردشگری ایجاد کرده و از مهاجرت جلوگیری می‌نماید و در واقع نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است که البته امکان سفر با هزینه‌ مناسب در محیطی آرام ضمن آشنایی با ارزش‌های بومی را برای گردشگران داخلی نیز فراهم می‌نماید.

عرب ادامه داد: فراهم نمودن امکانات اقامتی، پذیرایی و ... برای گردشگران در شهرستان در مسیر خوبی قرار دارد و تنها باید زیرساخت های مورد نیاز نیز با کمک سایر دستگاهها فراهم شود.صدور پروانه بهره برداری رستوران سنتی کاه کوه سرایان در قالب مجتمع گردشگری که در شمال شهر قرار گرفته و صدور پروانه بهره برداری رستوران نیایش نوید فراهم شدن امکانات مورد نیاز گردشگران در شهرستان را می دهد و صد البته باعث ایجاد مشاغل مختلف و متعدد در منطقه خواهد شد.

وی گفت: از ابتدای ارتقاء شهرستان تنها رستوران بین راهی بهشت واقع در روستای بسطاق دارای پروانه بهره برداری از میراث فرهنگی بود که با معرفی پتانسیل های سرمایه گذاری شهرستان در حوزه گردشگری و ورود سرمایه گذاران از حدود 4 سال قبل برای 6 نفر متقاضی سرمایه گذاری (طرح گردشگری روستای چرمه ، کمپ گردشگری کاه کوه ،کمپ گردشگری نمکزار سه قلعه ، کمپ گردشگری روستای راویج در کویر سه قلعه ، مجتمع گردشگری خاطره و مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی رویال در شهر سرایان ) موافقت اولیه صادر شده و تعداد 4 طرح وارد فاز اجرایی شده که بزودی تعدادی از این واحد ها به بهره برداری خواهند رسید.

مسئول میراث فرهنگی، صتایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان اذعان داشت: پروانه بهره برداری اقامتگاه بوم گردی زرین چاه و نمکزار سه قلعه بزودی صادر خواهد شد و تعداد واحدهای تحت پوشش و نظارت میراث فرهنگی در شهرستان به 5 مورد خواهد رسید. تا پایان سال با توجه به پیشرفت فیزیکی مطلوب اقامتگاه بوم گردی راویج و مجتمع گردشگری خاطره سرایان و در صورت تکمیل و تجهیز و تأیید کارشناسان، برای این دو واحد نیز پروانه بهره برداری پس از تأیید دستگاههای ذیربط صادر خواهد گردید.

عرب گفت: افزایش واحد های تحت پوشش، فراهم شدن امکانات مورد نیاز گردشگران و رونق گردشگری را در شهرستان نوید می دهد و رونق گردشگری قطعا رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت .

وی بیان داشت: صنعت توریسم هم اکنون از جایگاه بسیار خوبی در سطح جهانی برخوردار است و سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی می باشد. این صنعت ضمن درآمدزایی بسیار گسترده موجب نزدیکتر شدن ملل، اقوام و فرهنگها به یکدیگر می شود قابلیتهای صنعت توریسم همه را به این باور رسانده است که این صنعت راه میانبری برای توسعه هرچه بیشتر اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و تولید ثروت در کشورهای صنعتی است؛ چرا که توسعه گردشگری، بخصوص افزایش تعداد جهانگردان بین المللی، باعث رونق طیف وسیعی از فعالیتهای اقتصادی یا منطقه ای میزبان می شود.در شهرستان پتانسل و توانمندی لازم برای ایجاد رونق گردشگری و صنایع دستی وجود دارد و معتقدیم برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در منطقه صنایع دستی و گردشگری واقعا یکی از راهکارهای اصلی و شاید تنها راهکار باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار