کد خبر: 832151
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
پروفسور جان مارچ، سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید: «اگر چیز واقعا خوبی در آن باشد از نظر مردم آن است که آنها برای تنظیم دیابتشان تنها کافی است قرص را بخورند و دیگر لازم نیست کار دیگری بکنند. اما به احتمال زیاد لازم است این قرصها در ترکیب با درمانهای دیگر به کار روند.»
به گزارش دیابتیک نیوز، محققان در آزمایشهایی کشف کردند استفاده از قرصهایی که باکتریهای روده انسان در آنها وجود دارند، می‌تواند تنظیم سطح گلوکز را از پانکراس به روده انتقال دهد. عقیده بر آن است که این بازسازی جدید در بدن می‌تواند درمان دیابت -هر دو نوع یک و دو- را متحول سازد و به صورت نظری امکان علاج آن در آینده را نوید دهد.

پروفسور جان مارچ، سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید: «اگر چیز واقعا خوبی در آن باشد از نظر مردم آن است که آنها برای تنظیم دیابتشان تنها کافی است قرص را بخورند و دیگر لازم نیست کار دیگری بکنند. اما به احتمال زیاد لازم است این قرصها در ترکیب با درمانهای دیگر به کار روند.»

مبارزه با دیابت

دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار گلوکز در خون فرد به دلیل آنکه بدن نمی‌تواند آن را درست مصرف کند بسیار بالا می‌رود. این اتفاق زمانی می‌افتد که پانکراس هیچ انسولینی تولید نکند (دیابت نوع یک)، یا مقدار آن برای کمک به ورود گلوکز به سلولهای بدن کافی نباشد. یا اینکه زمانی روی می‌دهد که انسولین تولید شود اما به درستی عمل نکند که به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می‌شود (دیابت نوع دو).

اما مطالعه نشان می‌دهد که قرص پروبیوتیک تولید شده می‌تواند کلید کنترل سطح گلوکز را از پانکراس به جای دیگری منتقل کند که به هر دو نوع دیابت کمک می‌کند. در مقاله‌ای که در نشریه دیابت منتشر شد، پروفسور مارچ نویسنده ارشد مقاله و همکارانش از دانشگاه کرنل نیویورک توضیح دادند که چطور توانستند یک سویه متقابل مناسب برای انسان از باکتری روده را که لاکتوباسیلوس خوانده می‌شود برای پنهان کردن یک پپتید مهندسی کنند. پپتید هورمونی است که در پاسخ به غذا باعث آزاد شدن انسولین می‌شود.

لاکتوباسیلوس یک پروبیوتیک است که اغلب برای متوقف کردن و درمان اسهال و همچنین سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری کرون و برخی بیماریهای پوستی به کار می‌رود. تیم تحقیقاتی در طول دوره‌های ۹۰ روزه پروبیوتیک اصلاح شده را به صورت قرص به مجموعه‌ای از موشهای دیابتی دادند. آنها سپس اثرات آن را بر سطح گلوکز خون مشاهده کردند.

محققان خوشحال بودند که کشف کردند که موشهایی که پروبیوتیک اصلاح شده دریافت کرده بودند سطح گلوکز خونشان ۳۰ درصد کمتر از موشهایی بود که پروبیوتیک دریافت نکرده بودند. به علاوه، تیم دریافت که پروبیوتیک ظاهرا سلولهای بالایی روده موشها را به گونه‌ای تغییر داده بود که خیلی شبیه به سلولهای پانکراسی عمل کنند که در افراد سالم انسولین را ذخیره می‌کنند و سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کنند.

پروفسور مارچ از دپارتمان مهندسی بیولوژیک و محیطی دانشگاه کرنل می‌گوید این اتفاق نشان داد که درمان کنترل گلوکز را از پانکراس به روده بالایی برد.

او می‌گوید: «یکی از فواید پروبیوتیکها آن است که آنها به طور کلی از سوی سازمان غذا و دارو ایمن شناخته می‌شوند. آنها از قبل در دسترس هستند و افراد آنها را مصرف می‌کنند و هیچگونه عوارض جانبی منفی نداشته‌اند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار