کد خبر: 832418
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
اوایل آذرماه سال جاري بار دیگر صورت مازندران با سیلی بحران سفید سرخ شد. 5 روز سرمای شدید علاوه بر مشکلات عدیده ای که در حوزه گاز به وجود آورد، باغداران مازندران را شوکه کرد. شوکی جدی که به گفته استاندار مازندران با خسارت 940 میلیارد تومانی همراه شد. آن روزهای سرد گذشت و گاز شهرهایی که در اوج سرما قطع شده بود وصل شد. برف ها به آرامی آب شدند و از خیابان ها و سقف های منازل رخت بربستند. اما قصه پرغصه کشاورزان و باغداران مازندرانی همچنان پابرجاست. قصه ای که هرساله با نبود آمادگی و عدم حمایت مسئولان برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به وجود آمده و در کنار تمامی مشکلات این قشر، باری اضافه بر دوش آنها می شود.
مریم فلاج رضوانکلایی

در روزهای نخست سرما هشدارها برای محافظت از باغها به کشاورزان داده شد. اما کار از کار گذشته بود و بیش از نیمی از محصولات کشاورزی استان به ویژه در بخش پرتقال و کیوی از بین رفت. همچنین بخش اعظمی از درختان مرکبات مازندران نیز با مشکل مواجه شده و حال باید سال ها صبر کرد تا دوباره باغ های مرکبات مرغوب مازندران احیا شوند. چند روزی گذشت تا بالاخره مسئولان به فکر چاره افتادند. در یکی از مهم ترین نشست ها برای حل مشکلات باغداران و جبران خسارات آنان که با حضور معاون رییس جمهور، استاندار مازندران و اعضای مجمع نمایندگان مازندران برگزار شد، با تصویب دولت مبلغ2هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ 10درصد به منظور حمایت از کشاورزانی که باغ های آنها در بحران ناشی از وقوع برف و یخبندان و سرمازدگی خسارت دید، اختصاص یافت.‏

مصوباتی برای پرداخت نشدن !

دیگر برای همگان عادی شده که میان مصوبات و تخصیص منابع تفاوت قائل شوند. اما شاید یکی از اصلی ترین حوزه هایی که مصوبات پس از تصویب به فراموشی سپرده شده و به آینده ای نامعلوم موکول می شوند حوزه تولید باشد. هنوز باغداران مازندرانی خاطره پرداخت نشدن تسهیلاتی که برای جبران خسارت برف سال 92 تصویب شده بود را از یاد نبرده اند. در آن سال نیز جمعاً 123میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند که بالاخره مشخص نشد چرا معرفی شدگان به بانک ها، به تسهیلات مورد نظر دست نیافتند. همچنین باید به فهرست تولیدکنندگان مظلوم کشاورزی، آنهایی که به دلیل خسارت هرساله در باز پرداخت وام ها به مشکل برخورده اند را نیز اضافه کرد.

اما با تمام این شرایط امسال نیز همچون همیشه در میان مسئولان امیدی قطعی برای پرداخت خسارات وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه به "جوان" می گوید: خسارت بیش از 900 میلیاردی که امسال به باغ های مازندران وارد شد قرار است با ارقام خوبی از طرف دولت جبران شود. 2 هزارمیلیارد ریال تسهیلات با نرخ بهره 10 درصد مصوب شد که رقم قابل توجهی است. صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز موظف شد تا نسبت به پرداخت خسارت باغداران تحت پوشش تا سقف ‏‏200 میلیارد ریال اقدام کرده و همچنین تا سقف 300 میلیارد ریال برای پرداخت کمک بلاعوض مصوب شد.‏ در مورد کیوی نیز سازمان مرکزی تعاون روستایی موظف شد به منظور جبران بخشی از خسارات وارده به باغات کیوی، ‏نسبت به خرید توافقی این محصول تا سقف 200 میلیارد ریال اقدام کند.‏

دلاور حیدرپور با بیان اینکه منتظر ابلاغ شیوه نامه اجرایی این پرداخت ها هستیم، می افزاید: جبران 940 میلیارد ریال خسارت برای دولت در شرایط فعلی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند بسیار سخت است. اما به احتمال زیاد تا پایان سال جاری بخشی از این تعهدات اجرا شده و بخشی از مبالغ به باغداران پرداخت می شود که برای باغ های خسارت دیده بیش از 60 درصد مبلغ 100 میلیون ریال با سود 10 درصد و تسهیلات بلاعوض برای هر هکتار مبلغ 50 میلیون ریال در نظر گرفته شد.

کشاورزان حمایت نمی شوند

با آنکه مسئولان همواره از حمایت های روزافزون از کشاورزی می گویند، اما در این سال ها همواره رسانه ها، کارشناسان و اتحادیه ها از نبود حمایت های لازم گلایه مند بوده و از لزوم حمایت بیشتر از بخش کشاورزی سخن گفتند. یکی از این تربیون ها که در دفاع از کشاورزان بارها نطق کرد نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی است. شمس اله شریعت نژاد با بیان اینکه کشاورزی در مازندران به ویژه غرب استان ریسک پذیر است، به "جوان" می گوید: تنها راه نجات این باغداران کمک بلاعوض از سوی دولت است چرا که اعطای تسهیلات بانکی در شرایط فعلی نه تنها هیچ کمکی نمی کند بلکه مشکلات جدیدی بر دیگر مشکلات کشاورزان می افزاید. راه چاره در خرید تضمینی است. دولت همان گونه که برای برنج نرخ تضمینی در نظر گرفته و محصولات را خریداری می کند باید در زمینه پرتقال و کیوی نیز چنین رویکردی اتخاذ کند.

مدیر عامل اتحادیه باغداران استان مازندران نیز معتقد است حمایت چندانی از بخش کشاورزی به عمل نمی آید. محمدرضا شعبانی با بیان اینکه مبلغ در نظر گرفته شده برای پرداخت بلاعوض به کشاورزان رقم قابل ملاحظه ای محسوب نمی شود به "جوان" می گوید: حتی در صورت پرداخت 30 میلیارد تومان تنها گوشه از مشکلات حل خواهد شد. چون این رقم در مقایسه با حجم باغات به جایی نمی رسد.

وی با بیان اینکه کشاورزان ما در این سال ها به چنین رویه ای عادت کرده اند، می افزاید: البته ما به چنین رقمی نیز قانع هستیم منتهی به شرط آنکه هر چه سریع تر پرداخت شود تا کشاورزان بتوانند نسبت به ترمیم باغ ها اقدام کنند. کشاورزان در چنین روزهایی با مشکلات عدیده مواجه شده و پرداخت هر چه سریع تر هم موجب ایجاد انگیزه دوباره برای کار و فعالیت و هم کمک در باغداری زمستانی شود. کشاورزان امسال نه تنها سودی نکردند بلکه متحمل زیان شدند و به همین خاطر با بی پولی مواجه هستند.

شعبانی با بیان اینکه تولید کنندگان کشاورزی در مازندران مظلوم هستند، می گوید: تولید کنندگان همیشه نگران هستند. باید یک چشمشان به طبیعت باشد و یک چشم دیگرشان به بازار. اگر تولید افزایش یابد بازار افت می کند. اگر با چنین بحرانی هایی مواجه شوند نیز بازار افت پیدا می کند. در حال حاضر نیز به دلیل مشکوک بودن بازار به محصولات از حیث یخ زدگی و عدم کیفیت، قیمت ها به شدت افت کرده و باغداران حتی میوه های سالم خود را نیز نمی توانند به قیمت واقعی به فروش رسانند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار