کد خبر: 831894
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
راهكار‌هاي كيلويي ابتكار براي تعطيلي مدارس تمامي ندارد
بعد از طرح نوي ابتكار گونه مبتكرترين مدير كابينه دولت يازدهم در شهريور ماه سال جاري مبني بر پيشنهاد تعطيلات دوهفته‌اي، سه‌هفته‌اي و حتي يك ‌ماهه مدارس، طرح جديد ديگري از سوي وي مطرح شده است.
نیره ساری
هرساله با شروع فصل سرما كلانشهرهاي كشور به دليل وارونگي هوا روزهاي آلوده‌اي را تجربه مي‌كنند و متأسفانه پيش از ورود به اين مقطع كه اصولاً همزمان با سال تحصيلي جديد و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها است، هيچ راهكار اساسي جز پيشنهادهاي دم‌دستي و مقطعي ارائه نمي‌شود.
هرچند كه كارشناسان زيست محيطي بر اين اعتقادند معضل آلودگي هوا تنها منوط به تصميم‌گيري از سوي يك سازمان نيست، بلكه به جهت كلان بودن موضوع و حساسيت در مورد آن بايد مجموعه دولت وارد ميدان شود و راهكاري براي رفع آن در نظر بگيرد، اما شانه خالي كردن از مسئوليت‌ها از جانب سازمان محيط زيست نيز بر اين معضل دامن زده تا جايي كه حتي نشست‌هاي كميته اضطرار آلودگي هوا نيز خروجي چنداني ندارد، چنانچه مسئولان نيز به جاي اتخاذ راهكاري براي بهبود اوضاع، چشم نياز به سوي آسمان مي‌دوزند تا شايد باران رحمت الهي بر مردم نازل شود.
 
راهكارهاي ابتكارگونه براي حل معضلات زيست‌‌محيطي!
البته اين در حالي است كه برنامه‌هاي پيشنهادي و راهكارهاي هنگام بحران سازمان محيط‌زيست براي رفع موانع و مشكلات همواره در نوع خود بي‌نظير است. راهكارهاي ابتكارگونه‌اي چون استفاده از ماسك، دعا كردن براي وزيدن باد و بارش باران، خروج از منطقه بحران آلودگي هوا در كلانشهرها و حتي دعا براي نابودي داعش كه هركدام در نوع خود حاكي از توان مديريتي خانم ابتكار براي حل معضلات زيست ‌محيطي به شمار مي‌رود.
اما شايد شاخص‌ترين اين راهكارها را بتوان بر مبناي چرخش فكري مديريتي در حيطه آموزش و پرورش خلاصه كرد كه در نهايت به تعطيلي‌هاي مختلف در فواصل زماني متفاوت ختم مي‌شود.
تمركز ابتكار بر اين شيوه حل معضل آلودگي هواي كلانشهرها تا جايي بود كه حتي با شروع سال تحصيلي با پيش‌بيني ميزان آلودگي هوا براي تعطيلي مدارس در روزهاي آلوده و روزهايي كه با افزايش پايداري هوا در سال جاري با آن مواجه خواهيم شد، بيان كرد: «در اين راستا، تعطيلات دوهفته‌اي، سه‌هفته‌اي و حتي يك‌ماهه هم پيشنهاد شده است كه بايد ببينيم كدام يك از پيشنهادات بيشتر مورد توافق قرار مي‌گيرد.»
 
تجويز نسخه‌هاي آموزش پرورشي براي كاهش آلودگي هوا!
وي در حالي سه پيشنهاد ارائه شده خود را براي اجرايي شدن منوط به موافقت سايرين كرد كه آموزش و پرورش به عنوان يكي از پايه‌هاي مهم تصميم‌گيري در اين زمينه، چندان موافق تجويز نسخه تعطيلي براي كاهش آلودگي هوا نيست و حتي پيش‌تر از اين نيز وزير از مسئولان درخواست كرده بود تا اقدامات ديگري را براي مقابله با آلودگي هوا انجام دهند و تمام اقدامات را منوط به تعطيلي مدارس نكنند.
اما ظاهراً چرخه پيشنهادي و اتخاذ تدابير جدي در اين زمينه فراتر از حيطه آموزش و پرورش و تعطيلي مدارس آن هم در زمان امتحانات ترم دانش‌آموزان نمي‌رود؛ چراكه رئيس سازمان محيط‌زيست چاره‌انديشي ديگري را با اندك تفاوتي در اين زمينه مطرح ساخته و گفته است: «با آموزش و پرورش مذاكراتي را داشته‌ايم و پيشنهادات خود را ارائه كرديم؛ يكي از پيشنهادات ما اين بود كه بخشي از تعطيلات تابستاني منتقل شود، اما هنوز نتيجه قطعي را نداشته‌ايم.»

بسته پيشنهادي تكراري با نسخه‌پيچي تغيير تقويم آموزشي در حالي است كه كارشناسان نيز معتقدند پراكنش روزهاي ناسالم در طول سال منحصر به يك ماه خاص نيست و وارونگي هوا ممكن است امسال در آذرماه و سال آينده مثلاً در بهمن اتفاق بيفتد و اين روزها الزاماً پشت سر هم نيست كه بتوان گفت آذرماه را تعطيل كنيم، مشكل حل مي‌شود، بنابراين در تمام روزهاي پاييز و زمستان ممكن است چند روز وارونگي هوا را داشته باشيم.  همچنين نانوشته نبايد گذاشت كه دليل تعطيلي مدارس به خاطر تنفس نكردن هواي آلوده براي گروه‌هاي سني مختلف است و ارتباطي با پديده‌هاي جوي در آلودگي هوا و غلظت آلاينده‌ها نخواهد داشت. در واقع مدارس تعطيل مي‌شوند تا دانش‌آموزان از هواي آلوده آسيب نبينند، نه اينكه تعطيلي مدارس باعث كاهش آلودگي هوا مي‌شود. اينكه صورت مسئله در سازمان محيط‌زيست هميشه جابه‌جا مي‌شود، از رويكردهاي نخ‌نما شده‌اي است كه بيش از پيش سوءمديريت سازمان محيط زيست را عيان كرده است.
در پايان بايد گفت كه پيشنهاد تعطيلي يك‌هفته‌ الي يك ماهه مدارس و پيش كشيدن بحث تغيير تعطيلات تابستاني به زمستاني دانش‌آموزان، نه‌تنها با نوع آلودگي هوا در شهر‌ها همسان  نيست، بلكه درمان ريشه‌اي درد از آلودگي زيست‌محيطي هم نخواهد بود، اما شايد به سان ساير طرح‌هايي كه سازمان محيط‌زيست ارائه مي‌كند، مقطعي و باز هم پاك كردن صورت مسئله و فرار از مسئوليت باشد.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
0
0
مداخله در امور دیگران وانداختن مسئولیت ها به گردان دیگران نمونه بارز واشکار مدیران بی سواد و ناتوان است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار