کد خبر: 832408
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
عدم رعايت حريم خطوط ريلي، زندگي سرحدابادي ها را با مرگ پيوند زده است
در پي اجراي وعده دولت به ساکنان استان البرز مبني بر افزايش خط راه آهن کرج و اتصال آن به خط ريلي تهران- تبريز، عمليات اضافه کردن دو خط ريلي به اين شبکه در منطقه سرحد آباد واقع د رقسمت جنوبي فرديس کرج کليد خورد. پروژه اي که اگرچه با هدف توسعه و با سرعت چشمگيري به مرحله اجرا رسيد، اما با عبوراز چند متري خانه هاي مسکوني، از همان ابتدا زندگي را به کام جمعيت ده هزار نفري نفري سرحداباد تلخ کرد. گذشته از سر و صداو لرزه هاي مداومي که خواب و آسايش را از چشمان اهالي ربوده است، نبود هيچ حفاظ و حريم و گذرگاه امن، حاشيه خط آهن را براي ساکنان به نقطه مرگ تبديل کرده است. اين درحالي است که در طي سالهاي اخير تاکنون اقدامي براي رفع مشکلات ساکنان اين منطقه انجام نشده است.
مريم احمدي

درحالي که در قانون ايمني راه ها و راه آهن ، توجه به حفظ حريم و ايمني ساکنان حاشيه خط اهن مورد تاکيد قرارگرفته و انجام اقداماتي چون نصب تابلوهای خطر و جدا سازی حریم ریلی قطار، از طریق ساخت دیوار یا ایجاد فنس کشی به منظور بروز حوادث احتمالی و به خطر افتادن جان مردم جزو وظايف

وزارت راه و شرکت راه آهن محسوب مي شود، اما در حال حاضر حدود يک کيلومتر از دو خط رفت و برگشت خط آهن تهران-تبريز بدون وجود هيچ حفاظ و مانعي از چند متري خانه هاي مسکوني منطقه سرحداباد مي گذرد. عبور چندين قطار در شبانه روز از چند متري خانه هاي اهالي علاوه بر ايجاد سر و صداي فراوان و سلب اسايش آنها ، زندگي اين افراد را هم با مخاطرات جدي روبرو کرده است. به دليل نبود مانع در حريم خط اهن و نبود راه دسترسي ايمن براي گذر از خط اهن، مردم سرحدآباد بارها شاهد برخورد کودکاني که در حريم خطوط ريلي بازي مي کنند، عابران و وسايل نقليه با قطار و کشته شدن آنها بوده اند.

اهالي اين منطقه چند سالي است با ترس ونگراني از تکرار حوادث تلخ ناشي از کشته شدن اعضاي خانواده شان در اثر برخورد با قطار روزگارشان را سپري مي کنند و با اميد اينکه شايد روزي اعتراضات و ابراز ناراحتي هايشان از وضع موجود به پايان برسد به هر دري مي زنند تا شايد صدايشان به گوش مسئولي برسد!

با آغاز حرکت اولين قطارها از وسط منطقه سرحدآباد، ساکنان ان بارها براي جابجايي و تغيير مسير پروژه دست به دامان فرمانداري، استانداري، نمايندگان مردم در خانه ملت و حتي دادستاني شدند اما هر بار تنها پاسخي که گرفتند اين بود که "کاري از ما برنمي آيد "!

تعلل چند ساله در تحقق راهکارها

در حالي که بحث تغيير مسير پروژه وحتي جابجايي خانه هاي مسکوني به عنوان پيشنهادي از سوي ساکنان اين منطقه بارها مطرح شده بود ومسئولان اين راهکارها را بعيد و غيرعملي مي دانستند حالا پس از گذشت چندين سال و کشته شدن تعدادي از ساکنان سرحدآباد، معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان فردیس از امکان تغيير مسير پروژه خبر مي دهد!

محمد رضا فلاح نژاد در اين خصوص مي گويد: اداره کل راه آهن، تملک اراضی و املاک مردم منطقه سرحد اباد را با رضایت شهروندان در دستور کار قرارداده است و در صورت عدم رضایت مردم مسیر پروژه تغییر داده خواهد شد.

وي با بيان اينکه برخی از افراد به حریم راه آهن تجاوز کرده بودند که باید پاسخگوی مردم و دولت باشند مي افزايد: اجرای این طرح ملی نباید آرامش ساکنان مردم منطقه سرحد آباد را تحت الشعاع قرار دهد از اين رو فرمانداری شهرستان فردیس برای رفع مشکلات شهروندان سرحدآبادی که با اجرای این طرح خانه‌هایشان در حریم قرار خواهند گرفت، تلاش می‌کند و از حقوق قانونی ساکنان این منطقه حمایت می کند!

ناگفته نماند بحث تجاوز به حريم راه اهن و اقدام به ساخت وساز واحدهاي مسکوني در چند متري خطوط راه اهن در چند سال اخير و با مجوزهاي قانوني و البته سکوت مسئولان در حال انجام بوده است و معلوم نيست اين مسئولان تا حالا کجا بوده اند که بعد از اين همه سال زندگي سخت مردمان سرحداباد وبروز حوادث مرگبار تازه به فکر حقوق قانوني اين افراد افتاده اند؟!

حمید احدی، سرپرست فرمانداری شهرستان فردیس هم با اشاره به بررسي بحث تملک حریم ساکنان منطقه سرحدآباد مي گويد: پس از برگزاری جلسه با مدیران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نحوه قیمت‌گذاری و خرید خانه‌های شهروندانی که در این طرح قرارگرفته‌اند مورد بررسی قرار خواهد گرفت!

اين اظهارات شايد بتواند کمي اهالي سرحدآباد را به رفع مشکل چندين ساله شان اميدوار کند اما وقتي خواسته هاي ساده اي چون جدا کردن ريل هاي راه اهن با استفاده از ديوارهاي پيش ساخته و تورهاي سيمي که اجراي ان نه به زمان نياز داشت و نه صرف هزينه هاي هنگفت، چندين سال معلق مانده و مردم به رغم پيگيري فراوان پاسخي نگرفته اند ايا حالا مي توانند به تحقق وعده تملک اراضي و جابجايي مسير پروژه که قطعا اقدامي زمان بر و پرهزينه است دلخوش باشند؟!

ناگفته نماند طي چند سال اخير اقداماتي از جمله احداث دو زير گذر براي اين منطقه نيز اجرايي دشه است اما به دليل غير اصولي ساخته شدن و طولاني بودن مسير گذر عابران و البته نبودن مانع يا حفاظ در حريم ريل راه آهن بلااستفاده ماند و به زباله داني تبديل شد.

حالا بنا به اظهارات سید محمد موسوی مدیر پروژه‌های افزایش خطوط راه‌آهن کشور قرار است یک زیرگذر عابر پیاده در این منطقه احیاء و حدود هفت متر از حریم راه‌آهن در اختیار شهروندان سرحدآباد قرار بگيرد! اقدامي که با توجه به تجربه ناموفق گذشته شايد نتوان ان را به تنهايي حلال مشکلات دانست.

در شرايطي که طي اين چند سال ساخت و سازها با مجوز شهرداري در اين منطقه انجام مي شد چرا بحث تجاوز به حريم خط اهن مطرح نبوده و مانع نشده اند؟ شايد گفته شود مقصر کساني هستند که در حريم اين ريل خانه سازي کرده اند اما صرفنظر از اينکه اين اقدام از سر ناچاري بوده يا حاصل سودجويي عده اي بساز و بفروش، آنچه مسلم است بي توجهي مسئولان به وضعيت زندگي مردم در اين منطقه و مشکلات پيش رويشان بوده است. موضوعي که حالا انجام اقداماتي براي رفع اين مشکل ديرينه را با نااميدي و بي اعتمادي همراه مي کند.

حالا اهالی منطقه سرحدآباد در انتظار تحقق وعده هايي هستند که دودش به چشم کسي نرود و بتواند به معناي واقعي مشکل چند ساله اين منطقه را رفع کند!

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عباس خدابنده لو
|
India
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
0
2
بجای وعده راه مردم سرحد اباد رابا تملک یک ردیف تملک کنید اگر صدای ما مردم را نشنوید خداوند نیز صدای شمارا نخواهد شنید وسلام
Elnaz
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
0
0
زمین ما تو استان گیلان شهر رشت روستای شیجان واقع شده که قرار ریل قطار از حدود ۱۵۰ متر از زمینمون رد بشه، به نظرتون ارزش مادی زمینمون کم میشه؟ ی جورایی مابقی زمینمون ک ۳۰۰۰ و خورده ایی متر میشه بر خیابونی ک ریل قطار داره رد میشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار