کد خبر: 832082
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
اغلب دانشجويان، دروس عمومي را دروسي نمره‌آور مي‌دانند. دانشجويان رشته‌هاي فني اين دروس را...
سيد‌مهدي طالبي*
اغلب دانشجويان، دروس عمومي را دروسي نمره‌آور مي‌دانند. دانشجويان رشته‌هاي فني اين دروس را براي فرار از مشروطي و بالا بردن معدل ترمشان انتخاب مي‌كنند و البته دانشجويان علوم انساني هم همين نگاه را دارند با اين تفاوت كه اين دروس مي‌تواند يك نمره 20 به كارنامه ترم آنها بيفزايد.
در واقع اين دروس بيش از آنكه در ميان دانشجويان اهميت محتوايي و كاربردي داشته باشند بيشتر جنبه نمره‌آوري آنها در نظر گرفته مي‌شود. اما سؤال اصلي اينجاست كه چرا در ميان دانشجويان چنين نگاهي به اين دروس وجود دارد؟ دروسي كه با اضافه شدن آن به سر فصل‌هاي دانشگاهي قرار بود دانشگاهي اسلامي به‌وجود بياورند اما نتوانسته‌اند چنين تغييري را رقم بزنند.  يكي از اصلي‌ترين دلايلي كه عموم دانشجويان در ناموفق بودن و عدم اقبال به اين دروس مطرح مي‌كنند، اساتيد اين دروس هستند كه به عقيده دانشجويان نمي‌توانند دانشجو را اقناع كنند و پاي يك بحث منطقي با دانشجويان بنشينند. البته اساتيد خوب و با دانش هم در زمينه دروس عمومي پيدا مي‌شود اما شايد تعدادشان كم باشد.  اشكال ديگر، منابع اين دروس يعني كتاب‌هاست. اين كتب غالباً به جاي اينكه كاربردي باشد بيشتر حجيم و پرمطلب است. به عنوان مثال آنها كه اهل معارف اخلاقي و ديني هستند روزي نصف صفحه معارج السعاده ملا احمد نراقي را مي‌خوانند و پس از آنكه توانستند آن را در عمل به كار ببندند سراغ نصفه ديگر صفحه مي‌روند. اما درس آيين زندگي حداقل 200 صفحه كتاب است كه مانند درس رياضيات و فيزيك و... بايد در آخر ترم تمام سرفصل هايش پوشش داده شود و كسي هم كار به اين موضوع ندارد كه آيا اين كتاب و درس در زندگي دانشجو اثري دارد يا ندارد؟ و دقيقاً كار از همين جاست كه خراب مي‌شود؛ دانشجو كه مي‌بيند معيار برخورد در ساير دروس و دروس عمومي- اسلامي يكي است و فقط نمره آن معيار موفقيت در آن است يك ترم يك خط در ميان به كلاس مي‌رود و يك شب امتحان تا صبح كتاب را چند دور مي‌خواند و نهايتاً در ميانه ترم يك كنفرانس كه زحمت آن را از يافته‌هاي سرچ گوگل كشيده ‌است مي‌دهد تا بتواند يك نمره درخشان در كارنامه ترم خود ثبت كند! اين گونه است كه اين دروس تأثيري بر دانشجوي دانشگاه اسلامي ندارد و دانشجو را هم كلافه مي‌كند كه اين درس به چه كار من مي‌آيد؟
شايد بهتر باشد در نظام دانشگاهي براي اين دروس فكري شود تا علاوه بر جنبه درسي آن مسئله كاربرد آن در زندگي دانشجو نيز مطرح و به كار بسته شود تا بلكه يك گام به تحقق دانشگاه اسلامي نزديك‌تر شويم.
* دانشجوي علوم سياسي دانشگاه شاهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار