کد خبر: 832395
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
روستاييان متضرر غرامت مي گيرند
"آنفلوآنزاي پرندگان"؛ واژه اي كه چند وقتيست بسيار در موردش مي شنويم و تاييد و تكذيب وجودش، همگان را در بلاتكليفي نگه داشته است. با اينكه حتما "چيزكي" هست كه مردم درمودش "چيزها" مي گويند اما گويي برخي مسئولان ترجيح مي دهند كم كاري هايشان را در زير حاله كتمان مخفي كنند. با اين حال باز هم روز گذشته خبري در رابطه با شيوع آنفلوآنزای پرندگان در استان گيلان منتشر شد كه خبر از تهديد روستاهاي حاشيه تالاب ها مي داد.
محمدرضا هاديلو
تالاب فریدونکنار با وسعتی بیش از ۵۴۰۰ هکتار بزرگترین زیستگاه زمستان گذرانی پرندگان مهاجر با توجه به نسبت جمعیت به مساحت در جهان است. تالابي كه با تمام شهرتش حالا درگير بيماري پرندگان شده و حتي روستاهاي اطرافش را هم در معرض شيوع قرار داده است.

آنفلوآنزاي فوق حاد در گيلان

با اينكه تاکنون گزارشی از تلفات آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کانونهای صنعتی استان گيلان منتشر نشده است، اما خبرها حكايت از در معرض بیماری قرار گرفتن روستاهای حاشیه تالابها و آبگیرهای استان دارند.

در همين رابطه مدیرکل دامپزشکی استان گيلان با بیان اینکه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان معمولا در فصول سرد سال اتفاق میافتد، گفت: "این بیماری با آغاز فصل مهاجرت پرندگان وحشی از مناطق سردسیر شمالی به کشورهای مختلف بروز میکند و تاکنون در 50 کشور دنیا از جمله ایران گزارش و تایید شده است."

سهراب عاقبتي با اشاره به لفظ «فوق حاد»، تصریح کرد: "هر بیماری واگیر که در سالهای مختلف اتفاق میافتد، تحت تیپهای مختلف نامگذاری میشود لذا بیماری امسال بسیار سریع، حاد و ناگهانی بروز میکند و در عرض مدت کوتاه تلفات بالایی بر جا میگذارد، اما آهنگ انتشار آن کمتر است لذا فوق حاد تلقی میشود."

روستاييان غرامت مي گيرند

بر اساس گزارش ها علت شیوع این بیماری در ایران به واسطه قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان از اروپای شمالی و روسیه اعلام شده است. به همين خاطر گیلان نیز به دلیل وجود تالابها و آبگیرهای فراوان یکی از کریدورهای مهاجرت است. آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کانون روستایی اين استان مشاهده شده و به تایید آزمایشگاهی هم رسیده است.

با اينكه برخي از مسئولان سعي در پنهان كردن وجود آنفلوآنزای پرندگان دارند اما پزشكان مي گويند اين آنفلوآنزا يك بيماري ويروسي و مسري است كه نياز به اطلاع رساني جامع و كاملي دارد وگرنه جامعه زيادي را به خود مبتلا خواهد كرد.

در همين رابطه مدیرکل دامپزشکی گیلان معتقد است: "نشانههای بیماریهای ویروسی در طیور اختصاصی نیست، اما بی حالی، افسردگی، لرزش سر و مرگ سریع پرنده برای روستاییان قابل تشخیص است. همه گونههای پرندگان به این ویروس حساس هستند، البته در مرغ، خروس، بوقلمون، شترمرغ و اردک شایعتر از سایر گونههاست."

عاقبتی با اشاره به شیوع سایر بیماریهای ویروسی پرندگان مانند نیوکاسل، گامبرو و برونشیت در این فصل، گفت:" این بیماریها نشانههای مشابه دارند لذا قطعیترین راه تشخیص آنفولانزای فوق حاد پرندگان انجام نمونهبرداری و تایید آزمایشگاهی از سوی سازمان دامپزشکی استان است."

اين مسئول خواستار دفن بهداشتی همراه با آهک و در نهایت اطلاعرسانی به ماموران شبکههای دامپزشکی از سوی روستاییان در صورت مشاهده تلفات شد و البته تاكيد كرد: "هر تلفاتی الزاما آنفولانزای فوق حاد نیست."

معدوم کردن پرندگان و ماکیان مشکوک از مهمترین راهکار جلوگیری از انتشار بیماری به شمار مي آيد با اين حال قرار شده روستاییان از محل اعتبارات ملی غرامت بگيرند سعی بر اين است تا کمترین ضرر اقتصادی به روستاییان وارد شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به تایید بیماری مذکور در برخی از کانونهای روستایی استان، گفت: "خوشبختانه تاکنون گزارشی از تلفات در کانونهای صنعتی نداشتیم، اما روستاهای حاشیه تالابها و آبگیرهای استان در معرض بیماری قرار دارند لذا روستاییان، ارتباط طیور بومی با پرندگان وحشی را با محصور کردن محل زندگی و آب و غذای آنها به حداقل برسانند، زیرا انتقال بیماری از طریق آب و غذا مستقیم صورت میگیرد."

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار