کد خبر: 832182
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷
هزینه معوقات دود‌شده را سپرده‌گذاران می‌دهند یا سهامداران!
مديرعامل شركت بورس: تا 10 روز ديگر نماد معاملاتي بانك‌ها باز مي‌شود / نگراني‌ها براي سقوط قيمت سهام بانك‌هايي كه نمادشان قرار است در بازار سرمايه باز شود، بالا گرفته است.
هادی غلامحسینی
نگراني‌ها براي سقوط قيمت سهام بانك‌هايي كه نمادشان قرار است در بازار سرمايه باز شود، بالا گرفته است.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس درحالي بازگشايي نمادهاي بانك‌ها را در بورس برابر با ايجاد بحران و تعديل سهام اين شركت‌ها عنوان كرده بود كه مديرعامل شركت بورس از بازگشايي اين نمادها در 10 روز آينده خبر داد.  
مدير عامل بورس تهران در پاسخ به برخي انتقادها نسبت به معاملات بلوكي حقوقي‌ها در بازار عادي سهام گفت: با نظر رئيس سازمان بورس و دستور كتبي كه به بورس تهران ارائه شده معاملات بلوكي از اين پس در بازار عادي بورس ممنوع خواهد بود.

قاليباف‌اصل با بيان اينكه هر گونه معامله بلوكي در بازار اول از سوي اشخاص حقيقي و حقوقي با اخراج از بازار مواجه خواهد بود، در پاسخ به اين انتقاد كه چرا معاملات بلوكي همواره به طور دستوري به برخي حقوقي‌ها تكليف مي‌شود، گفت: «بحث دستوري بودن و تكليف اين معاملات به حقوقي‌ها را قبول ندارم.» سخنگوي بورس تهران در پاسخ به اين انتقاد كه چرا 24 ساعت قبل از انتشار اطلاعات در سامانه كدال، همه بازيگران اصلي سهم از آن خبردار شده‌اند؟ گفت: دسترسي به اطلاعات نهاني موضوع مهمي براي بازار سرمايه است و آن دسته از مديراني كه خارج از سيستم نظارتي بازار اقدام به انتشار اطلاعات نهاني مي‌كنند، به كميته تخلفات معرفي و با آنها برخورد مي‌شود. استفاده نكردن از اطلاعات نيز موضوع ديگري است كه بايد با كمك سهامداران آن را توسعه داد.

در بخش ديگري از اين نشست يك سهامدار حقيقي با انتقاد از عملكرد و جايگاه كدال در بازار سرمايه خطاب به مدير عامل بورس تهران به گزارش‌دهي بانك‌ها و زيان‌ده شدن آنها در مجامع اشاره كرد و افزود: سهامدار در حالي اقدام به خريد سهام بانك ملت برخوردار از سود 47 توماني در ابتداي سال مالي قبل كرده كه در گزارش‌هاي شش ماهه و 9 ماهه نيز حسابرس آن را به تأييد رسانده و سود سال مالي بعد را نيز 50 تومان به ازاي هر سهم اعلام كرده است اما يك دفعه در شب برگزاري مجمع و توقف نماد معاملاتي عنوان مي‌شود كه سود 47 توماني به زيان 30 توماني به ازاي هر سهم تبديل شده است. مطابق دستورالعمل‌هاي حسابداري و حسابرسي اين اقدام جرم بوده و تخلف است...
قاليباف‌اصل مي‌گويد: داستان بانك‌ها مشابه يكديگر بوده و سهامدار همواره با پذيرش ريسك مواجه است. يك شركت ممكن است به بودجه خود بنابر آنچه پيش‌بيني مي‌كند در پايان دوره دست نيابد. سازمان بورس تنها مرجعي است كه در موضوع بانك‌ها با وجود تأييد صورت‌هاي مالي از سوي حسابرس بر سر عدم‌تضييع حقوق سهامداران جزء ايستاده و در بحث مطالبات بانك‌ها از دولت قرار شده ابتدا سازمان حسابرسي گزارش خود را اعلام و سپس نماد‌هاي معاملاتي آنها بازگشايي شوند.
بايد منتظر ماند تا اين گزارش استخراج شود كه در خوشبينانه‌ترين حالت دست‌كم تا 10 روز آينده نماد‌ها به تدريج براي بازگشايي آماده خواهند شد.

قاليباف‌اصل در پاسخ به سؤال يك سهامدار مبني بر اينكه آيا قبول مي‌كنيد كه در ماجراي بانك‌ها جرم اتفاق افتاده گفت: مديراني كه با تأخير گزارش‌هاي خود را اعلام يا اطلاعات خلاف واقع به بازار اعلام مي‌كنند، بر حسب واقع جرم مرتكب مي‌شوند و كميته تخلفات آنها را دنبال مي‌كند. در اين زمينه اتفاقاتي كه براي ناشر كنتور‌سازي رخ داده را سازمان بورس هم اكنون از طريق مراجع قضايي دنبال مي‌كند. سهامدار ديگري خطاب به مدير عامل بورس تهران مي‌گويد: سهامدار نمي‌تواند با مراجعه به بانك مركزي اعلام جرم يا اشتباهات اين نهاد را به متوليان آن متذكر شود. بايد هر گونه دخل و تصرف در صورت‌هاي مالي بانك‌ها از سال مالي قبل از آن اعمال مي‌شد و نه در پايان دوره مالي و زمان برگزاري مجامع. نبايد يك شبه استاندارد حسابداري درست كرد...
به گفته قاليباف‌اصل، سازمان بورس با بانك مركزي مكاتبه كرده كه بايد حقوق سهامداران خرد رعايت شود و اين در حالي است كه رئيس‌جمهور نيز پيگير اين موضوع هستند. در اين زمينه هدف اصلي سازمان بورس عدم‌تضييع حقوق سهامداران خرد است. قاليباف‌اصل در اين زمينه گفت: از معاون شركت بورس خواسته‌ام اميدنامه بانك‌ها را دوباره بررسي كرده و تعهدات و مطالبات آنها را به ويژه از دولت دوباره بازبيني كنند.

سهامداري دوباره عنوان مي‌كند: بسياري از مشكلات سهامداران را شما و ساير متوليان بازار نمي‌توانند حل كنند. خواهش مي‌كنم هر آنچه نمي‌توانيد بگوييد يا انجام دهيد را در همين جلسه به آن اعتراف كنيد و بگوييد كه زورمان نمي‌رسد...
همه اتفاقاتي كه اكنون رخ داده مربوط به گذشته است كه برخي را متوليان بورس مي‌توانند حل كنند و بخش ديگري بر عهده دولت است. در حال حاضر صندوق‌هاي با درآمد ثابت با بازدهي سود 24 درصدي براي سرمايه‌گذاران خود در حالي به نام بورس اقدام به جمع‌آوري منابع از بازار مي‌كنند كه يك ريال از اين پول‌ها را در بورس سرمايه‌گذاري نمي‌كنند.
مدير عامل بورس در اين زمينه توضيح داد: به تازگي سازمان بورس مصوبه‌اي در خصوص صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت صادر كرده بر اين مبني كه بايد حداقل 5 درصد از منابع خود را در بورس سرمايه‌گذاري كنند كه اين منابع تا 20 درصد نيز قابل افزايش است كه در مجموع اين منابع به حدود 6 هزار ميليارد تومان بالغ مي‌شود.

سخنگوي بورس تهران در پاسخ به اعتراض ديگر سهامداران نسبت به عدم‌نظارت بر ناشران متخلفي همچون كنتور‌سازي كه علاوه بر سهامدار توانسته سازمان بورس و حسابرس را با گزارش‌هاي غيرواقعي به بازي بگيرد و اينكه با توجه به رفتار اين ناشر در يك دهه گذشته چرا تاكنون از بورس اخراج نشده است، گفت: به‌زودي تابلوي جديد براي شركت‌هايي كه اطلاعات به بازار نمي‌دهند يا ريسك افشاي اطلاعات آنها بالاست تشكيل مي‌شود و اين نماد‌هاي معاملاتي به آن تابلو انتقال مي‌يابد.
  هزينه معوقات دود شده بانك‌ها را سهامدار مي‌دهد يا سپرده‌گذار‌؟!
گفتني است معاونت نظارتي بانك مركزي، بانك مركزي را حافظ منافع سپرده‌گذاران بانكي معرفي كرده و مدعي است سازمان بورس اوراق بهادار مسئول احقاق حقوق سهامداران بانك‌هاي بورسي است، بدين ترتيب بايد ديد هزينه 100تا 200هزار ميلياردي مطالبات سوخت‌شده‌اي را كه بانك‌ها تا كنون از انعكاس اين مطالبات در سرفصل زيان صورت‌هاي مالي خود‌داري كرده‌اند، سپرده‌گذاران بايد پرداخت كنند يا سهامداران؟!

رقم بدهي‌هاي معوق بانكي مدت‌هاست كه 100تا بيش از 200هزار ميليارد تومان عنوان مي‌شود. اين بدان معني است كه زنده شدن كل يا بخشي از اين مطالبات عملاً ديگر امكانپذير نيست و بايد با متوقف كردن شگرد نوسازي تسهيلات قديمي سوخت شده و انعكاس اين مطالبات به عنوان تسهيلات جديد، اين امر در صورت‌هاي مالي بانك‌ها به عنوان «زيان» انعكاس داده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار