کد خبر: 832153
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
مجتبي بهرامي

يكي از مهمترين سناريوهاي شكل گرفته در منطقه كه امريكا و متعاقب آن اروپا آن را دنبال مي كرد تجزيه سوريه و عراق و سپس تغيير جغرافياي منطقه بود كه به دنبال تكميل طرح اجرا شده سايكس – پيكوي بعد از فروپاشي عثماني بعد از حدود صد سال با تغييرات و به ‌روز رساني آن بود.

سوريه و عراق اهداف اوليه اين طرح بودند اگر چه نشانه هاي تجزيه عراق پيش از سوريه خود را نشان داد و حتي عراق پيش از تحولات منطقه در حوزه غرب آسيا با اين موج مواجه شد اما سوريه هدف اول تجزيه قرار گرفت. اولين اقدام در تجزيه اين كشورها كه تنها به آنها بسنده نمي شد جداسازي كردها بود.

اقدامي كه در سوريه شكل گرفت و تركيه نيز نادانسته به كمك به گروگان‌سازي حلب به آن كمك كرد غافل از اينكه خود هدف بعدي خواهد بود. دولت اردوغان خيلي دير به اين فهم رسيد كه غرب براي تجزيه تركيه نيز نقشه دارد و اتفاقا حزب عدالت و توسعه در همين زمين بازي مي كند!

اگر چه نشانه هاي زيادي وجود دارد كه حكايت از تضاد نامتعارف رويكردي اردوغان در تحولات منطقه است اما چرخش تركيه به سمت روسيه يكي از معدود سياست هاي عقلاني و درست وي بود تا از اين طريق جلوي تجزيه خاك كشورش را بگيرد.

روس ها همانطور كه پس از انقلاب شورايي طرح سايكس – پيكو را افشاء كردند، طي اين سال ها نيز كمك مناسبي به جلوگيري از تجزيه منطقه كردند كه البته بدون حضور متحدان ممكن نبود. عقلانيت رويكردي ولاديمير پوتين، پذيرش ورود مستقيم به تحولات منطقه بود تا از اين طريق هم جايگاه خود را در نظم بين المللي جديد ارتقاء دهد و هم اينكه به همراه متحدانش كه مي تواند با ائتلاف سازي‌هاي نوين، طرحي نو دراندازد، چينش جديد به منطقه دهد. چينشي كه مي تواند منهاي غرب باشد يا دست كم حضور و نفوذ آن را كمرنگ كند.

شكست داعش و تروريسم سازمان يافته در سوريه و همچنين عراق اين فرصت را به محور ضدهژمون مي دهد تا دست به چينشي غيرغربي بزند. اتفاقا تحولات داخلي امريكا نيز با حضور دونالد ترامپ كه در ادامه تصميم گيري هاي ضعيف و منفعلانه باراك اوباما فضا را مهياتر مي كند.

مهم ترين رخداد چندسال اخير اين بوده است كه غرب با همه متحدان و سازوكارهايش نتوانست تروريسم و بخصوص داعش را شكست دهد. اين نتوانستن مي تواند با نخواستن همراه باشد. با اين تصور كه كشور ديگري قادر نخواهد بود بر تحولات منطقه تاثيرات عميق بگذارد. اشتباه تحليلي كه ايران و روسيه به همراه ديگر متحدان بر آن خط بطلان كشيد.

اعلاميه جديد نيروهاي دموكراتيك كرد حكايت از اين دارد كه آنها بعد از اين خواهان ماندن در خاك سوريه و حفظ كشور هستند: عناصر گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که این گروه جزئی از حزب تروریستی «کارگران کردستان» (پ.ک.ک) نیستند.

«طلال سلو» سخنگوی نیروهای دموکرات اعلام کرد: «ما گروهای کُرد، عرب، ترکمن، آشوری و سریانی سوری که در زیر لوای نیروهای دموکراتیک سوریه هستیم، بر خلاف ادعای برخی از کشورهای منطقه بخشی از حزب کارگران کردستان نیستیم».

به گزارش وبگاه خبری «عنب» سوریه، در چند ماه گذشته ترکیه ادعا کرده است که این گروه وابسته به حزب کارگران است که تروریستی به شمار میرود. آنکارا همچنین اعلام کرد بود که ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا نباید به نیروهای دموکرات سلاح بدهد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در آغاز عملیات رقه نیز گفته بود که نباید نیروهای دموکرات در این عملیات مشارکت داشته باشند و آن را یک گروه تروریستی قلمداد کرده بود. سلو در ادامه اظهارات خود تصریح کرد که این حزب خواستار برقراری روابط محکم با کشورهای همسایه از جمله ترکیه است.

وی همچنین تصریح کرد که عناصر دموکرات به عملیات آزادسازی رقه پایبند هستند تا آن را از داعش پس بگیرند. سخنگی نیورهای دموکرات در پایان تأکید کرد که نیروهای این حزب بخش لاینفکی از خاک و ملت سوریه هستند و تا کنون برای نابودی داعش جانفشانیهای زیادی کرده اند و به مبارزه خود ادامه خواهند داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار