کد خبر: 832187
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
پس از گذشت نزديك به شش سال از جنگ سوريه و مشخص شدن نتيجه نبرد حلب حالا معارضان سوري مي‌گويند فريب اميدهاي واهي اوباما را خورده‌اند؛ مسئله‌اي كه نشان از نااميدي مخالفان سوريه از شرايط موجود است.
«اسامه ابو زيد» سخنگوي گروهك تروريستي «الجيش السوري الحر» (ارتش آزاد) اعلام كرد به‌شدت از دولت باراك اوباما رئيس‌جمهوري امريكا انتقاد دارد كه دولت امريكا به رياست باراك اوباما به معارضان سوريه «اميدهاي واهي» داده است. اين اظهارات مخالفان سوري در كمتر از 10 روز مانده به پايان دوره رياست جمهوري باراك اوباما مطرح مي‌شود. وي در اين گفت وگو مشخص نكرد منظورش كدام اميدهاي واهي اوباما بوده اما معلوم است نااميدي مخالفان سوري از شرايط موجود است. چند هفته از نبرد حلب مي‌گذرد؛ نبردي كه ناظران آن را نقطه عطفي در جنگ سوريه مي‌دانند كه با پيروزي نيروهاي دولتي و متحدانشان پايان يافت. پس از پايان نبرد، ايران و روسيه گزينه ديپلماسي را در دستور كار قرار داده‌اند تا بتوانند از طريق متقاعد كردن تركيه براي همراهي با سياست‌هايشان به جنگ سوريه هرچه سريع‌تر پايان دهند. قرار است چند روز ديگر در آستانه نشستي با حضور سران سه كشور ايران، روسيه و تركيه برگزار شود و همچنين به صورت موازي نمايندگان مخالفان و دولت سوريه با يكديگر مذاكره  مي‌كنند.

معاون اول وزير خارجه قزاقستان در گفت‌وگو با خبرگزاري اينترفاكس قزاقستان اظهار داشت: كشور ما از مذاكرات سوريه با نظارت روسيه، تركيه، ايران و سازمان ملل استقبال كرده و براي ارائه فضاي لازم براي اين نشست‌ها آمادگي دارد.  در حالي كه دولت سوريه آمادگي خود را براي شركت در اين مذاكرات اعلام كرده است، جبهه مخالفان هنوز موضع شفافي در اين زمينه نگرفته و همين مسئله احتمال برگزاري نشست آستانه را با چالش بيشتري مواجه كرده است. روسيه كه تلاش زيادي براي برگزاري اين نشست دارد تلاش دارد امكان تشكيل يك جبهه مشترك از مخالفان داخل‌نشين را نيز براي آغاز مذاكرات با دولت سوريه  فراهم كند. وزارت خارجه روسيه در بيانيه‌اي اعلام كرد، ميخائيل بوگدانف، فرستاده ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه به خاورميانه و آفريقا و معاونش در ديدار با قدري جميل، رهبر جبهه مردمي «تغيير و آزادي»، يكي از بزرگ‌ترين گروه‌هاي مخالف در سوريه به بررسي امكان تشكيل يك جبهه مشترك از مخالفان سوري براي آغاز مذاكرات با دولت دمشق پرداخت. طبق اين بيانيه، دو طرف در اين ديدار به بررسي موضع‌گيري كنوني گروه‌هاي داخلي و خارجي سوريه با تمركز بر تشكيل يك جبهه متحد از گروه‌هاي مخالف سوري براي ايفاي نقشي سازنده در حل سياسي بحران اين كشور بر اساس قطعنامه شماره 2254 شوراي امنيت پرداختند.
 
«حزب‌الله» پيروز نبرد «حلب» است
نشريه امريكايي نيوزويك نوشت: «حزب‌الله» پيروز اصلي نبرد حلب بوده و با اين كار جايگاه خود را نه تنها در سوريه بلكه در لبنان نيز محكم كرده است.  به گزارش فارس، در ابتداي اين يادداشت با اشاره به برافراشته شدن پرچم‌هاي «حزب‌الله» به جاي پرچم‌هاي گروه تروريستي «جبهه النصره» در اثني جنگ حلب، آمده است: در روز 22 دسامبر 2016 دولت سوريه با حمايت حزب‌الله و روسيه توانست بعد از نبردي پرهزينه و طولاني (بر سر حلب) پيروز شود. نيوز‌ويك با بيان اينكه اصلاح‌طلبي‌هاي بخشي از مردم سوريه (كه از آنها با عنوان انقلاب و انقلابيون ياد مي‌كند) به‌دست گروه‌هاي تروريستي مانند داعش و جبهه النصره به سرقت رفت، تأكيد كرد: با اينكه حزب‌الله متحمل صدمات و تلفات زيادي شد اما توانست پيروز شود. جنگ سوريه هنوز پايان نيافته و به‌‌رغم مواجهه حزب‌الله با دشمنان دروني و بيروني، اما موضع خود را به عنوان قدرتمندترين نيرو در لبنان نيز مستحكم كرده است. در ادامه اين يادداشت به دلايل قدرت گرفتن حزب‌الله در لبنان و سوريه اشاره مي‌شود: اولين دليل انتخاب شدن «ميشل عون» به رياست جمهوري لبنان است كه پيروزي اين گروه در عرصه سياسي تلقي مي‌شود. با شدت گرفتن روند افراطي و راديكاليزه شدن شورشيان، گروه‌هاي تروريستي به عنوان يك تهديد بزرگ‌تر ديده شدند. حزب‌الله به تنها سد ميان داعش و لبنان تبديل شد.
 
استقرار سامانه «اسكندر» روسيه در لاذقيه
ماهواره جاسوسي اسرائيل به نام «اروس بي» ‌تصاويري را از نصب سامانه موشكي زمين به زمين «اسكندر» توسط روسيه در شهر لاذقيه سوريه ثبت كرده است. «امير بوخبوط» كارشناس نظامي صهيونيست مدعي شد ماهواره جاسوسي اسرائيل به نام «اروس بي» ‌تصاويري را از سامانه‌هاي موشكي جديد روسيه در سوريه ثبت كرده است. وي در همين راستا تصريح كرد: تصاوير ثبت شده توسط اين ماهواره اسرائيلي نشان مي‌دهد روسيه در روزهاي اخير سامانه موشكي زمين به زمين به نام «اسكندر» را در يكي از پايگاه‌هاي نظامي خود در شهر لاذقيه واقع در شمال سوريه نصب كرده است. اين كارشناس صهيونيست در ادامه افزود: نصب اين سامانه موشكي در راستاي توافق بلندمدت روسيه با نظام بشار اسد صورت گرفته است. طبق اين توافق، روسيه چندين پايگاه نظامي را در اراضي سوريه ايجاد و سامانه‌هاي موشكي و تسليحاتي پيشرفته را در آن مستقر خواهد كرد كه شهرهاي لاذقيه و طرطوس براي اين پايگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. موشك‌هاي اسكندر با توان حمل كلاهك‌هاي مختلف حتي سنگركوب از برد حداقل 50 تا حداكثر 400 كيلومتر در 16 دقيقه قابل شليك مي‌شود كه با توان سرعت شش برابر صوت (ماخ) و فريبكاري بسيار زياد از جمله پرتاب اجسام گمراه‌كننده رادارهاي دشمن با ضريب خطاي حدود هفت متر به هدف اصابت مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار