کد خبر: 831892
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
تبعيض جنسيتي در دستور كار معاونت زنان رياست جمهوري قرار گرفته است
مراجع عقيم‌سازي را حرام اعلام كردند / در حالي كه اين روزها بحث رفع خشونت عليه زنان و تبعيض‌هاي جنسيتي به عنوان يكي از شعارهاي پوپوليستي در دستور كار دولت و معاونت زنان رئيس‌جمهور قرار گرفته است...
زهرا چيذري
در حالي كه اين روزها بحث رفع خشونت عليه زنان و تبعيض‌هاي جنسيتي به عنوان يكي از شعارهاي پوپوليستي در دستور كار دولت و معاونت زنان رئيس‌جمهور قرار گرفته است، كمي آن سوتر وقتي با پديده زنان كارتن‌خواب يا نوزاد‌فروشي مواجه مي‌شويم به جاي حمايت از اين آسيب‌ديدگان و بهبود زندگي سراسر خشونت و تبعيض آنان، موضوع ديگري مطرح مي‌شود؛‌ عقيم‌سازي زنان كارتن‌خواب! اين در حالي است كه مراجع تقليد در پاسخ به استفتايي درباره مجوز عقيم‌سازي زنان كارتن‌خواب اين كار را جايز ندانستند.

هر چند كار ويژه دولت براي انتخابات رياست جمهوري آينده از مدت‌ها قبل با تمركز روي برنامه‌هاي زنان و جوانان آغاز شده و تلاش مي‌شود با شعارهاي پوپوليستي سبد رأي رياست جمهوري آينده را از رأي اين دو گروه پر كنند، اما انگار با تمام اين تلاش‌ها هنوز هم سايه سياست‌هاي ليبراليستي بر سر برخي مسئولان سنگيني مي‌كند و براي پاك كردن صورت مسئله آسيب‌هايي همچون زنان معتاد و كارتن‌خواب و خريد و فروش نوزاد، موضوع عقيم‌سازي آنان را مطرح كردند.
  
عقيم‌سازي، خشونت‌آميزترين رفتار عليه زنان
همين چند روز پيش بود كه معاونت زنان و خانواده رئيس‌جمهور در كنفرانس ملي «نفي خشونت عليه زنان»‌ در اين‌باره گفت:«‌با توجه به تأثيرات و آسيب‌هاي كوتاه و بلند‌مدت و مادام‌العمري كه خشونت عليه زنان مي‌تواند در ارتقاي شاخص‌هاي عدالت اجتماعي و به تبع آن تحقق امنيت انساني و در نتيجه تأمين شاخص‌هاي توسعه پايدار داشته باشد، اين موضوع در دستور كار برنامه توسعه جهاني از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ قرار گرفته و آرمان پنجم از آرمان‌هاي هفده گانه اين برنامه به موضوع ايجاد عدالت جنسيتي و توانمندسازي زنان براي كاهش و پايان دادن به اشكال مختلف خشونت عليه زنان و دختران اختصاص يافته است.» ‌در بين صحبت‌هاي شهيندخت مولاوردي، تعريفي از خشونت عليه زنان ارائه نشد همچنانكه در كنفرانس ملي نفي خشونت عليه زنان جاي موضوع مهمي همچون عقيم‌سازي زنان كارتن‌خواب به عنوان يكي از اساسي‌ترين مصاديق خشونت عليه زنان و تبعيض‌هاي جنسيتي خالي بود. همچنانكه تاكنون اين معاونت براي توانمند‌سازي و بازگشت به زندگي زنان كارتن‌خواب و معتاد كاري نكرده و افزايش جدي خريد و فروش نوزادان در دولت يازدهم به حدي بود كه اين موضوع به تيتر رسانه‌ها تبديل شود.
  
عقيم‌سازي جايز نيست
حالا آيت‌الله مكارم شيرازي و آيت الله نوري همداني در پاسخ به استفتايي درباره عقيم‌سازي زنان كارتن‌خواب اين كار را جايز ندانستند، آن هم با وجودي كه سؤال استفتا هم به شدت جهت‌دار مطرح شده و فرزند‌آوري و فروش فرزند به عنوان شغلي براي اين زنان معرفي شده است؛ درست مانند اظهار‌نظر مدير كل اجتماعي و فرهنگي استانداري تهران درباره اين پديده و تشبيه زنان كارتن‌خواب به ماشين جوجه‌كشي. سياوش شهريور در اين باره گفته بود: «اين زنان علاوه بر توزيع مواد مخدر، خودشان هم مصرف مي‌كنند و به سكس وركري هم مشغول هستند، بالاي ۲۰ درصد اين زنان ايدز دارند و انواع و اقسام بيماري را گسترش مي‌دهند. برخي از اين زنان علاوه بر اعتياد و كارتن‌خوابي و توسعه فحشا، عين ماشين جوجه‌كشي بچه توليد مي‌كنند و چون بچه‌ها سرپرست ندارند، به فروش مي‌رسند. بايد با پروژه قانع كردن زنان كارتن‌خواب، عقيم‌سازي صورت گيرد تا جلوي بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي گرفته شود.‌»

در متن اين استفتا آمده است:«‌در روزهاي اخير برخي از مسئولان مبارزه با مفاسد اجتماعي اعلام كرده‌اند كه در ميان هزاران كارتن‌خواب در تهران، برخي زنان بي‌سرپرست وجود دارند كه كارشان، فرزندآوري و فروش آنها است. وجود اين افراد علاوه بر ايجاد مشكلات اجتماعي و بهداشتي متعدد، موجب رواج اعتياد و فحشا مي‌شود.
مسئولان براي حل اين معضل، به‌جاي برخورد عقلاني، جامع و مبنايي، طرح «عقيم‌سازي زنان و مردان معتاد كارتن‌خواب» را مطرح كرده‌اند.

حضرت آيت الله مكارم شيرازي در پاسخ به اين سؤال فرمود: «‌اين سخن باطل است و بايد به جاي اين كار با برنامه‌ريزي مشكلات را حل كرد و بايد براي جلوگيري از خطرات راه‌هاي ديگري انديشيد زيرا راه منحصر به آنچه نوشته‌ايد، نيست.» همچنين حضرت آيت الله نوري همداني نيز در پاسخ به استفتاي صورت گرفته تأكيد كرد: «در فرض سؤال، جواب همه سؤال‌ها، عقيم‌سازي جايز نيست و بايد جداً از آن جلوگيري شود.»
  
مصداق تبعيض جنسيتي
مديرعامل بنياد پيشگيري و ارتقاي سلامت دنياي آينده بحث عقيم‌سازي زنان كارتن‌خواب را رفتاري به شدت ساده‌انگارانه مي‌داند، مانند اينكه براي طرح كاهش فقر در جامعه دستور دهيم تا فقرا را بكشند، يا مانند اينكه براي كاهش بيماري دستور بدهيم بيماران را بكشند. ابراهيم‌نيك آيين تصريح مي‌كند: فراموش نكنيم كه همه نوزادان متولد شده از مادر معتاد، فرزند زنان كارتن‌خواب نيستند. همچنين عقيم‌سازي نه‌تنها به كاهش بيماري ايدز كمك نمي‌كند، بلكه با حذف يك عامل باز‌دارنده در اين گروه ( ترس از بارداري ) موجب افزايش رفتارهاي محافظت نشده جنسي آنان شده و احتمال ابتلا و انتقال انواع بيماري‌هاي عفوني و به ويژه ايدز از طريق اين گروه در جامعه را بسيار افزايش مي‌دهد. نيك آيين درباره عقيم‌سازي با رضايت هم مي‌گويد: انتخاب اين افراد براي انجام عقيم‌سازي، با توجه با اينكه عموماً به دليل مصرف مواد مخدر داراي اختلالات شناختي هستند، انتخاب عالمانه و آگاهانه‌اي نخواهد بود و به همين سبب قابل دفاع و اعتنا نيست.

حميد‌رضا شاعري، رئيس انجمن ايدز ايران هم در اين باره معتقد است: عقيم‌سازي زنان روسپي موجب پنهان‌تر شدن پديده روسپي‌گري مي‌شود. ضمن اينكه عقيم‌سازي زنان روسپي نيز نوعي تبعيض جنسي است زيرا براي باروري هر دو جنس مرد و زن دخيل هستند و چرا بايد فقط زنان روسپي مد نظر قرار گيرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار