کد خبر: 832172
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
نگاهي به زندگي جهادي سردار شهيد احمد نوزاد فرمانده گردان مقداد در سالروز شهادتش
عمليات كربلاي5 از بزرگ‌ترين عمليات‌هاي دفاع مقدس است كه نيروهاي زيادي در آن شركت كردند و ضربات مهلكي بر پيكره ارتش بعث عراق وارد كرد...
احمد محمدتبريزي
عمليات كربلاي5 از بزرگ‌ترين عمليات‌هاي دفاع مقدس است كه نيروهاي زيادي در آن شركت كردند و ضربات مهلكي بر پيكره ارتش بعث عراق وارد كرد. اين عمليات با رشادت رزمندگان زيادي از لشكر و گردان‌هاي مختلف صورت گرفت و هر كدام به نحوي در انجامش نقش داشتند. كربلاي5 در تاريخ 19 دي ماه سال 1365 با رمز مبارك‌ يازهرا(ع) در منطقه‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز شد. به دليل موانع سخت و استحكاماتي پيچيده و فراواني كه بعثي‌ها در منطقه عملياتي تدارك ديده بودند، رزمندگان براي پيشبرد عمليات كار سختي در پيش داشتند. اين مهم اما با عشق و اعتقاد مثال‌زدني نيروهاي ايراني انجام شد و بسياري از تحليلگران مسائل سياسي و نظامي آن زمان را شگفت‌زده كرد.
 در تاريخ 21 دي ماه، يعني در فاصله دو روز پس از شروع عمليات كربلاي5، درگيري بين دو طرف به اوج خود مي‌رسد و در اين روز نيروهايي مثل كاظم علي‌زاده، محمد شعبانيان، عيسي اكبري، محمود حق‌دوست، مهدي بخشي، محمدتقي معافي، احمد نوزاد و چندين رزمنده ديگر به شهادت مي‌رسند.
در ميان شهدا، نام سردار احمد نوزاد در فرماندهي «گردان مقداد بن اسود» از «لشكر 27 محمدرسول الله (ص)» بيشتر به چشم مي‌خورد. نوزاد تير ماه 1359 به عضويت سپاه پاسداران درمي‌آيد و چند ماه بعد با شروع رسمي جنگ، عضو گردان 8 سپاه مي‌شود.
احمد نوزاد به خاطر برخورداري از توان و استعداد نظامي بالا خيلي زود خودش را به عنوان يك نيروي زبده مطرح مي‌كند. با گردان 8 عازم منطقه «گيلانغرب» و «سرپل ذهاب» مي‌شود و حضوري شجاعانه در عمليات «بازي دراز» دارد. او مدت هشت ماه به همراه گردانش، در مناطق غرب به مبارزه عليه دشمن مي‌پردازد و پس از آن مسئوليت جانشيني گردان  «مقداد» را در عمليات رمضان بر عهده مي‌گيرد و رشادت‌هاي ماندگاري از خود نشان مي‌دهد.  نوزاد در عمليات «مسلم بن عقيل» نيز به همراه همرزمانش در گردان مقداد به خوبي و موفقيت وارد عمل مي‌شوند، به گونه‌اي كه به عنوان يكي از موفق‌ترين گردان‌هاي عمل‌كننده، مورد توجه و تشويق فرماندهان قرار مي‌گيرد. در عمليات «زين العابدين» نيز شهيد نوزاد در همين مسئوليت، نيروهاي گردان را با شايستگي هدايت مي‌كند و بيشتر از قبل، توان بالاي نظامي‌اش را نشان مي‌دهد. حضور نيروهايي مثل نوزاد اعتماد به نفس را به ديگر رزمندگان و جبهه‌ها هديه مي‌داد.
سردار نوزاد پس از آنكه در عمليات‌هاي «والفجر مقدماتي» و «والفجر» با مسئوليت جانشين گردان مقداد حضور يافت، به خاطر ابراز لياقت و رشادت‌هاي فراوان در عمليات‌هاي «والفجر 3» و «والفجر 4»، به عنوان «فرمانده گردان مقداد» منصوب شد و به هدايت نيروها پرداخت. گردان وي در ارتفاعات «كاني مانگا» با فداكاري و رشادت بسيار حماسه آفريد.
پس از عمليات بدر از سوي سردار شهيد حاج سيد محمدرضا دستواره، به عنوان قائم‌مقام لشكر 27 محمد رسول‌الله (ص) برگزيده شد اما از آنجا كه تاب و تحمل دوري از نيروهاي گردان خود مقداد را نداشت، فرمانده لشكر را مجاب كرد به جمع بچه‌هاي گردان مقداد برگردد. نوزاد پس از يك ماه جانشيني، دوباره به گردان مقداد بازگشت و به عنوان فرمانده گردان مشغول فعاليت شد.
شهيد نوزاد با همين مسئوليت در عمليات «والفجر 8 » و آزاد‌سازي «فاو» وارد منطقه شد و به هدايت نيروهايش پرداخت و در عمليات «كربلاي 4» علاوه بر فرماندهي گردان، به عنوان فرمانده يكي از محورها نيروهاي عمل‌كننده در محور را به نحو شايسته فرماندهي و هدايت كرد. او مدت دو ماه نيز به عنوان «فرمانده تيپ» منصوب شد و با كارداني تمام، انجام وظيفه كرد.
نهايتاً سردار احمد نوزاد در عمليات سرنوشت‌ساز «كربلاي5» در كنار نيروهايش حضور فعال و پرشوري يافت. در اين عمليات هنگام تخليه شهدا، يك دستش قطع شد ولي باز با اين حال چند تن از شهدا را به تنهايي عقب كشيد. تلاش و فعاليت‌هاي شهيد نوزاد در منطقه عملياتي نيروهاي دشمن را هم حساس كرده بود. سرانجام در روز 21 دي ماه 1365 پس از مجاهدت‌هاي فراوان در منطقه «شلمچه» بر اثر اصابت تركش، به جمع ياران شهيدش پيوست.
شهيد احمد نوزاد در بخش‌هايي از وصيتنامه‌اش نوشته است: «خداوند منان نعمتي بر ما مردم نهاد و ما را در برهه‌اي از زمان قرار داده كه بتوانيم قدمي در راه اسلام عزيز برداريم. ما هم مثل ديگران كار را به خودش واگذار مي‌كنيم و فقط از او مي‌خواهيم كه عاقبت ما را ختم به خير گرداند و اين لياقت را به ما بدهد كه بتوانيم در راهش هرچه محكم‌تر و استوارتر قدم برداريم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار